Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Samochody

CR-V kontra RAV4. Porównanie popularnych japońskich SUV-ów

Trudno już mówić o popularności crossoverów i SUV-ów, bowiem są one już stałą pozycją na rynku motoryzacyjnym. Ba! Ich ekspansja jest na tyle silna, że bardzo często kolejne generacje konwencjonalnych modeli stają się elementem tego nurtu. Tym razem jednak porównujemy dwa modele, które w tej formie są na rynku już od wielu lat i zdążyły dorobić się bardzo pozytywnej opinii. Poznajmy bliżej Hondę CR-V oraz Toyotę RAV4 w hybrydowych odmianach.

cr-v vs rav4

Te dwa samochody to niemal filary rynku kompaktowych SUV-ów. Jeśli myślimy o Toyocie RAV4, bardzo często rozważamy również Hondę CR-V i odwrotnie. Te dwa samochody z jednej strony są bardzo do siebie podobne, z drugiej zaś oferują nieco inne podejście do klienta. Porównanie tych dwóch modeli i wybór zwycięzcy może być trudny. Jeśli w szranki stanąłby jeden z naszych dwóch bohaterów i np. Volkswagen Tiguan lub Hyundai Tucson, wybór byłby łatwiejszy ze względu na wyraźniejsze różnice. Sprawdźmy jednak oba auta, prześwietlmy ofertę i poznajmy je trochę bliżej.

ZOBACZ TAKŻE
Peel P50 i Trident - najmniejsze i najbardziej absurdalne pojazdy świata

CR-V kontra RAV4. Krótki przegląd oferty

Oferty obu modeli są bardzo szerokie i obejmują zarówno odmiany hybrydowe, jak również z konwencjonalnymi napędami. Nie znajdą tu jednak niczego ciekawego ci, którzy szukają dużego SUV-a z silnikiem Diesla pod maską. Ani w Hondzie CR-V, ani w Toyocie RAV4 nie znajdziemy propozycji z „ropniakiem”. Można nawet odnieść wrażenie, że propozycje benzynowe w jednej i drugiej ofercie są tam nieco na siłę. Cała uwaga tak czy inaczej skupia się na napędach hybrydowych. Zresztą Toyota ostatnio nieco odświeżyła ofertę modelu RAV4. Obok hybryd tradycyjnych, pojawiła się także odmiana plug-in, czyli umożliwiająca doładowywanie baterii z gniazdka. Poznajmy jednak po krótce oferty obu modeli zaczynając od Hondy CR-V.

Oprócz odmiany hybrydowej i-MMD o której napiszemy szerzej za chwilę, w ofercie są również dwa silniki benzynowe 1.5 VTEC o mocy 173 i 193 KM. Mocniejsza wersja dostępna jest tylko z bezstopniową przekładnią CVT i napędem na cztery koła, a w najtańszej wersji wyposażenia Elegance kosztuje 133 900 złotych (z obowiązującym w chwili pisania tekstu rabatem). Za wersję Lifestyle trzeba zapłacić już 148 300 złotych, a za topową Executive 162 900 złotych (również z rabatem – 20 000 złotych).

Oferta Toyoty RAV4 bez napędu hybrydowego jest jeszcze skromniejsza, bowiem obejmuje silnik 2.0 o mocy 175 KM. Tutaj z kolei mamy możliwość wyboru skrzyni manualnej 6-biegowej lub automatycznej CVT. Wyboru dokonamy również w zakresie napędu – na przednią oś lub na wszystkie koła. Najtańsza wersja Active z manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś kosztuje 113 900 złotych (z obecnym rabatem 6000 złotych). Za wersję z napędem 4×4 i skrzynią automatyczną trzeba zapłacić co najmniej 141 400 złotych (również z rabatem). Jak widać cenowo oba modele są do siebie dość podobne i różnice w kwotach zazwyczaj odzwierciedlają różnice w wyposażeniu.

Honda CR-V

Zdjęcie 1 z 6

CR-V kontra RAV4. Stylistyka nadwozia…

Oba auta to kompaktowe SUV-y, mają podobną ofertę, ceny, ten sam kraj pochodzenia i równie dynamiczne linie. Jednak gdy przyjrzymy się im nieco dokładniej, bez trudu dostrzeżemy radykalne różnice.

Honda CR-V wydaje się nieco dojrzalsza i bardziej zachowawcza, ale to tylko pozory. Styliści nie szczędzili agresywnych linii i przetłoczeń, szczególnie w przedniej części nadwozia. Strzeliste, agresywnie narysowane światła z wyraźnie dynamiczną sygnaturą, równie zdecydowany przedni zderzak z wieloma załamaniami i stylizacjami, które mają jeden cel – nadać całości sportowego charakteru. Linia boczna jest nieco spokojniejsza, zaś szeroka listwa w dolnej części drzwi nadaje z kolei nieco terenowego sznytu. Tył jest najmniej wyrazisty, ale to nie oznacza, że nudny czy brzydki. Wysoko poprowadzone klosze lamp i uwydatniona klapa bagażnika dodają nieco muskularności. Całość prezentuje się naprawdę dobrze.

Toyota RAV4 jest zdecydowanie odważniejsza jeśli chodzi o wygląd. Mnóstwo geometrycznych i symetrycznych kształtów sprawia, że całość prezentuje się dość agresywnie i jak na SUV-a, bardzo lekko. O ile w wielu modelach plastikowe nakładki na nadkola, progi i zderzaki są wstawiane nieco na siłę, tutaj pasują świetnie. Chodzi przede wszystkim o nakładki na progi i nadkola. Jeśli wybierzemy jasny lakier, czarne nakładki świetnie uwydatnią ciekawe linie. Przód z kolei zdominowany jest przez wąskie i bardzo szerokie klosze lamp. Z tyłu linię świateł podkreśla dodatkowo listwa łącząca. Jeśli dodamy do tego czarny dach, RAV4 stanie się naprawdę modną i stylową bulwarówką.

Toyota RAV4

Zdjęcie 1 z 6

… i wnętrza

Charakter obu aut kontynuowany jest we wnętrzu. Honda CR-V ma co prawda zdecydowane linie, ale we wnętrzu liczy się przede wszystkim ergonomia, nawet kosztem efekciarstwa. Masywna deska rozdzielcza ma bardzo ładne przetłoczenia z kilkoma dekoracyjnymi listwami. Kratki nawiewów są niewielkie i raczej nie odgrywają kluczowej roli stylistycznej. Tunel środkowy i wysunięta wyspa z przełącznikami do sterowania trybami skrzyni biegów – jak najbardziej. Wyżej wkomponowano dość niewielki ekran systemu info-medialnego oraz panel sterowania radiem i klimatyzacją. W odmianie hybrydowej pojemność bagażnika w standardowej konfiguracji kanapy to 497 litrów. Po złożeniu oparć przestrzeń ładunkowa oferuje aż 1692 litry pojemności.

Trudno w to uwierzyć, ale wnętrze Toyoty RAV4 wydaje się spokojne, poukładane i niemal minimalistyczne w odniesieniu do stylistyki zewnętrznej. Moim zdaniem – to świetnie! Jest naprawdę elegancko i w środku można poczuć się przyjemnie i niemal jak w domu. Tunel centralny poprowadzono dość wysoko, co potęguje poczucie przytulności, mamy tu tradycyjny lewarek zmiany biegów i pokrętło trybów jazdy, wyżej estetyczny panel sterowania klimatyzacją z dużymi pokrętłami. Jeszcze wyżej kratki nawiewów i duży ekran systemu info-rozrywki, który mocno wystaje ponad obrys kokpitu. Nie zabrakło wokół niego kilku przycisków i pokręteł do podstawowych funkcji. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, w standardowym ułożeniu oparć kanapy Toyota oferuje więcej – 580 litrów. Po złożeniu oparć mamy praktycznie remis – 1690 litrów.

Porównanie wybranych wersji Hondy CR-V i Toyoty RAV4

Do porównania wersji silnikowych wybraliśmy odmiany hybrydowe. Moim zdaniem – jedyne słuszne, jeśli chodzi o te dwa modele. Hybryda plug-in w RAV4 jest kusząca, oferuje w końcu ponad 300 KM, ale idea doładowywania baterii z gniazdka pasuje jedynie tym, którzy mają do tego celu odpowiednią infrastrukturę w domu lub w pracy. W innym przypadku optymalnym rozwiązaniem będzie hybryda równoległa, czyli praktycznie bezobsługowa. Kierowca nie musi zastanawiać się, ile zasięgu mu zostało, jakie spalanie uzyska, gdy rozładują się baterie i silnik spalinowy będzie musiał wieźć pakiet rozładowanych akumulatorów. W hybrydach pełnych wszystko jest jasne i zależy tylko i wyłącznie od wyczucia kierowcy.

Podczas wyboru z pewnością kusi napęd na cztery koła, ale wielu kierowców woli oszczędzić te kilka tysięcy złotych lub przeznaczyć je na dodatkowe wyposażenie i wybrać napęd na przednią oś. Oczywiście, każdy wybiera jak chce, ale ja wychodzę z założenia, że napęd na cztery koła jest niepotrzebny, dopóki nie stanie się niezbędny. Wiem, brzmi to dziwnie, ale w naszych warunkach wystarczy nagła zmiana pogody, a tej zimy doświadczaliśmy tego dość często, aby napęd na cztery koła stał się niemal zbawieniem. Poza tym napęd tego typu daje więcej pewności nie tylko zimą lub w deszczu, ale i podczas wycieczek poza asfaltem. Jasne, opisywane auta nie mają nic wspólnego z terenówkami, ale lepsza trakcja przyda się np. podczas wycieczek za miasto.  

ZOBACZ TAKŻE
Ciekawostka od Hondy dla bezpieczeństwa dzieci. Robot jak anioł stróż

Silniki, osiągi i spalanie

Honda CR-V z silnikiem 2,0 i-MMD z napędem AWD oferuje moc 184 KM oraz maksymalny moment silnika elektrycznego na poziomie 315 Nm. Napęd na koła trafia za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni e-CVT. Nie jest to oczywiście rozwiązanie dla tych, którzy lubią sportowe doznania i dynamiczną jazdę, ale w hybrydach sprawdza się idealnie.  Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,9 sekundy a prędkość maksymalna to 180 km/h. Średnie zużycie paliwa według WLTP to 7,1 l/100km.

Toyota RAV4 z silnikiem 2.5 Hybrid Dynamic Force i napędem AWD-i generuje systemowe 222 KM. Moc jest zdecydowanie wyższa, ale maksymalny moment obrotowy oferowany przez silnik elektryczny to 202 Nm. Napęd trafia na koła również przez skrzynię e-CVT. Jak wyższa moc ale niższy moment obrotowy przekłada się na osiągi? Otóż jest niemal identycznie! Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa tutaj 8,1 sekundy, a prędkość maksymalna to również 180 km/h. Spalanie według WLTP to 5,6 l/100km.

ZOBACZ TAKŻE
Najciekawsze hot hatche na rynku? Mamy dla was siedem propozycji

Wyposażenie i ceny

Najtańszą Hondę CR-V z powyższym napędem dostaniemy za 164 600 złotych. Będzie to drugie od dołu wyposażenie Elegance, które obejmuje między innymi pakiet systemów bezpieczeństwa Honda SENSING, przednie reflektory LED, system multimedialny Honda CONNECT z nawigacją Garmin, dwustrefową klimatyzację itp. Jeśli komuś mało, za 6950 złotych dokupi pakiet Aero ze zmienionymi zderzakami, spojlerem i progami, pakiet z tapicerką skórzaną za 8400 złotych lub pakiet iluminacyjny z nakładkami na progi i oświetleniem przestrzeni na nogi za… 2100 złotych. Przyznam, że to jeden z głupszych sposobów na wydanie ponad 2000 złotych.

Za najtańszą Toyotę RAV4 z opisanym wyżej napędem zapłacimy 144 600 złotych (155 900 katalogowo) i będzie to wyposażenie Active. Obejmuje ono światła do jazdy dziennej w technologii LED, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, manualna klimatyzację, system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym 8-calowym ekranem dotykowym, inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) itp. W opcji jest tylko pakiet Business za 3900 złotych. Obejmuje on 17-calowe felgi, kamerę cofania i światła przeciwmgielne. Wydaje się, że zamiast tego lepiej wybrać wyższy wariant wyposażenia Comfort za 153 800 złotych (165 900 katalogowo). Oprócz elementów z pakietu Business dostajemy dodatkowo kolorowy wyświetlacz 7-calowy, relingi dachowe i dwustrefową klimatyzację.

ZOBACZ TAKŻE
Hybrydy plug-in są coraz popularniejsze. Wybraliśmy 7 najciekawszych

CR-V kontra RAV4. Podsumowanie

Obie propozycje są bez wątpienia bardzo ciekawe. Mocne napędy hybrydowe, które potrafią być bardzo oszczędne i komfortowe w eksploatacji. Poza tym mamy pełną swobodę podróży i prostą obsługę bez kalkulacji. Analiza ofert obu modeli wykazuje jednak lekką przewagę Toyoty RAV4. W podstawie jest co prawda skromniejsza, ale już po dopłacie do drugiego stopnia wyposażenia oferuje więcej za podobną cenę. Poza tym ilość dodatków, pakietów i możliwości jest nieco większa, niż w Hondzie CR-V. Wybór jednak nie jest jednoznaczny i propozycja Hondy może skusić tych, którzy szukają nieco więcej elegancji i statecznego wyglądu.

4.5/5 (liczba głosów: 46)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama