Klasyfikacja kierowców F1 2021. Obecny system punktacji
Na przestrzeni lat w królowej sportów motorowych zmianie ulegał system punktacji. Obecnie klasyfikacja kierowców F1 2021 opiera się na zasadach, które zostały wprowadzone od sezonu 2010. Według nich punkty zdobywa dziesięciu najlepszych zawodników każdego wyścigu. Punkty przyznawane są w następujący sposób:
1. miejsce – 25 punktów
2. miejsce – 18 pkt.
3. miejsce – 15 pkt.
4. miejsce – 12 pkt.
5. miejsce – 10 pkt.
6. miejsce – 8 pkt.
7. miejsce – 6 pkt.
8. miejsce – 4 pkt.
9. miejsce – 2 pkt.
10. miejsce – 1 pkt.
Dodatkowo od sezonu 2019 premiowane jest najszybsze okrążenie w wyścigu. Kierowca, który uzyskał „fastest Lap” otrzymuje dodatkowy punkt. Jest jednak jeden warunek – musi znajdować się w punktowanej strefie, czyli TOP 10. Nowy przepis sprawił więc, że zawodnik może w trakcie weekendu wzbogacić się aż o 26 „oczek”. Jeśli najszybsze okrążenie wyścigu należy do kierowcy, który ukończył wyścig poza punktowaną strefą, punkt nie jest przyznawany nikomu.
Podstawowe reguły
Do uwzględnienia kierowcy w klasyfikacji wyścigu potrzebne jest przejechanie 90% dystansu zawodów. To też uprawnia go do zdobyczy punktowej. Oznacza to ni mniej ni więcej, a to że kierowca nie musi przekroczyć linii mety, aby zostać uwzględniony w rezultatach wyścigu. Możemy wyobrazić sobie sytuację, w której w rywalizacji pozostało 10 kierowców, a ostatni z nich z powodu awarii zatrzymał się kilkaset metrów przed metą. Zostanie jednak uwzględniony w wynikach wyścigu, a tym samym zdobędzie punkt za 10. miejsce.
Gdy wyścig przerwano z powodu np. warunków pogodowych czy w przypadku zagrożenia w postaci narażenia zdrowia i życia uczestników, obowiązują inne zasady. W przypadku kiedy lider wyścigu nie ukończył dwóch okrążeń, nie zostają przyznane żadne punkty. Połowę punktów przyznaje się, kiedy lider ukończył co najmniej dwa okrążenia, ale nie więcej niż 75% pierwotnego dystansu wyścigu. Jeśli natomiast lider wyścigu ukończy co najmniej 75% pierwotnego dystansu wyścigu, to przyznana zostanie pełna liczba punktów.
Zasada wyłaniania mistrza świata jest jasna – zwycięża zdobywca największej liczby punktów. W takiej samej liczby punktów uwzględnia się liczbę poszczególnych miejsc – zaczynając oczywiście od najwyższych. Zazwyczaj więc największe znaczenie może mieć suma wygranych, ale w przypadku gdy jest ich taka sama, liczy się ilość drugich miejsc, następnie trzecich itd.
Jak dawniej wyglądał system punktacji w F1?
W sezonach 1950-1959 tylko najlepszych pięciu zawodników zdobywało punkty (8-6-4-3-2). Od 1960 do 2002 już sześciu, ale po drodze zmieniało się dużo. W 1960 roku obowiązywał 8-6-4-3-2-1, ale rok później weszła punktacja 9-6-4-3-2-1. Obowiązywała ona do 1990 roku. W trakcie zmieniano jedynie zaliczanie poszczególnych rund do klasyfikacji generalnej, przez co niektóre u jednych kierowców liczyły się, a inne nie.
Od sezonu 1991 do 2002 mieliśmy już układ 10-6-4-3-2-1. Dopiero przed 2003 rokiem podjęto decyzję o premiowaniu kolejnych dwóch lokach – siódmej i ósmej (10-8-6-5-4-3-2-1). Taka sytuacja trwała do końca 2009 roku, zanim wszedł nowy system, który jest aktualny do teraz. Co ciekawe, obowiązujące od 2019 roku premiowanie najszybszego okrążenia w wyścigu nie jest niczym nowym. Punkt taki był już przyznawany w latach 1950-1959.
Klasyfikacja generalna kierowców F1 2021
Poniżej znajduje się końcowa klasyfikacja generalna kierowców F1 2021. Mistrzem świata po raz pierwszy w swojej karierze został Max Verstappen.
Pozycja | Kierowca | Zespół | Liczba punktów | ||
1. | Max Verstappen | Red Bull Racing | 395.5 | ||
2. | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas Motorsport | 387.5 | ||
3. | Valtteri Bottas | Mercedes AMG Petronas Motorsport | 226 | ||
4. | Sergio Perez | Red Bull Racing | 190 | ||
5. | Carlos Sainz | Scuderia Ferrari | 164.5 | ||
6. | Lando Norris | McLaren | 160 | ||
7. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 159 | ||
8. | Daniel Ricciardo | McLaren | 115 | ||
9. | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri | 110 | ||
10. | Fernando Alonso | Alpine | 81 | ||
11. | Esteban Ocon | Alpine | 74 | ||
12. | Sebastian Vettel | Aston Martin Cognizant | 43 | ||
13. | Lance Stroll | Aston Martin Cognizant | 34 | ||
14. | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 32 | ||
15. | George Russell | Williams Racing | 16 | ||
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Orlen | 10 | ||
17. | Nicholas Latifi | Williams Racing | 7 | ||
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Orlen | 3 | ||
19. | Mick Schumacher | Uralkali Haas | 0 | ||
20. | Robert Kubica | Alfa Romeo Racing Orlen | 0 | ||
21. | Nikita Mazepin | Uralkali Haas | 0 |