Connect with us

Czego szukasz?

MotoGP

Zawodnicy MotoGP 2021. Przedstawiamy skład na nadchodzący sezon

Znamy już pełen skład królewskiej serii Motocyklowych Mistrzostw Świata. W tym artykule przedstawieni są wszyscy zawodnicy MotoGP 2021. Poznajcie ich bliżej przed inauguracją sezonu!

Zawodnicy MotoGP 2021
Fot. MotoGP.com

Zawodnicy MotoGP 2021. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z sylwetkami wszystkich zawodników, którzy w nadchodzącym sezonie będą rywalizować na torach MotoGP. Sezon zapowiada się bardzo ciekawie, bowiem do stawki wróci Marc Marquez. Hiszpan spróbuje powrócić do formy sprzed wypadku i odebrać mistrzowski tytuł Joanowi Mirowi.

Team Suzuki Ecstar

Zawodnicy MotoGP 2021: Joan Mir

Joan Mir 2021 MotoGP Suzuki Ecstar Zawodnicy MotoGP 2021

Fot. MotoGP.com / Joan Mir

Mało kto się tego spodziewał, lecz aktualnym mistrzem świata w klasie królewskiej jest on – Joan Mir, zawodnik Suzuki. Zaskoczenie jest tym większe, iż dla reprezentanta Hiszpanii był to dopiero drugi sezon jazdy w najważniejszej kategorii. Jako debiutant w 2019 roku, zajął odległe dwunaste miejsce na koniec sezonu, a najlepszym rezultatem w pojedynczym wyścigu była piąta lokata w Australii. Tym razem poszło mu więc o wiele lepiej. Oczywiście zawodnik Suzuki miał szczęście, gdyż Marc Marquez po upadku na torze Jerez musiał opuścić wszystkie pozostałe wyścigi. Co za tym idzie, główny kandydat do zgarnięcia tytułu mistrza świata odpadł w przedbiegach. Niemniej nie należy umniejszać Mirowi jego sukcesu, bowiem ze wszystkich motocyklistów był on najrówniejszy i popełniał najmniej błędów.

ZOBACZ TAKŻE
Ducati potwierdza pozostanie w MotoGP co najmniej do 2026 roku

Zawodnik Suzuki aż siedmiokrotnie stawał na podium, z czego co ciekawe tylko raz wygrał GP Europy rozgrywane na torze Ricardo Tormo zlokalizowanym w Walencji, dzięki czemu był zawodnikiem z największą ilością miejsc w czołowej trójce. Można śmiało powiedzieć, iż nikt nie zbliżył się do jego liczby podiów. Hiszpan podczas tegorocznej kampanii z pewnością spróbuje pokazać, iż zdobycie tytułu mistrza świata nie było dziełem przypadku. Motocyklista z kraju ze stolicą w Madrycie nastawia się na walkę o obronę tytułu. Mir zapowiedział, że wciąż będzie startował ze swoim szczęśliwym numerem 36. Zobaczymy czy tym razem przyniesie mu szczęście.

Zawodnicy MotoGP 2021: Alex Rins

Alex Rins 2021 MotoGP Suzuki Ecstar

Fot. MotoGP.com / Alex Rins

Alex Rins w poprzedniej kampanii MotoGP na koniec sezonu zajął znakomite trzecie miejsce. W klasyfikacji generalnej na koniec sezonu wyprzedzili go tylko i wyłącznie partner z ekipy Joan Mir oraz Włoch Franco Morbidelli z Petronas Yamahy SRT. Hiszpan wygrał jeden wyścig, miało to miejsce w Alcaniz na torze Motorland Aragon. Zawodnik urodzony w Barcelonie do tego stawał trzykrotnie stawał na podium. Co ciekawe miało to miejsce tylko i wyłącznie na torach zlokalizowanych w jego ojczyźnie (trzeci był w Barcelonie, wygrał w Alcaniz i również tam jak i w Walencji do mety dojechał jako drugi). Motocyklista spod skrzydła Suzuki będzie jeździł z numerem 42.

Od swojego debiutu w 2017 roku w klasie królewskiej, Rins zalicza systematycznie progres. W 2017 roku na koniec sezonu był 16, w 2018 , w 2019 4 i w 2020 3. Co za tym idzie, w teorii w tym sezonie Hiszpan powinien zostać wicemistrzem świata. Zobaczymy czy tak będzie. Motocyklista z Kraju ze stolicą w Madrycie, do tej pory w swojej karierze na szczycie wygrał 3 wyścigi. Biorąc pod uwagę, że zawodnik Suzuki potrafi przycisnąć co pokazał kilka razy w przeszłości, to z pewnością postara się o poprawę tego wyniku. Po duecie Mir-Rins można sporo oczekiwać, więc trzeba im się przyglądać, co ci Hiszpanie będą w tym roku wyprawiać na światowych torach.

Petronas Yamaha SRT

Zawodnicy MotoGP 2021: Franco Morbidelli

Franco Morbidelli MotoGP 2021 Petronas Yamaha SRT

Fot. MotoGP.com / Franco Morbidelli

26-letni Włoch sprawił w sezonie 2020 dużą niespodziankę. Franco Morbidelli został wicemistrzem świata i wyszedł z cienia zespołowego kolegi. Był taki moment, kiedy kariera zawodnika z Rzymu na chwilę wyhamowała. Po mistrzostwie w klasie Moto2 w 2017 roku dostał angaż w MotoGP w EG 0,0 Marc VDS, gdzie jeździł na motocyklu Hondy. Niestety, debiutancki sezon 2018 zakończył na odległej 15. lokacie. Później dostał szansę w ekipie Petronas Yamaha SRT.

ZOBACZ TAKŻE
Tor Termas de Rio Hondo w ogniu! GP Argentyny pod znakiem zapytania

W 2019 roku były już przebłyski i walka o podia, ale brakowało kropki nad i. Finalnie udało się zająć 10. miejsce w „generalce”, pięć lokat niżej od Quartararo (5.). Przełom przyszedł w ostatniej kampanii, ponieważ Morbidelli zaczął być bardziej konsekwentny i wygrał 3 rundy. Do tego dorzucił 2. miejsce w Czechach i 3. w Portugalii. Przegrał jedynie z jednym zawodnikiem, mistrzem Joanem Mirem na Suzuki. W dodatku osiągnął cel, jaki było pokonanie Fabio Quartararo, który nie wytrzymał presji i posypał się w kilku rundach. To zapewne rozbudziło apetyty wychowanka akademii VR46.

Na pewno przy Franco Morbidellim warto odnotować fakt, że zaczynał dość nietypowo. W latach 2011-2013 startował w FIM European Superstock 600. Początki były trudne, ponieważ w pierwszym sezonie wystartował w 4 wyścigach i skończył na 17. lokacie w „generalce”. Nic nie zapowiadało jeszcze nadejścia wielkiego talentu. Dopiero 2012 rok to była spora poprawa i awans do Top 6 z jednym podium i pole position. W sezonie 2013 został mistrzem serii i postanowił od razu iść do Moto2, gdzie trochę zajęła mu adaptacja. Dopiero w 2016 roku na poważnie można było go traktować jako kandydata do jazdy w Motocyklowych Mistrzostwach Świata w najwyższej klasie. Jak widać w przypadku 26-latka sprawdza się powiedzenie: „nie ważne jak zaczynasz, ważne jak kończysz”

Valentino Rossi

Valentino Rossi MotoGP 2021 Petronas Yamaha SRT

Fot. MotoGP.com / Valentino Rossi

Najstarszy i najbardziej utytułowany zawodnik w stawce. 42-latek po ośmiu sezonach z rzędu w barwach fabrycznego Monster Energy Yamaha zdecydował się dać sobie szansę w Petronas Yamaha SRT. „The Doctor” nie mógł liczyć na pozostanie w dotychczasowej ekipie ze względu na słabszą formę i pojawienie się nowych gwiazd. W jego dawnym garażu rządził będzie teraz Fabio Quartararo, który przeszedł właśnie z satelickiej Yamahy. Francuz w poprzedniej kampanii walczył o tytuł, a w 2019 roku zaliczył niespodziewanie dobry debiut. Za to Valentino Rossi zmagał się ze swoim motocyklem i brakowało mu tempa. W 2019 roku zajął 7. miejsce w „generalce”, a w 2020 r. – mimo braku Marca Marqueza – był dopiero piętnasty. Na podium w sezonie 2020 stawał tylko raz, w GP Andaluzji na torze Jerez.

ZOBACZ TAKŻE
Biografia Valentino Rossiego już w Polsce. Mamy fragment książki

Dziewięciokrotny mistrz świata nie ma nadzwyczajnych szans na walkę o powiększenie swojej kolekcji o kolejny tytuł. Jednakże jeśli w sezonu 2021 jazda przysporzy mu sporo frajdy, to zdecyduje się zostać na dłużej w MotoGP. Na pewno w wieku 42 lat trudno myśleć o nadzwyczajnym śrubowaniu rekordów, ale szanse na podia czy nawet pojedyncze zwycięstwa wciąż istnieją. Zawodnik z numerem 46 może jeszcze czasem zaskoczyć. W dodatku z tyłu głowy ma też on opiekę nad swoimi wychowankami z akademii. Jakby nie było zespołowy pojedynek z Franco Morbidellim to też walka z jednym ze swoich najlepszych adeptów.  

Red Bull KTM Factory Racing

Zawodnicy MotoGP 2021: Brad Binder

Brad Binder MotoGP 2021 Red Bull KTM Factory Racing Zawodnicy MotoGP 2021

Fot. MotoGP.com / Brad Binder

Kariera Brada Bindera zaczęła się bardzo niecodziennie w stosunku do jego rywali w klasie MotoGP. Na początku bowiem startował w kartingu, a w wieku zaledwie 8 lat został mistrzem RPA. Szybko jednak postanowił poszukać nowych wyzwań i ostatecznie zamienił cztery kółka na dwa. W sezonie 2011 rozpoczął współpracę z RW Racing w serii 125cc. Miał wówczas zastąpić niedysponowanego Luisa Saloma, ale zaprezentował się tak dobrze, że postanowiono dać mu szansę na starty w Moto3 w roku 2012. W sezonie 2014 dwukrotnie finiszował na podium, co sprawiło, że zainteresowały się nim inne ekipy. W 2015 roku przeszedł do KTM-a, natomiast w 2016 nie miał sobie równych. Sześciokrotnie startował z pole position, natomiast aż siedem razy zwyciężał.

Z pewnością fani Motocyklowych Mistrzostw Świata zapamiętają go z wyścigu w Jerez, kiedy to został przesunięty na koniec stawki. Pomimo startu z 35. miejsca, nie miał sobie równych. Dosłownie odpalił rakiety i… stanął na najwyższym stopniu podium. W 2019 roku był jednym z głównych faworytów do tytułu w Moto2, jednak seria nieszczęść i problemów z motocyklem przełożyła się na stratę w wysokości 3 punktów w klasyfikacji generalnej do zwycięzcy, Alexa Marqueza na koniec sezonu. To jednak nie przeszkodziło mu w pięciu się po szczeblach kariery. Rok temu awansował do królewskiej stawki, a tam… wygrał w czeskim Brnie. Sezon 2021 zapowiada się dla Bindera bardzo ciekawie. Ponownie będzie startował w barwach KTM-a, starając się o jeszcze lepsze wyniki, niż w minionym sezonie.

Zawodnicy MotoGP 2021: Miguel Oliveira

Miguel Oliveira MotoGP 2021 Red Bull KTM Factory Racing

Fot. MotoGP 2021 / Miguel Oliveira

Portugalczyka możemy obserwować na torach MotoGP od 2019 roku. Miguel Oliveira, ponadto, to zawodnik na którego czekała cała Portugalia. Protegowany KTM jeżdżący dla zespołu sponsorowanego przez koncern Red Bulla, stał się pierwszym zawodnikiem w historii ze swojej ojczyzny który zdołał wygrać wyścig w klasie królewskiej. Miało to miejsce w czasie GP Styrii, rozgrywanej na torze Red Bull Ring. Oliveira wówczas do ostatnich metrów walczył o wiktorię z Jackiem Millerem i wyszedł górą z pojedynku. Sukces ten powtórzył na sam koniec sezonu w czasie swojej domowej rundy na torze Algarve. Portugalczyk z pewnością żałował, że wbrew pierwotnym planom nie wpuszczono kibiców na trybuny, gdyż dostałby owację od tamtejszych kibiców. Ponadto regularnie kończył zmagania w czołowej dziesiątce i na koniec sezonu zajął 9 miejsce, wyraźnie pokonując w punktacji swojego partnera Hiszpana Ikera Lecuonę.

Biorąc pod uwagę doświadczenie Portugalczyka, a także jego wielki talent, Oliveira z pewnością po cichu myśli o walce o tytuł mistrza świata. I wcale to nie jest nierealne. Zawodnik z kraju ze stolicą w Lizbonie dysponuje świetnym tempem, a także wyczuciem maszyny. Dzięki temu popełnia stosunkowo mało błędów co jest kluczowe, gdy walczy się o najwyższe laury. Zobaczymy, czy protegowany KTM i Red Bulla zdoła w pełni wykorzystać swój potencjał jaki w nim drzemie.

Ducati Lenovo

Zawodnicy MotoGP 2021: Jack Miller

Jack Miller MotoGP 2021 Lenovo Ducati Zawodnicy MotoGP 2021

Fot. MotoGP.com / Jack Miller

Po trzech sezonach spędzonych w satelickiej ekipie marki z Bolonii popularny „JackAss” od 2021 roku będzie reprezentował barwy fabrycznego zespołu Ducati. Warto podkreślić, iż jest to całkowicie zasłużony awans do fabryki, ponieważ Miller udowadniał nie raz, iż potrafi wyciskać z motocykla 110%. Z pewnością doświadczenie zdobyte na maszynie Ducati w Pramac Racing pomoże szybciej wdrożyć się do zespołu, co będzie potrzebne Millerowi, gdyż ten jest postrzegany jako lider Ducati Lenovo, po odejściu Andrei Dovizioso i Danilo Petrucciego.

Australijski lider Ducati? Już to widzieliśmy i było to połączenie doskonałe, dające włoskiej marce tytuł mistrzowski. Od momentu ogłoszenia zakontraktowania Jacka do fabrycznego zespołu Ducati pojawią się nieustanne porównania jego do dwukrotnego mistrz świata MotoGP, mistrza wraz z Ducati z 2007 roku, rodaka Millera – Casey’ego Stonera. Właśnie od tamtego czasu Ducati czeka na upragniony tytuł, który mógł już dać Andrea Dovizioso. Po wielu próbach jednak nigdy się nie udało tego dokonać. Czy kolejny Australijczyk da Ducati mistrzowską chwałę w 2021 roku?

Sam Miller określa cel jasno – mistrzostwo. Otrzymał szansę życia, miejsce w fabrycznym zespole po wielu latach ścigania się w satelickich ekipach. Staje zatem przed szansą: teraz albo nigdy. Sytuację ma jeszcze na tyle uprzywilejowaną, gdyż będzie liderem zespołu, który ma ciągnąć ekipę. Sam Miller mówi, że jest więcej niż gotowy na takową rolę. Partnerem z zespołu będzie dobrze mu znany z Pramac Pecco Bagnaia.

Zawodnicy MotoGP 2021: Francesco Bagnaia

Francesco Bagnaia MotoGP 2021 Lenovo Ducati

Fot. MotoGP.com / Francesco Bagnaia

Zawodnik w kratkę można by rzec. Bagnaia kiedy trzeba potrafi zachwycić, wykonać dobrze swoje zadanie. Nie do końca jednak ma się to z jego regularnością. Po ogłoszeniu kontraktu z Ducati Lenovo w sezonie 2020 „Pecco” jakby opadł z sił lub spoczął na laurach, które osiągał na początku poprzedniej kampanii, gdzie imponował swoim tempem w pierwszych rundach ubiegłego sezonu. Warto dodać, że jego awans do fabrycznego zespołu był dość niespodziewany. Miał on przedłużoną umowę z Pramac Racing na kolejny sezon, gdzie miał zostać liderem zespołu po odejściu Jacka Millera do właśnie fabrycznego Ducati.

Ostatecznie po nieoczekiwanej i szokującej decyzji o odejściu Andrei Dovizioso po kilku tygodniach spekulacji po serii dobrych występów Ducati zdecydowało się podpisać Pecco na 2021 rok. W porównaniu do Millera Francesco musi sporo udowodnić w swoim pierwszym sezonie w Ducati Lenovo Team. Jego sytuację porównuje się do tej, w której był w 2019 roku Danilo Petrucci, wówczas Petrux zasłużył na przedłużenie umowy, czy Bagnaia da radę również utrzymać swoje miejsce na kolejny sezon?

Jest to kwestia zależna od wielu czynników. Pierwsza kwestia to czy Ducati będzie miało konkurencyjny motocykl. W ostatnich latach bywało różnie, marka z Bolonii potrafiła walczyć z Hondą i Yamahą o mistrzostwo, a nawet sięgnęła po czempionat wśród konstruktorów w poprzednim sezonie. Inna sprawa to to, jak Bagnaia będzie wypadał na tle Millera. W Pramacu było różnie, ale najczęściej wychowanek akademii Valentino Rossiego musiał oglądać plecy Australijczyka, sporo od niego odstając, szczególnie w debiutanckim sezonie 2019. Już w pierwszym sezonie w fabryce Pecco będzie musiał zmierzyć z ogromną presją, której do tej pory nie miał w swojej karierze w MotoGP, sezon 2021 będzie dla niego wielkim sprawdzianem.

Pramac Racing

Johann Zarco

Johann Zarco MotoGP 2021 Pramac Racing

Fot. MotoGP.com / Johann Zarco

Ostatnie lata dla Francuza z Cannes to istny rollercoaster. Po udanych dwóch sezonach w Monster Energy Yamaha Tech3 zdecydował się odejść z satelickiej ekipy Yamahy na rzecz miejsca w fabrycznym zespole KTM-a. Po zaledwie połowie sezonu przepełnionej ciągłymi sprzeczkami z zespołem Zarco i KTM rozstali się w trybie natychmiastowym, a Johann jeszcze w 2019 końcówkę kampanii przejeździł w barwach LCR Honda, gdzie służył jako zastępstwo kontuzjowanego Takaakiego Nakagamiego, z nadziejami na miejsce w Repsol Hondzie, gdzie zwolniła się posada po kończącym karierę Jorge Lorenzo. Wówczas jednak Honda postawiła na Alexa Marqueza, a Zarco postanowił dołączyć do trzeciego rzutu Ducati – Reale Avintii.

Jeżdżąc dla Real Avintii Racing Johann spisywał się ponad stan. W zespole końca stawki potrafił regularnie meldować się w czołowej dziesiątce, zdobył pole position czy też stanął na podium. Są to imponujące rezultaty patrząc, iż ta ekipa od wielu lat zamyka stawkę MotoGP. Tym samym eksperci zaczęli się zastanawiać po niespodziewanej decyzji Andrei Dovizioso czy to właśnie Zarco nie powinien awansować do fabrycznego zespołu Ducati. Koniec końców 30-letni Francuz otrzymał awans w hierarchii Ducati, lecz nie do Ducati Lenovo, a do satelickiej ekipy – Pramac Racing.

W Pramacu Zarco ma być liderem zespołu, utrzymać dobrą formę teamu z czasów Jacka Millera oraz służyć za przykład dla swojego debiutującego kolegi z zespołu – Jorge Martina. Drugi sezon na Ducati z pewnością ułatwi mu wdrożenie się do zespołu Pramaca, a patrząc na jego wcześniejsze osiągnięcia z ekipami środka stawki to bezproblemowo powinien spełnić oczekiwania o utrzymaniu dotychczasowej dyspozycji zespołu.

Zawodnicy MotoGP 2021: Jorge Martin

Jorge Martin MotoGP 2021 Pramac Racing

Fot. MotoGP.com / Jorge Martin

O przejściu Jorge Martina do MotoGP było głośno na długi czas przed oficjalnym ogłoszeniem debiutu mistrza Moto3. Hiszpan rozmawiał między innymi z Ducati, ale finalnie wylądował w barwach Pramac Racing w zbliżającym się wielkimi krokami sezonie. Jego partnerem natomiast zostanie wspomniany już Johann Zarco, dwukrotny mistrz Moto2.

Jorge Martin ma zaledwie 22 lata, ale w Motocyklowych Mistrzostw Świata debiutował już w 2012 roku, startując w Red Bull Rookies Cup. W 2018 roku został mistrzem świata Moto3, a w 2019 awansował o klasę wyżej. Hiszpan był na jak najlepszej drodze w poprzednim sezonie do zdobycia mistrzostwa w Moto2, ale zakażenie koronawirusem pokrzyżowało mu plany. Zmuszony był opuścić aż dwa wyścigi w Misano. Finalnie zakończył Motocyklowe Mistrzostwa Świata 2020 na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej.

W MotoGP z pewnością nie odpuści tak łatwo. Niemal pewne jest, że 22-latek postara się mocno namieszać w czołówce. Pomimo że zespół zakłada, iż będzie uczył się od Johanna Zarco, to całkiem możliwe jest, iż to właśnie młodszy z zawodników Pramac Racing okaże się szybszy.

Monster Energy Yamaha MotoGP

Zawodnicy MotoGP 2021: Maverick Vinales

 Maverick Vinales MotoGP 2021 Monster Energy Yamaha MotoGP Zawodnicy MotoGP 2021

Fot. MotoGP.com / Maverick Vinales

Maverick Vinales przez wielu jest postrzegany jako przyszły mistrz świata. Ten hiszpański zawodnik w 2012 roku, w debiutanckim sezonie w Moto3 zajął trzecie miejsce w „generalce” z aż 5 zwycięstwami na koncie. Już rok później został mistrzem tej klasy, co otworzyło mu drogą do Moto2. Natomiast do królewskiej serii dołączył w 2015 roku, podpisując kontakt z Suzuki. Pomimo że pierwszy sezon nie zapisał do udanych, to już w następnych znalazł się tuż poza podium w klasyfikacji generalnej. W 2017 roku zamienił Suzuki na Yamahę. To wtedy rozpoczęła się jego świetna passa – w ciągu minionych 4 sezonów w tej ekipie, dwukrotnie znajdował się na podium.

W sezonie 2021 ma sporo do udowodnienia. W poprzednich latach jego partnerem był Valentino Rossi, jednak Włoch zamienił się niejako miejscami z Fabio Quartaro. To właśnie 21-letni Francuz będzie partnerem Vinalesa. Obaj panowie są znani z tego, że nie odpuszczają, dlatego będą z pewnością walczyć ze sobą o pozycję zawodnika nr 1.

Zawodnicy MotoGP 2021: Fabio Quartararo

Fabio Quartararo MotoGP 2021 Monster Energy Yamaha MotoGP

Fot. MotoGP.com / Fabio Quartararo

W sezonie 2019 i 2020 Fabio Quartararo był jednym z głównych pretendentów do mistrzowskiego tytułu. Nieobecność Marca Marqueza na początku poprzedniego roku dała Francuzowi ogromną szansę, jednak presja i szereg błędów szybko zweryfikowały te nadzieje.

Mimo to, Quartararo w sezonie 2019 pokazał się z tak dobrej strony, że Yamaha postanowiła mu dać szansę „z góry” i zamieniła wielokrotnego mistrza świata, Valentino Rossiego, na 21-latka z Francji. Jeśli Fabio wróci do dawnej formy, z pewnością nie odpuści i powalczy nie tylko ze swoim partnerem, ale również z resztą stawki o tytuł mistrza świata.

Tech3 KTM Factory Racing

Danilo Petrucci

Danilo Petrucci MotoGP 2021 Tech3 KTM Factory Racing

Fot. MotoGP.com / Danilo Petrucci

30-letni Danilo Petrucci jest zawodnikiem, który pokazał się już z dobrej strony w stawce MotoGP. W 2011 roku został mistrzem Włoch w klasie Superstock jako motocyklista Ducati, a w sezonie 2012 został nie tylko zawodnikiem testowym tego samego zespołu w WSBK, ale również i zadebiutował w MotoGP na motocyklu Iody.

Petrucci niejednokrotnie pokazywał, że potrafi być szybki, jednak nie zawsze przekłada się to na jego wyniki. W ciągu swojej 8-letniej kariery w królewskiej klasie wygrał zaledwie dwukrotnie. W poprzednim sezonie nie udało mu się jednak zakończyć mistrzostw w pierwszej dziesiątce. Pomimo jednego zwycięstwa, w klasyfikacji generalnej uplasował się na 12. pozycji. W kwestii nadchodzącej rywalizacji, Włoch jest pozytywnie nastawiony na rozpoczynające się wkrótce mistrzostwa świata. Petrucci, po zamianie Ducati na KTM-a długo przyzwyczajał się do motocykla, jednak w ostatnim czasie przyznał, że zaczyna wreszcie jeździć w taki sposób, jaki mu odpowiada. 30-latek ma więc spore szanse na poprawę swoich wyników w stosunku do roku 2020.

Zawodnicy MotoGP 2021: Iker Lecuona

Iker Lecuona Tech3 KTM Factory Racing

Fot. MotoGP.com / Iker Lecuona

Iker Lecuona to kolejny reprezentant Hiszpanii, którego zobaczymy w stawce MotoGP na sezon 2021. W poprzedniej kampanii był jednym z trzech debiutantów obok Alexa Marqueza oraz Brada Bindera. 20-letni wtedy Lecuona startował z ramienia ekipy Red Bull KTM Tech 3. Zawodnik urodzony w Walencji w zeszłym sezonie kilkukrotnie pokazywał, że stać go na wiele. Po nieukończonych trzech pierwszych wyścigach w Jerez i Brnie, Hiszpan powoli zaczął łapać tempo. Efektem tego były dziewiąte miejsca w Spielbergu i Alcaniz. Niestety, dobrą passę przerwała sytuacja koronawirusowa, przez co sympatyczny Lecuona musiał opuścić 3 ostatnie zawody sezonu w tym 2 w swojej rodzinnej Walencji. Z racji, iż zna ten tor jak własną kieszeń można śmiało powiedzieć, iż stracił prawdopodobnie szansę na zakręcenie się w ścisłej czołówce. Łącznie we wszystkich wyścigach zdołał zgromadzić 27 punktów. Ponadto 3-krotnie zdołał kończyć zawody w czołowej 10.

21-letni motocyklista będzie jeździł z numerem 27. Hiszpan w czasie tej kampanii z pewnością będzie chciał się poprawić. Protegowany KTM, któremu można pozazdrościć ambicji spróbuje powalczyć o miejsce na podium. Jest to całkiem realny cel, gdyż w poprzednim sezonie jego partner z zespołu Miguel Oliveira zdołał dwukrotnie zwyciężyć w wyścigu. Warto mieć zatem Hiszpana na oku, gdyż jeżeli ominie go pech to z pewnością stać go na wiele. Lecuona w tym sezonie co ciekawe będzie jeździł wciąż na sprzęcie od KTM, lecz tym zmienił zespół na Tech3 KTM Factory Racing. Zobaczymy czy ta zmiana wyjdzie mu na dobre.

LCR Honda

Takaaki Nakagami

Taaka Nakagami LCR Honda

Fot. MotoGP.com / Taka Nakagami

Takaaki Nakagami urodził się 9 lutego 1992 roku w Chiba. Zawodnik rozpoczął karierę w wieku czterech lat rywalizując w serii Begins Pokebai. W latach 1998-2000 zdobył trzy mistrzowskie tytuły w All Japan Pokebai. W 2007 roku zadebiutował w Mistrzostwach Świata w klasie 125 ccm. Podczas dwóch lat startów tylko raz znalazł się w czołowej piątce (Donington Park). Zaowocowało to brakiem kontraktu na kolejny sezon i powrotem do ojczyzny. W 2010 roku, wspólnie z Ryuichim Kiyonarim oraz Takumim Takahashim odniósł zwycięstwo w 8-godzinnym wyścigu na torze Suzuka.

W 2012 roku został mistrzem w klasie J-GP2. Co więcej, w tym samym sezonie Takagi miał zadebiutować w domowej rundzie Moto2, lecz uniemożliwiła mu to kontuzja. Pierwszy wyścig w Moto2 zaliczył wraz ze startem kolejnego sezonu. Nakagami spędził 6 lat w tej serii odnosząc dwa zwycięstwa (Assen 2016, Silverstone 2017). Jego najlepszym wynikiem w końcowej punktacji było szóste miejsce w 2016 roku.

Za to w 2018 roku Nakagami zadebiutował w MotoGP dosiadając roczny motocykl ekipy LCR Honda. Pierwszy sezon nie był dla Japończyka łatwy. Zawodnik tylko raz zdołał wbić się do pierwszej dziesiątki zajmując szóste miejsce podczas kończących sezon zmagań na Ricardo Tormo. W kolejnym roku Nakagami często już meldował się w czołowej dziesiątce, a na Mugello wywalczył piątą lokatę.

Japończyk zakończył przedwcześnie sezon ze względu na kontuzję ramienia, jakiej doznał podczas zawodów w Assen. Po domowym wyścigu zdecydował się na operację, by być w pełni gotowy na kolejny sezon. Z dorobkiem 74 „oczek” zajął trzynaste miejsce w tabeli. W zeszłym sezonie Nakagami w każdym ukończonym wyścigu meldował się w czołowej dziesiątce, a w Jerez i Ricardo Tormo był czwarty. Na MotorLand Aragón wywalczył pierwsze pole position. Niestety, zawodnik zniweczył sobotnie osiągnięcie podczas niedzielnego wyścigu. Kierowca przewrócił się na pierwszym okrążeniu kończąc udział w wyścigu. Nakagami uzbierał łącznie 116 punktów i skończył sezon na 10. miejscu.

Zawodnicy MotoGP 2021: Alex Marquez

Alex Marquez LCR Honda

Fot. MotoGP.com / Alex Marquez

Alex Marquez jest żywym przykładem na potwierdzenie znanego powiedzenia „nieważne jak zaczynasz, ważne jak kończysz”. Pierwsza połowa sezonu w wykonaniu Hiszpana była tragiczna. Marquez w niczym nie przypominał siebie z kategorii juniorskich. Zawodnik ten bowiem regularnie dojeżdżał w ogonie stawki. W zasadzie nie licząc zawodów w Jerez i Misano, można powiedzieć, że to był jeden wielki dramat.

Na szczęście dla niego przebudził się w drugiej połowie sezonu. Okazało się wtedy także, że młodszy brat Marca, świetnie radzi sobie w wilgotnych warunkach. W Le Mans w kwalifikacjach zajął odległą osiemnastą pozycję. Wyścig rozgrywany był jednak na mokrym torze. Alex z okrążenia na okrążenie poczynał sobie śmielej, dzięki czemu zawody zakończył na znakomitej drugiej pozycji. W Alcaniz poszedł za ciosem i znów na metę wpadł jako drugi. Od razu o wiele lepiej oglądało się tego zawodnika.

Zawodnik jednak ma jeszcze sporo do nauki. Chociażby w Walencji jadąc w czołowej 10, w samej końcówce wyścigu upadł w pierwszym zakręcie, po niewymuszonym błędzie. Jeżeli wyeliminuje tego typu incydenty, to zawodnik jadący z numerem 73, z pewnością namiesza w stawce MotoGP. O walce o tytuł mistrza świata nie ma jednak mowy, gdyż konkurencja jest spora, a jak wyżej wspomniałem protegowany Hondy musi sporo się jeszcze nauczyć. Mimo to, w przyszłości być może będziemy świadkami historycznej chwili, gdy dwaj bracia zostaną mistrzami świata we wszystkich klasach. Aby do tego doszło, Alex musi w klasyfikacji generalnej zawodników koniecznie zwyciężyć. To byłoby coś, o czym mówiono by latami.

Repsol Honda

Marc Marquez

Marc Marquez Repsol Honda

Fot. MotoGP.com / Marc Marquez

Przed rozpoczęciem sezonu 2020, Marc Marquez był głównym i właściwie jedynym faworytem do kolejnego tytułu MŚ. Hiszpanowi jednak w walce o następne mistrzostwo przeszkodziła kontuzja, której nabawił się podczas inauguracyjnego wyścigu w Jerez. 27-latek, po drugim upadku, został zabrany do centrum medycznego, a następnie do szpitala. Tam okazało się, że Marquez doznał kontuzji w postaci złamania trzonu kości ramiennej z powodu bezpośredniego uderzenia w oponę prawym ramieniem. Początkowo rokowania były dość dobre, jednak finalnie reprezentant Repsol Hondy nie wrócił do ścigania. Mało tego – pod znakiem zapytania stał początek nadchodzącego sezonu. Mimo to, w ostatnim czasie ogłoszono, że powrót Marqueza w Katarze jest niezagrożony.

Marc Marquez od najmłodszych lat pokazuje, że jest zawodnikiem fenomenalnym. Startując w mistrzostwach świata w 2008 roku był jeszcze dzieckiem, bowiem nie skończył nawet 16 lat. W wieku zaledwie 15 lat i 127 dni stanął pierwszy raz w karierze na podium klasy 125cc. Do MotoGP dostał się w wieku zaledwie 20 lat, jednak nawet brak doświadczenia na dużych motocyklach nie przeszkodził mu w pokonywaniu mistrzów pokroju Valentino Rossiego czy Jorge Lorenzo. Doskonałym dowodem tego było podium, które zdobył w debiutanckim wyścigu. Kolejne Grand Prix tylko udowadniały to, jak wielki talent posiada Marquez. W Walencji, jako debiutant, zdobył mistrzostwo świata w królewskiej serii.

Kolejne sezony pozostawały pod dominacją Hiszpana, który raz za razem pokazywał, na co go stać. W 2019 roku zdobył osiem tytułów, w tym aż sześć w klasie MotoGP. W sezonie 2021 powalczy więc z aktualnym mistrzem, Joanem Mirem, którego spróbuje pokonać po kilkumiesięcznego przerwie.

Zawodnicy MotoGP 2021: Pol Espargaro

Pol Espargaro Repsol Honda Zawodnicy MotoGP 2021

Fot. MotoGP.com / Pol Espargaro

Pol Espargaro przez 3 lata jeździł dla ekipy Red Bull KTM Factory Racing w królewskiej klasie. W swoim CV ma między innymi 15 zwycięstw w Moto2 i serii 125cc, a także tytuł mistrza świata Moto2 właśnie. W MotoGP natomiast zadebiutował w 2014 roku, reprezentując Yamahę przez trzy sezony. Od 2017 roku reprezentował barwy KTM-a, jednak od sezonu 2021 będzie partnerem Marca Marqueza w fabrycznej Hondzie.

Espargaro ma między innymi na koncie pierwsze podium w MotoGP, które wywalczył dla KTM w Walencji, w 2018 roku. Sprawa podpisania kontraktu przez Pola z Repsol Hondą wywołała spore zamieszanie. Doszło bowiem do tego jeszcze przed rozpoczęciem minionego sezonu, kiedy to ówczesny zawodnik, Alex Marquez, nie otrzymał szansy na przejechanie nawet jednego wyścigu, nim został zwolniony.

Esponsorama Racing (SKY VR46 Avintia Team)

Zawodnicy MotoGP 2021: Luca Marini

Luca Marini MotoGP 2021 Esponsorama Racing (SKY VR46 Avintia Team) Zawodnicy MotoGP 2021

Fot. MotoGP.com / Luca Marini

Luca Marini jest młodszym bratem Valentino Rossiego, ale nie zamierza wspinać się po szczeblach kariery ze względu na więzy krwi z najlepiej utytułowanym mistrzem MotoGP w historii. Włoch rozpoczął swoją karierę od startów w swoim kraju. Po roku startów w juniorskim Moto3, przeniósł się do klasy Moto2 w Hiszpanii, gdzie reprezentował ekipę Ponsa. Sponsorowany przez VR46 Academy oraz Monster Energy w swoim debiutanckim sezonie zajął 5. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Jego przygoda w Motocyklowymi Mistrzostwami Świata rozpoczęła się w sezonie 2013. Wówczas otrzymał dziką kartę na start podczas GP San Marino w Moto3. Po dwóch latach natomiast wystartował w Misano, w klasie wyżej. Pełny sezon zaliczył w roku 2016, w ekipie Forward. Włoch pokazał wtedy, że potrafi być szybki i nie robi kariery tylko na swoim słynnym bracie. Kiedy w 2018 roku dołączył do Sky Racing VR46, jego kariera nabrała tempa. Sezon zakończył na 7. lokacie, natomiast kolejny – na 6.

Przełomowy moment w karierze Mariniego jednak nastąpił w poprzednim sezonie. Włoch aż sześć razy stanął na podium, z czego trzykrotnie triumfował. Był na najlepszej drodze do zdobycia mistrzostwa świata, ale niespodziewana kontuzja doprowadziła do tego, że stracił w „generalce” 9 punktów do zwycięzcy Enei Bastianiniego. W nadchodzącym sezonie Valentino Rossi doszedł do porozumienia z Avintią, w ramach którego zespół wystawił jeden motocykl dla Mariniego w barwach VR46 w klasie królewskiego. Dzięki temu, Włoch zadebiutuje w MotoGP, a „The Doctor” postara się do stworzenia samodzielnej ekipy w królewskiej serii od roku 2022.

Marini może z pewnością namieszać w najlepszej na świecie stawce. 23-latek co prawda jest porównywany do swojego brata, ale z pewnością nie daje innym powodów do krytyki. Luca sporo czasu poświęca na analizowanie wszystkich szczegółów, co może przełożyć się na jego sukces w MotoGP.

Zawodnicy MotoGP 2021: Enea Bastianini

Enea Bastianini Esponsorama Racing (SKY VR46 Avintia Team)

Fot. MotoGP.com / Enea Bastianini

Enea Bastianini urodził się 30 grudnia 1997 roku w Rimini. Włoch już w wieku 3 lat i 3 miesięcy rozpoczął jazdę na motocyklu MiniGP. Zawodnik zdobył mistrzostwo Hondy oraz dwie rundy Red Bull Rookies Cup 2013. Gdy skończył 16 lat – minimalny wiek dopuszczający do rywalizacji w Mistrzostwach Świata, zadebiutował w Moto3. Od samego początku prezentował konkurencyjne osiągi i trzykrotnie stanął na podium. Rok później wywalczył swoje pierwsze zwycięstwo na torze Misano. Kierowca stoczył wówczas zacięty pojedynek w grupie pięciu kierowców i na ostatnim okrążeniu wyprzedził Miguela Oliveirę. 

W klasyfikacji generalnej zdobył wówczas 207 punktów i zajął trzecią lokatę na koniec sezonu. Kolejny rok był jeszcze lepszy. Bastiani zwyciężył na Motegi i z dorobkiem 177 punktów zajął drugą lokatę. Pochodzący z RPA Brad Binder był jednak poza jego zasięgiem. Włoch kontynuował swoje starty w w Moto2 przez kolejne dwa sezony, lecz nie był w stanie włączyć się do walki o tytuł mistrzowski. W tym czasie odniósł jeszcze jedno zwycięstwo na torze Catalunya.

W 2019 roku dołączył do ekipy Italtrans Racing rywalizującej w Moto2 na motocyklach Kalex. Zawodnik spisał się całkiem nieźle kończąc większość wyścigów w czołowej dziesiątce, a podczas Grand Prix Czech wywalczył nawet trzecie miejsce. Kolejny sezon był jeszcze lepszy Bastianini odniósł zwycięstwo w Grand Prix Andaluzji, a następnie powtórzył to osiągnięcie w Brnie i na Misano. W liczącym 15 rund sezonie siedmiokrotnie stawał na podium i z dorobkiem 205 punktów wywalczył tytuł mistrzowski. W tym roku 23-latek zasili szeregi zespołu Esponsorama Racing zaliczając swój debiutancki sezon w MotoGP.

Aprilia Racing Team Gresini

Lorenzo Savadori

Lorenzo Savadori Aprilia Racing Team Gresini

Fot. MotoGP.com / Lorenzo Savadori

Lorenzo Savadori urodził się 4 kwietnia 1993 roku w Cesenie. W 2007 roku zajął drugie miejsce w Red Bull MotoGP Rookies Cup. W kolejnym roku został mistrzem w klasie 125GP. Zaliczył także debiut w mistrzostwach świata w klasie 125 ccm uczestnicząc w rundach na Mugello, Misano i Ricardo Tormo. W kategorii tej spędził kolejne dwa sezony, a jego najlepszym rezultatem było 9. miejsce na torze Mugello. W 2011 roku zadebiutował w zawodach FIM Superstock 1000. Rok później odniósł swoje pierwsze zwycięstwo na torze Monza i to tuż po pierwszym podium wywalczonym na Assen.

W sezonie 2014 wygrał dwukrotnie i zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Ostatecznie, w 2015 r. sięgnął po mistrzowski tytuł. Savadori wygrał wówczas cztery wyścigi (Assen, Imola, Donington Park, Misano), siedem z ośmiu rund kończył na podium i zdobył 164 punkty.

ZOBACZ TAKŻE
Co dalej z karierą Valentino Rossiego? Pierwsze wyścigi będą decydujące

W kolejnym roku Włoch dołączył do stawki mistrzostw świata Superbike. Savadori spędził w nich trzy lata, a jego najlepszym rezultatem w klasyfikacji generalnej było dwukrotnie dziesiąte miejsce. Zawodnik ani razu nie zdołał stanąć na podium, trzykrotnie zajmował czwartą lokatę (Assen, Donington Park 2016, Magny-Cours 2018). Sezon 2019 spędził na rywalizacji w zawodach MotoE. Składający się z sześciu rund sezon zakończył na 16. miejscu w tabeli z dorobkiem 24 punktów. Dwukrotnie ukończył wyścig w pierwszej dziesiątce – był 10. na Red Bull Ringu i 7. Misano. W zeszłym roku Savadori zadebiutował w MotoGP, zastępując Bradley’a Smitha, który z kolei wskoczył na miejsce Andrei Iannone. Podczas trzech startów zaledwie raz dotarł do mety zajmując 18. w Grand Prix Walencji na Ricardo Tormo.

Zawodnicy MotoGP 2021: Aleix Espargaro

Aleix Espargaro Aprilia Racing Team Gresini

Fot. MotoGP.com / Aleix Espargaro

Aleix Espargaró urodził się 30 lipca 1989 roku w Granollers. W 2004 roku zawodnik uczestniczył w Mistrzostwach Hiszpanii w klasie 125 ccm. Tego samego roku zaliczył debiut w hiszpańskiej rundzie Mistrzostw Świata na torze Ricardo Tormo zajmując 24. miejsce. Hiszpan spędził w Mistrzostwach Świata w klasie 125 ccm kolejne półtora roku. Jego najlepszym rezultatem było siódme miejsce w Grand Prix Chin w Szanghaju.

Sezon 2006 był katastrofą. W trakcie siedmiu rund zawodnik tylko trzykrotnie dotarł do mety, lecz ani razu nie zdołał wbić się do czołowej piętnastki. Od rundy w Holandii zawodnik porzucił klasę 125 ccm przechodząc do 250 ccm. Jego najlepszym wynikiem w pierwszym sezonie była dziewiąta lokata wywalczona w Malezji.

Hiszpan rywalizował w tej klasie do 2009 roku. Wówczas też osiągnął swój najlepszy wynik – 4. miejsce na torze w Assen. Zawodnik nie osiągał imponujących wyników, jednakże zdołał zapewnić sobie miejsce w stawce MotoGP. Debiut nastąpił podczas zawodów na torze Indianapolis.

Espargaró skorzystał na transferowym zamieszaniu i otrzymał motocykl na dwie rundy kończąc je w pierwszej piętnastce. Występy były wystarczająco udane, by ekipa sięgnęła po niego ponownie. Stało się to w momencie, kiedy Niccolò Canepa, z powodu kontuzji, nie mógł wziąć udziału w dwóch ostatnich rundach. Aleix Espargaró spędził kolejny rok w Moto2. Hiszpan był nawet trzeci w GP Katalonii w Barcelonie, nie był jednak w stanie regularnie rywalizować z czołówką i zakończył zmagania na 12. miejscu w klasyfikacji generalnej. W 2012 roku powrócił do MotoGP.

Najlepszy sezon w karierze zaliczył dwa lata później. Na Motorland Aragón był drugi zdobywając swoje jedyne podium, a sezon zakończył na 7. lokacie w klasyfikacji generalnej. Zeszły rok nie ułożył się dla niego najlepiej. Espargaró aż pięciokrotnie nie dotarł do mety, a w czołowej dziesiątce znalazł się zaledwie trzy razy. Zmagania zakończył na 17. miejscu w klasyfikacji generalnej.

4.9/5 (liczba głosów: 12)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama