Nasze profile w mediach społecznościowych

Formuła 1

Szefowie zespołów F1 2021. Przedstawiamy kluczowe postacie w padoku

Szefowie zespołów F1 pochodzą z różnych branży, łączy ich jednak pasja do motorsportu. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze postacie zespołów F1 w 2021 roku. Ich struktura jest różna. Niektóre zespoły w jednej osobie mają dyrektora generalnego i szefa zespołu, w innych role te podzielone są na dwie osoby, a w jeszcze innych w ogóle nie ma funkcji dyrektora generalnego. Wzięliśmy pod uwagę realne zaangażowanie w poczynania zespołów, w związku z czym w zestawieniu znalazł się także np. Dr Helmut Marko.

Opublikowano

w dniu

szefowie zespołów f1 2021

Mercedes-AMG Petronas Motorsport 

Toto Wolff – szef zespołu, dyrektor generalny

przyszłość Toto Wolffa w F1 po 2020 szef Mercedesa

Szefowie zespołów F1 2021 – Toto Wolff | Fot. Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Po zakończeniu sezonu 2012 w zespole Mercedesa zaszły ogromne zmiany. Zespół opuścił legendarny Michael Schumacher, który definitywnie zakończył karierę. Niemiec naprowadził zespół na właściwe tory w pierwszych trzech latach ich powrotu do sportu po kilku dekadach. Mercedes zapatrywał się już jednak w przyszłość, na zbliżającą się wielkimi krokami erę hybrydową Formuły 1. Ekipa potrzebowała kogoś, kto poprowadzi zespół do sukcesu w nadchodzących latach. Tym kimś został ówczesny udziałowiec, a także dyrektor wykonawczy Williamsa, Toto Wolff.

49-letni Austriak próbował w młodości swoich sił jako kierowca, ale szybko uznał, że jego powołaniem są inwestycje w rozwój zespołów. Zanim znalazł się w szeregach wspomnianego wcześniej Williamsa, wsparł firmę HWA AG, która zajmowała się startami Mercedesa w serii wyścigów DTM. W zespole F1 Mercedesa zaproponowano mu funkcję szefa zespołu i dyrektora generalnego, którą sprawuje do dzisiaj. Ponadto wpływowy Austriak został pod koniec 2020 r. posiadaczem 1/3 udziałów mistrzowskiej ekipy. Mistrzowskiej, ponieważ od momentu, w którym Toto Wolff pojawił się w zespole, Mercedes zaczął dominować w stawce.

Odchodzącego Michaela Schumachera zastąpił brytyjski mistrz świata z 2008 roku, Lewis Hamilton. Nawiązał on idealną relację z nowym szefem. Wolff, nie może się nachwalić swojego kierowcy, a Hamilton uważa 49-latka za idealnego lidera zespołu. Dzięki tej więzi, od 2014 roku Mercedes zdobył w każdym kolejnym roku tytuł konstruktorów. Pod skrzydłami Toto Wolffa, stali się pierwszą ekipą, która zdobyła ich siedem z rzędu. Austriak prowadzi zespół silną, lecz pewną ręką. I według nowego kontraktu ma to robić co najmniej do 2023 roku.

Red Bull Racing 

Szefowie zespołów F1 2021. Christian Horner – szef zespołu

Christian Horner 2020 Red Bull

Fot. Red Bull Content Pool 

Christian Horner został szefem Red Bull Racing w 2005 roku, mając zaledwie 32 lata. Był wówczas najmłodszym szefem zespołu F1 i nikt nie spodziewał się, że ekipa pod jego wodzą zajdzie tak daleko. Austriak nie wziął się jednak w Formule 1 znikąd. W przeszłości sam startował w wyścigach – najpierw w brytyjskich czempionatach Formuły 3 i 2, a potem Formule 3000 (dawnej GP2 i F2). Jako kierowca nie zawojował świata, ale w 1997 roku otworzył się na inną ścieżkę kariery. Jako zaledwie 24-letni zawodnik utworzył zespół Arden. Ekipa ta do tej pory wspiera młodych zawodników w niższych seriach.

Jeszcze przed powstaniem ekipy Red Bulla, Dietrich Mateschitz [jeden z właścicieli koncernu znanego z napojów energetycznych – przyp. red.] miał wielkie aspiracje. Austriak najpierw spierał finansowo Saubera, potem angażował się w szukanie młodych talentów, a w 2004 roku odkupił Jaguara, na którego bazie powstał jego zespół F1. Aby nie zmarnować pieniędzy szukano ludzi, którzy prędzej czy później doprowadzą stajnię z Milton Keynes na szczyt. Christian Horner był idealnym kandydatem, ponieważ w latach 2002-2004 jego ekipa wygrywała w Formule 3000, dawnym przedsionku F1. W klasyfikacji zespołowej nie mieli sobie równych przez 3 sezony, a Björn Wirdheim i Vitantnio Liuzzi zdobywali mistrzowskie tytuły (2003, 2004). 

ZOBACZ TAKŻE
Kierowcy F1 2021. Przedstawiamy pełen skład na nowy sezon F1

Christian Horner stał między innymi za ściągnięciem Adriana Neweya z McLarena. Za jego kadencji zespół święcił wszystkie sukcesy. Od pierwszego podium Davida Coultharda w GP Monako 2006 przez dominację 2010-2013, aż po dzisiejsze wyskoki Maxa Verstappena. Na pewno fakt, że w tak młodym wieku Brytyjczyk został liderem ekipy F1 działa na korzyść, ponieważ jest gwarantem ciągłości. Do jego pracy trudno mieć zastrzeżenia. Jakby nie było wśród obecnych zespołów towarzystwa dotrzymywał mu sir Frank Williams, który jednak w 2020 roku sprzedał swój zespół. W pozostałych wszystko się zmieniało, z różnym skutkiem. Na ten moment nic nie zwiastuje emerytury Hornera w wieku 47 lat.

Dr Helmut Marko – główny konsultant, szef akademii juniorów

Helmut Marko Red Bull Content Pool 2019

Fot. Red Bull Content Pool

Jedna z najstarszych osobistości w padoku F1. Urodzony w 1947 r. Austriak w przeszłości także się ścigał, ale nie odnosił większych sukcesów. Podobnie jak Christian Horner. Warto jednak wspomnieć, że Marko zdołał kilka razy wystartować w wyścigach “królowej sportów motorowych”. W 1971 roku wygrał 24-godzinny wyścig w Le Mans, co otworzyło mu drzwi Formuły 1. Niestety w debiutanckim wyścigu dla McLarena skończyło mu się paliwo, a gdy kontynuował starty w BRM nie osiągał oszałamiających wyników. W 1972 roku miał dużego pecha, ponieważ w jednym z wyścigów kamień nie tylko uderzył go w kask, ale przebił się przez wizjer i ranił go w oko. Od tamtej pory Austriak miał problemy z oczami i nie mógł kontynuować ścigania. Zajął się za to szukaniem młodych talentów.

Dr Helmut Marko założył własny zespół RSM Marko, który wystawiał bolidy w niemieckiej Formule 3 i Formule 3000. U niego skrzydła rozwinął m.in. Juan Pablo Montoya. Dopiero później za namową przyjaciela, Dietricha Mateschitza, sprzedał swój zespół i założył Red Bull Junior Team. Dzięki niemu szansę dostał Sebastian Vettel, który później dał Red Bullowi cztery mistrzowskie tytuły kierowców. Oprócz zarządzania Akademią Młodych Kierowców Red Bulla 77-letni Austriak jest także głównym konsultantem ekipy F1. Bez wątpienia obok Christiana Hornera jest on najważniejszą postacią w zespole z Milton Keynes.

McLaren

Zak Brown – prezes zarządu McLarena

Zak Brown McLaren dyrektor generalny

Fot. McLaren

Urodzony w 1971 roku Zak Brown to były amerykański kierowca wyścigowy, a obecnie przedsiębiorca. Dawniej dzielił różne obowiązki biznesowe ze ściganiem się, więc nic dziwnego, że motorsport pochłonął go w całości. Dość powiedzieć, że wielokrotnie podróżował na własny koszt podróżował z Kalifornii do Wielkiej Brytanii po to, żeby się ścigać. Trenował na Donnington Park pod przewodnictwem Richarda Deana.

Od połowy lat 90. XX wieku zainteresował się także biznesową stroną sportów motorowych. Tak powstała agencja Just Marketing International, która w 2010 roku została przejęta przez Chime Communications Limited. Brown aż do 2013 roku był jednak nadal jej dyrektorem generalnym. Pomimo ogromu obowiązków nadal był zaangażowany sportowo w rywalizację na torach wyścigowych, reprezentując m.in. United Autorsports.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz F1 2021. Tu znajdziecie rozkład sezonu po aktualizacjach

W 2016 roku Zak Brown został dyrektorem wykonawczym McLaren Racing. Wówczas ambitnie podchodził do współpracy ze wszystkimi pracownikami i znalazł dobry język z kierowcami. Ku zaskoczeniu wielu bez problemu dogadywał się także z Fernando Alonso. Wraz z kwietniem 2018 roku awansował na stanowisko prezesa zarządu całego McLarena i jest nim do dziś. Można śmiało uznać, że porzucenie silników Hondy i nowa strategia biznesowa to jego zasługa. Już jako szef legendarnej marki znalazł także nowych inwestorów oraz sponsorów, jak Coca Cola czy Gulf. Sam nigdy nie czuł się szefem zespołu, dlatego tę funkcję długo piastował Eric Boullier, a od 2019 r. jego obowiązki przejął Andreas Seidl. Brown jednak pomimo ogromu obowiązków związanych z zarządzaniem McLarenem, regularnie pojawia się na torach Formuły 1.

Szefowie zespołów F1 2021. Andreas Seidl – szef zespołu

Andreas Seidl McLaren F1 2019 GP Węgier

Fot. McLaren 

Niemiecki inżynier (ur. 1976 r.) obecnie jest jednym z najmłodszych szefów zespołu F1. Zanim trafił do McLarena, wcześniej wykazał się jednak na wielu polach. Jako absolwent Politechniki w Monachium dostał szansę pracy dla BMW Motorsport. Dzięki temu miał okazję bliżej pracować przy ich programie F1, najpierw z Williamsem (2000-2005), a potem Sauberem (2006-2009). Tego Pana dobrze zna między innymi Robert Kubica. Po końcu przygody BMW z F1 Seidl nadal był zaangażowany w ich projekty, w 2012 doprowadził nawet do ich powrotu do serii DTM.

W 2013 roku przyszedł czas na zmianę pracy. Tym razem Andreas Seidl wyjechał z Monachium do Stuttgartu, aby pracować dla Porsche. Od razu został szefem programu Hybrid Porsche LMP1. Pod jego wodzą fabryczna ekipa świętowała wiele sukcesów w WEC. Wystarczy wspomnieć chociażby o latach 2015-2017, kiedy to Porsche wygrywało w klasyfikacji konstruktorów. Po drodze trzykrotnie świętowali także triumf w legendarnym 24h Le Mans, a w 2015 r. nawet zaliczyli dublet. Po części dzięki jego znajomości udało się wypełnić w 2015 roku jedną lukę w klasyku, obsadzając Nico Hulkenberga. Okazał się to świetny ruch, ponieważ załoga z niemieckim kierowcą F1 wygrała 24h Le Mans.

ZOBACZ TAKŻE
Wielkie sukcesy McLarena już w 2021 roku. Hamilton kibicuje byłej ekipie

W styczniu 2019 roku ogłoszono, że Seidl rozpocznie pracę dla McLarena jako dyrektor sportowy. Finalnie Seidl dołączył do ekipy z Woking w maju 2019 i z biegiem czasu stał się szefem zespołu. Od razu podszedł do tematu ambitnie i mimo dobrej współpracy z Renault naciskał na przekonanie Mercedesa do współpracy silnikowej, ponieważ widzi w nich przepis na sukces. Czy w 2021 roku dostaniemy pierwszy sygnał “dobrej zmiany”? Przekonamy się.

Aston Martin

Otmar Szafnauer – dyrektor generalny, szef zespołu

otmar szafnauer aston martin

Szefowie zespołów F1 2021 – Otmar Szafnauer | Fot. Racing Point

Otmar Szafnauer jest szefem zespołu obecnie występującego jako Aston Martin od 2009 roku. Warto poznać jednak także jego wcześniejszą historię. Szafnauer urodził się w 1964 r. w małej wiosce w Rumunii ze związku Amerykanina pochodzenia niemieckiego i Rumunki. Wielonarodowość szybko dała o sobie znać, bowiem już w wieku 7 lat przeniósł się do Stanów Zjednoczonych. Pracę z samochodami rozpoczął w 1986 r., kiedy to został zatrudniony w Fordzie. W tym czasie występował także jako kierowca w Formule Ford, ale zakończył “karierę” po wypadku na Indianapolis Raceway Park w 1995 r. Przede wszystkim to w Fordzie poznał Adriana Reynarda. 

Amerykańską markę opuścił w 1998 roku, aby zostać dyrektorem operacyjnym w nowo powstającym zespole F1 – British American Racing, gdzie zaprosił go właśnie Reynard. W 2001 r. miał zostać nowym dyrektorem operacyjnym w Jaguar Racing, ale tydzień przed objęciem stanowiska z firmy usunięto zatrudniającego go szefa zespołu Bobby’ego Rahala, w efekcie czego Szafnauer także był już niepotrzebny. 11 miesięcy później przeniósł się do programu F1 w Hondzie, gdzie pracował do 2008 r. 

ZOBACZ TAKŻE
Halo w F1: Bezpieczeństwo kierowców ponad wszystko

Co ciekawe, po opuszczeniu japońskiego producenta, Szafnauer założył własną firmę, która stworzyła m.in. oficjalną aplikację na iPhone do live-timingu z wyścigów Formuły 1.  Do “królowej sportów motorowych” wrócił jednak bardzo szybko zostając szefem zespołu Sahara Force India, którą to funkcję pełni do dziś, choć oczywiście już pod zupełnie inną nazwą zespołu. Prowadzony przez niego zespół od lat czyni postępy, a sezon 2021 ma okazać się tym przełomowym. Już jako Aston Martin Szafnauer z pewnością myśli o walce o podia, a biorąc pod uwagę wyniki zespołu w 2020 r. ma podstawy do takich marzeń.

ZOBACZ TAKŻE
Lawrence Stroll - kim jest biznesmen znany z Astona Martina i F1?

Alpine 

Marcin Budkowski?

marcin budkowski alpine

Fot. Renault

Choć cały czas nie mamy oficjalnego potwierdzenia roli Budkowskiego w zespole Alpine w sezonie 2021, to warto przybliżyć historię Polaka, który może zostać szefem francuskiego zespołu. Budkowski karierę w Formule 1 rozpoczął w 2001 roku jako aerodynamik w Prost GP. Następnie przeniósł się do Maranello, gdzie pracował dla Ferrari w latach 2002-2007 – w okresie, w którym zespół wielokrotnie wygrywał tytuły mistrzowskie. Potem dołączył do McLarena, pracując na różnych stanowiskach technicznych zarówno w fabryce, jak i na torze. W 2012 r. został tam szefem aerodynamiki, którym był do 2014 roku.

Wtedy właśnie został pracownikiem FIA. Na początku był koordynatorem technicznym i sportowym Formuły 1, a następnie w 2017 r. został szefem działu technicznego Formuły 1. Był nim stosunkowo krótko, bowiem pracę w Międzynarodowej Federacji Samochodowej zakończył z końcem 2017 r.

W 2018 roku dołączył do Renault, gdzie został dyrektorem wykonawczym zespołu Formuły 1. Jak sam zaznacza na LinkedIn, jest “prawą ręką” dyrektora zarządzającego Renault Sport Racing. W zakres jego obowiązków wchodzi codzienne zarządzanie zespołem fabryki w Enstone i ścisła współpraca z wyższym kierownictwem. Taki awans jest więc naturalną ścieżką rozwoju.

Szefowie zespołów F1 2021. Davide Brivio – dyrektor wyścigowy

Davide Brivio w Alpine F1 Team

Fot. Twitter / Suzuki Ecstar

Jego przejściu z zespołu Suzuki w MotoGP do Alpine w F1 wzbudziło sporo emocji. Przede wszystkim dlatego, że Suzuki pod jego wodzą jest świeżo po mistrzowskim sezonie, a Brivio wcześniej nie dawał oznak chęci odejścia z zespołu. Jego zmiana pracy wręcz zszokowała Shinichiego Saharę, szefa projektu Suzuki w MotoGP.  

46-letni Włoch od najmłodszych lat wykazywał ogromną miłość do motocykli. W 1992 roku rozpoczął współpracę z Yamahą jako menadżer zespołu w serii WSBK. Rok później awansował na rolę menadżera w siedzibie głównej zespołu. To właśnie Włoch doprowadził do podpisania kontraktu z Valentino Rossim.

ZOBACZ TAKŻE
Bolid F1: Z czego się składa? Wszystko, co powinieneś wiedzieć

W 2013 roku Brivio przeszedł do Suzuki, które wracało do królewskiej serii w 2014 roku.  W nowej ekipie pełnił rolę lidera zespołu, który miał za zadanie poprowadzić zespół do pierwszego tytułu od 20 lat w najwyższej klasie sportów motorowych i pierwszego w historii w serii MotoGP. Cel dość niespodziewanie udało się osiągnąć właśnie w 2020 r.  Co ciekawe, Brivio w latach 2007-2010 współpracował z Lucą di Meo, prezesem Grupy Renault. Jego rodak zajmował się wtedy marketingiem Fiata, ówczesnego głównego sponsora Yamahy w MotoGP.

Scuderia Ferrari

Mattia Binotto – szef zespołu

mattia binotto

Fot. Scuderia Ferrari

Mattia Binotto to postać, która wzbudza skrajne uczucia wśród kibiców Formuły 1. Istnieją zarówno jego zwolennicy, jak i przeciwnicy, jednak niewielu wie, że Włoch już od ponad 25 lat jest związany z królewską serią.

Binotto jest włoskim inżynierem, który ukończył Politechnikę Federalną w Lozannie w 1994 roku (następnie obronił tytuł magistra na Uniwersytecie w Modenie). Przygodę z Formułą 1 rozpoczął w 1995 roku, zaledwie rok po ukończeniu I stopnia studiów. Dołączył wówczas do Ferrari w roli inżyniera silnika testowego. Pełnił tę funkcję aż do 2003 roku. W 2004 awansował na urząd inżyniera silnika wyścigowego, a w 2007 roku został szefem inżynierów. Dwa lata później ponownie wspiął się po szczeblach kariery w ekipie z Maranello, bowiem został szefem ds. jednostki napędowej i systemu KERS. W 2013 roku został zastępcą dyrektora silnika i elektroniki, a w 2016 roku wyznaczono go na dyrektora technicznego zespołu.

Przygodę z rządzeniem w Ferrari rozpoczął na początku 2019 roku. Wówczas zastąpił na tym stanowisku Maurizio Arrivabene. Jednocześnie nadal piastował rolę dyrektora technicznego, ale nieefektywność dzielenia dwóch funkcji jednocześnie sprawiła, że w lipcu tego samego roku zrezygnował z dyrektorowania. W sezonie 2021 ponownie poprowadzi Ferrari. Przed Włochem trudne zadanie, ponieważ forma stajni z Maranello pozostawia wiele do życzenia. Mimo to, Binotto wierzy, że zespół zdoła się odbudować i regularnie walczyć w przyszłym roku o zwycięstwa.

Scuderia AlphaTauri

Szefowie zespołów F1 2021. Franz Tost – szef zespołu

Franz Tost

Fot. Scuderia AlphaTauri

Urodzony w 1956 r. Franz Tost jest jednym z najstarszych i najmniej znanych szefów zespołów Formuły 1. Niech świadczy o tym fakt, że podczas konferencji przed wyścigiem o GP Bahrajnu 2020 Lewis Hamilton nie miał pojęcia, kim jest Franz Tost. Sytuacja dotyczyła limitów kontraktowych dla kierowców, a Brytyjczyk po usłyszeniu nazwiska nie miał bladego pojęcia, kto to jest.

Tost swoją przygodę z zarządzaniem w sportach motorowych rozpoczął w 1985 r., kiedy został menedżerem zespołu Walter Lechner Racing w Formule Ford oraz Formule 3. Wcześniej bez większych sukcesów prowadził karierę wyścigową. Jego największym sportowym sukcesem jest mistrzostwo austriackiej Formula Ford 1600 w 1983 r. W kolejnych latach pracował na stanowiskach menedżerskim w mało znanych zespołach Eufra Racing Team, Vienna Racing Team, WTS Formula 3 Team oraz jako menedżer marketingu w Weber Management. 

ZOBACZ TAKŻE
Silnik w F1: Z czego się składa i dlaczego jest taki drogi?

Tost w Formule 1 pojawił się w 2000 r. zostając szefem operacji na torze w zespole BMW Williams. W 2006 r. został szefem zespołu Scuderia Toro Rosso, który utrzymał posadę także po przemianowaniu ekipy na Scuderia AlphaTauri. Trzymanie się w cieniu jest w jego pracy kluczowe. Jako drugi zespół Red Bulla, Scuderia Alphatauri z pewnością nie potrzebuje drugiego Christiana Hornera. Potrzebny im jest rzetelny fachowiec, który będzie sumiennie wykonywał swoją pracę w cieniu pierwszego zespołu spod znaku Red Bulla. Wydaje się, że Franz Tost w tej roli spełnia się idealnie.

Alfa Romeo Racing Orlen

Frédéric Vasseur – dyrektor generalny, szef zespołu

frederic vasseur alfa romeo

Szefowie zespołów F1 2021 – Frédéric Vasseur | Fot. Alfa Romeo Racing Orlen

Frédéric Vasseur jest francuskim inżynierem, który stoi na czele zespołu Alfa Romeo. W 1996 roku założył zespół ASM rywalizujący w Formule 3. Dwa lata później reprezentujący zespół David Saelens został mistrzem francuskiej Formuły 3. W latach 2004-2007 zespół współpracujący wówczas z Mercedesem zdominował F3 Euroseries. Tytuły mistrzowskie wygrywali w barwach ASM kolejno Jamie Green, Lewis Hamilton, Paul di Resta i Romain Grosjean. W 2004 roku, wspólnie z Nicolasem Todtem założył rywalizujący w GP2 zespół ART Grand Prix, który w 2005 (z Nico Rosbergiem) oraz 2006  roku (z Lewisem Hamiltonem) wywalczył mistrzowskie tytuły.

Pod koniec 2012 roku Vasseur utworzył Spark Racing Technology – firmę zajmującą się produkcją hybrydowych i elektrycznych układów przeniesienia napędu. Francuz podpisał umowę z władzami Formuły E, na mocy której zapewnił jednostki napędowe dla nowej serii wyścigowej. W 2016 roku trafił do Formuły 1 jako szef ekipy Renault. Współpraca z francuskim koncernem nie układa się jednak najlepiej i po roku Vasseur zrezygnował ze stanowiska. Poszukiwania pracy nie trwały jednak długo – już w lipcu 2017 r. objął stery zespołu SauberA. Jednym z jego pierwszych działań było zerwanie umowy z niezbyt konkurencyjną wówczas Hondą i zapewnienie sobie jednostek napędowych Ferrari.

Vasseur pracował nad pogłębieniem współpracy z markami koncernu FCA (obecnie Stellantis). W 2018 sponsorem tytularnym Saubera została Alfa Romeo, a jeden z wyścigowych foteli otrzymał junior Ferrari – Charles Leclerc. Rok później Alfa Romeo przejęła zespół, a miejsce odchodzącego do Ferrari Leclerca przejął inny wychowanek włoskiej stajni, Antonio Giovinazzi. W tym roku za sprawą słabych osiągów jednostek napędowych Ferrari ekipa prowadzona przez Vasseura okupowała ogon stawki walcząc jedynie o pojedyncze punkty w sprzyjających okolicznościach. Pewne nadzieje może budzić jednak nowy silnik Ferrari przygotowywany na przyszły rok.

Haas

Szefowie zespołów F1 2021. Gene Haas – właściciel zespołu

Gene Haas

Fot. Haas

Choć Gene Haas rzadko pojawia się w padoku Formuły 1, to jest on znany większości kibiców F1. Wynika to rzecz jasna z powiązania jego nazwiska z nazwą zespołu.  Biznesmen z Ohio zbił fortunę już w latach ’80 XX wieku, gdy jego firma zaczęła sprzedawać obrabiarki CNC. W 1999 roku Haas założył swoją własną fundację, która wspomaga chociażby ciężko chore dzieci czy finansuje różne programy w szkołach technicznych. Wielką pasją milionera jest także motorsport. Amerykanin uznał, iż jest to bardzo dobry sposób na zareklamowanie swojej firmy. Rozpoczął od serii NASCAR, gdzie od 2002 r. w stawce możemy oglądać zespół Stewart-Haas Racing.

Co ciekawe, Gene Haas ma za sobą także… pobyt w więzieniu. W 2006 roku został aresztowany przez agentów amerykańskiego urzędu podatkowego. Wyszło wtedy na jaw, iż Haas składał fałszywe deklaracje podatkowe. Zresztą sam się do tego przyznał. Przy okazji opinia publiczna dowiedziała się o jego problemach z alkoholem. Ostatecznie obecny właściciel zespołu F1 musiał zapłacić 75 mln USD i spędził w więzieniu 16 miesięcy. 

ZOBACZ TAKŻE
DRS w F1: Czym jest? Jak działa? Dlaczego jest potrzebny Formule 1?

Sytuacja ta jednak nie zniszczyła jego biznesowego imperium. Marka Haas Automation w końcu zdecydowała się także na reklamę w Formule 1. Amerykanie założyli zespół w 2014 roku, a na polach startowych pojawili się dwa lata później. Postawili na ścisłą współpracę z Ferrari, która przez lata miała swoje blaski i cienie. Obecnie jednak Haas w F1 jest w sporym kryzysie, a perspektywy nie sa najlepsze. Do tego stopnia, że w mediach pojawiały się informacje o rezygnacji Gene’a Haasa z tego projektu. Na razie nie zapadły żadne decyzje, a firma produkująca obrabiarki nadal będzie obecna w padoku “królowej sportów motorowych”.

Szefowie zespołów F1 2021. Gunther Steiner – szef zespołu

Gunther Steiner

Fot. Haas

Gunther Steiner to bez wątpienia jeden z ulubieńców fanów Formuły 1. Wszystko dzięki serialowi Netfliksa “F1: Jazda o życie”, w którym dał się poznać jako ciekawa postać. Niepodrabialny styl bycia w połączeniu z dużą liczbą bezpośrednich sformułowań (często niecenzuralnych) do kierowców przysporzyły mu wielu fanów. Urodzony w 1965 r. Włoch ma jednak w swoim CV do zaprezentowania dużo więcej niż tylko cytaty z serialu Netfliksa.

Swoją przygodę ze sportami motorowymi rozpoczął w 1986 r. od rajdów samochodowych. Co ciekawe, w 1997 roku był jednym z ojców sukcesu Krzysztofa Hołowczyca w Rajdowych Mistrzostwach Europy. Steiner był menadżerem zespołu, w którym na koniec sezonu nasz rodak został Mistrzem Europy.

W grudniu 2001 roku Włoch wszedł do świata królowej sportów motorowych. Wszystko odbyło się to za sprawą Nikiego Laudy, któremu polecono usługi Steinera. Włoch był odpowiedzialny za stronę inżynieryjną zespołu Jaguar Racing. Zreorganizował tam kadry i obniżył koszty, co jednak nie przyniosło pożądanych efektów. Ostatecznie po sezonie 2003 Steiner opuścił zespół, by wrócić do niego pod koniec 2004 roku, już po przejęciu ekipy przez koncern Red Bulla. Pracował tam do 2008 roku, do momentu kiedy stajnia ściągnęła w swoje szeregi Adriana Neweya. W 2010 roku w USA poznał Gene’a Haasa, a ten gdy tylko dostał miejsce w F1, od razu ściągnął w swoje szeregi Włocha. Steiner pracuje w Haasie do dziś i nie wydaje się, żeby mogło się to szybko zmienić.

Szefowie zespołów F1 2021. Williams Racing

Jost Capito – dyrektor generalny

jost capito williams

Fot. Williams Racing

Niemiecki menedżer rozpoczął karierę motoryzacyjną w 1985 roku w BMW, gdzie pracował w dywizji M w dziale rozwoju wysokowydajnych jednostek. Pod koniec lat osiemdziesiątych przeniósł się do działu wyścigowego Porsche. Później pracował w Sauberze i w Fordzie, gdzie był odpowiedzialny za rozwój wyścigowego Focusa, dzięki któremu Ford w latach 2006-07 dwukrotnie zdobył mistrzostwo świata WRC konstruktorów. 

Capito jest jednak znany przede wszystkim jako szef sportów motorowych Volkswagena w latach, kiedy marka ta święciła największe triumfy w Rajdowych Mistrzostwach Świata. To m.in. on stoi za czterema podwójnymi mistrzostwami świata WRC, kiedy to na rajdowych trasach w Polo WRC królował Sébastien Ogier. W 2016 roku Capito zmienił pracodawcę, kiedy został szefem McLaren Racing. Pozostał jednak na tym stanowisku zaledwie kilka miesięcy. To właśnie wtedy zmieniło się kierownictwo brytyjskiego producenta supersamochodów, a z firmy odszedł Ron Dennis. To on zatrudnił Capito, a ponieważ uważano go za swojego człowieka Dennisa, to został zmuszony do odejścia.

ZOBACZ TAKŻE
Największe wypadki w historii F1 - subiektywne TOP 10

W ten sposób Capito powrócił do Volkswagena w 2017 roku, ale tym razem jako szef działu sportowego Volkswagena R. To on nadzorował pojawienie się na rynku wielu modeli ze znaczkiem R, których szczególnie dużo pojawiło się w salonach w 2020 r. Niedługo po tym, jak niemiecka marka ogłosiła zakończenie działalności motorsportowej, Capito odszedł z firmy. Długo nie czekał jednak na nową pracę. Nowi zarządzający zespołem Williamsa szybko zauważyli doskonałą okazję i zatrudnili 62-letniego Niemca.

Szefowie zespołów F1 2021. Simon Roberts – szef zespołu

Simon Roberts Williams Racing

Fot. Williams Racing

Simon Roberts został szefem zespołu Williamsa w F1 tak niespodziewanie, jak niespodziewana była sprzedaż całego zespołu przez Franka Williamsa. Brytyjczyk pod rządami nowych właścicieli ma przeprowadzić w zespole reformy, które pozwolą na osiąganie zdecydowanie lepszych niż w ostatnich latach wyników.

Simon Roberts dołączył do Williamsa stosunkowo niedawno – do stajni z Woking dołączył na początku 2020 roku jako dyrektor zarządzający. Odpowiedzialny był m.in. za planowanie czy sprawy techniczne. Brytyjczyk nie wziął się jednak w legendarnym brytyjskim zespole znikąd. W “królowej sportów motorowych” jest obecny bowiem od blisko 20 lat.

W 2003 r. został zatrudniony przez McLaren Racing i to właśnie z tą marką był związany przez blisko 17 lat. Pełnił tam funkcję dyrektora operacyjnego oraz dyrektora generalnego. W 2009 r. spędził kilka miesięcy w Force India jako dyrektor generalny, jednak nie znalazł wspólnego języka z Vijayem Mallyą i opuścił zespół już po 10 miesiącach pracy, będąc zastąpionym przez Otmara Szafnauera. Jako ciekawostkę dodajmy fakt, że przez kilka lat Roberts pracował w Alstomie, gdzie był odpowiedzialny za rozwój doskonale znanych w Polsce pociągów Pendolino.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama



Reklama