Connect with us

Czego szukasz?

ELMS i AsLMS

Yiefei Ye o początkach w endurance. „To trudniejsze niż się wydaje”

Yiefei Ye opowiedział o swoich początkach w Sportscarach i realiach w F2 i F3. Tak można skrótem opisać nową wypowiedź chińczyka dla mediów.

Ye opowiada o początkach w Sportscarach
Fot. European Le Mans Series

Zawodnik WRT w ELMS – Yiefei Ye –  opowiedział w rozmowie z mediami o swoich wrażeniach związanych ze ściganiem w seriach juniorskich i panujących tam realiach. Dodatkowo Ye opowiada o początkach w Sportscarach, w których w tym roku zbiera doświadczenie z dobrym skutkiem.

Wymagające serie juniorskie

Mistrz Euroformuły Open i francuskiej F4 dał swój pogląd na sportowe i komercyjne wymagania w F3. 

Myślę, że w single seaterach byłem na dobrej trajektorii. Ugruntowanie swojej pozycji nie jest łatwe. Cały czas musisz udowadniać, że masz prędkość i talent. Jeśli nie dostaniesz odpowiedniej szansy to wtedy robi się ciężko – powiedział chiński kierowca.

Chińczyk dołączył do grona osób, które zwracają uwagę na to jak ważne jest zaplecze finansowe. To też wyjaśniałoby, dlaczego jego droga do Formuły 1 została w pewnym momencie przerwana.

Jeśli chcesz znaleźć się w czołowym zespole w F2 lub F3, to musisz mieć ogromny budżet. Żeby było trudniej to tych miejsc jest niewiele. Dodatkowo wyniki na papierze nie zawsze dają pełny obraz. Mam już dwadzieścia lat i już musiałem myśleć o swojej przyszłości. Nie miałem odpowiedniego budżetu, aby znaleźć się w konkurencyjnym zespole – dodał.

Punkt zwrotny

Ye wypowiedział się też o swoich początkach w Sportscarach, ale też zdradził, kto był istotną osobą przy podejmowaniu tej decyzji. Chińczyk zwraca uwagę na to jak jasna przyszłość rysuje się przed Sportscarami dzięki klasie Hypercar. Przypomnijmy – w przyszłym roku do Glickenhausa i Toyoty w klasie Hypercar dołączy Peugeot. Natomiast w 2023 r. do prototypów wracają Audi i Porsche, które ostatnio ogłosiło współpracę z Team Penske.

Wówczas zacząłem przyglądać się sportscarom, ponieważ one mają przyszłość. Wielu producentów jest zainteresowanych Hypercarami. Niektórzy już nawet ogłosili swoje wejście. Bardzo pomógł mi mój menedżer – Neel Jani – który świetnie zna to środowisko tak jak jego ojciec. WRT w LMP2 w ELMS to według mnie dobry początek. Musiałem tego spróbować. Miałem inne możliwości, ale wybrałem zespół Vincenta Vosse. Z racji budżetu mogę startować jedynie ELMS – zdradził Chińczyk.

Oczywiście ELMS to nie jest pierwszy przystanek jeśli chodzi o przygodę Ye ze sportscarami. Należy wspomnieć, że chińczyk razem z Rene Binderem i Ferdynandem Habsburgiem zaliczyli mistrzowski sezon AsLMS w lutym. Wówczas wspomniana trójka z zespołem G-Drive zdominowała dwa pierwsze wyścigi w Dubaju. To pomogło w późniejszym przypieczętowaniu tytułu w Asian Le Mans Series. 

W AsLMS w lutym poszło świetnie. Nie testowałem przed sezonem w przeciwieństwie do wielu innych kierowców. Tym bardziej cieszy mnie tytuł w tej serii z Binderem i Habsburgiem – skomentował.

ZOBACZ TAKŻE
G-Drive zdominowało zmagania w Dubaju w AsLMS | Podsumowanie

Ye o początkach w Sportscarach i ambicjach na przyszłość

Chińczyk daje do zrozumienia, że wyścigi Endurance to jego cel na najbliższe lata. Mistrz francuskiej F4 podchodzi bardzo ambitnie do tego sezonu w ELMS.

W ELMS chcę zdobyć jak najwięcej doświadczenia jak się da, ponieważ celuję w zostanie kierowcą fabrycznym. Przede mną jest wiele możliwości jak na chińskiego kierowcę. Oczywiście narodowość to nie wszystko. Oczywiście już coś pokazałem w AsLMS i teraz chcę zrobić to samo w ELMS. W Europie poziom jest jeszcze wyższy pod względem kierowców czy zespołów. Jeśli pewne rzeczy się dobrze ułożą możemy w tym roku osiągnąć coś wielkiego. To z kolei może mi pomóc w znalezieniu się w mocnym zespole w przyszłości. To mój cel – podkreślił Ye.

W podobnym tonie na temat sportscarów wypowiedział się niedawno temu na łamach MotoHigh Mateusz Kaprzyk.

ZOBACZ TAKŻE
Mateusz Kaprzyk: Poznaj najmłodszego Polaka w ELMS | WYWIAD

Kilka ciepłych słów o Robercie Kubicy i Louisie Deletrazie

Yiefei Ye wspomniał także w kilku słowach o tym, jak wygląda jego praca z jego zmiennikami. 20-latek dotychczas może być z niej zadowolony, w końcu wygrali razem 4h Barcelona.

Jeśli chodzi o odczucia to Robert ma duże doświadczenie dzięki przeszłości w F1. Miał także udział, jeśli chodzi o pomoc zespołowi w zrozumieniu Oreki 07. Daje zespołowi przydatny feedback i pomaga w sprawach organizacyjnych. Sporo się od niego uczę. To również mi pomaga w pchaniu zespołu do przodu. Sporo mnie łączy z [Robertem – przyp. red.] Kubicą i Louisem Deletrazem. To bardzo utalentowani kierowcy. Wszyscy razem jesteśmy skupieni na wygrywaniu. Dodatkowo zespół bardzo wiele zainwestował w ten projekt.

Sprawy techniczne

Tegoroczny mistrz AsLMS poruszył także temat różnic między bolidami a prototypami.

Prototypy są podobne do single-seaterów. Mają zaawansowaną aerodynamikę i sporo przyczepności z przodu i z tyłu. Niestety w tym roku samochody są nieco cięższe i mają mniej mocy. Dodatkowo musisz zarządzać oponami tak, aby móc zrobić na nich podwójny stint. Musisz także myśleć o tym, aby nie uszkodzić samochodu, który potem oddajesz zmiennikowi. – zauważył.

ZOBACZ TAKŻE
Kubica o roli debiutanta w ELMS. "Starasz się minimalizować błędy"

Zwycięzca 4h Barcelona porównał serie juniorskie ze sportscarami także pod kątem „ducha rywalizacji” w zespole.

W sportscarach jest prawdziwa atmosfera nastawiona na pracę zespołową. Nie ma tam czynnika „ego”, czyli walki o to kto jest najszybszy pośród nas trzech. Naciskamy się wzajemnie wyłącznie dla wspólnego celu – dodał kierowca WRT.

Na koniec Yefei Ye opowiedział o wyzwaniach jakie czekają jego i jego zespół w Le Mans

Swoje życie w Europie zacząłem od Francji. Pięć lat mieszkałem w Le Mans i pojawienie się tam jako kierowca, który będzie tam się ścigał to coś wyjątkowego. Tam najważniejsza jest prędkość. Ważna jest także nocna jazda, która jest dla czymś nowym dla mnie. Muszę być cały czas skupiony na jeździe, neutralizacjach, jeździe na zimnych oponach itp. To jest trudniejsze niż się wydaje. Dodatkowo trzeba zwracać uwagę na wiele małych rzeczy. Jednakże myślę, że zdążymy z przygotowaniami i będziemy tam mocni! – zakończył Yefei Ye.

Obecnie Yefei Ye jest liderem klasyfikacji generalnej ELMS razem z Louisem Deletrazem i Robertem Kubicą po pierwszej rundzie. W ten weekend, 16-16 maja, odbywa się druga runda sezonu – 4h Red Bull Ring. Wyścig wystartuje w niedzielę, 16 maja o godzinie 11:00 czasu polskiego. Tutaj znajdziecie link do transmisji wyścigu.

ZOBACZ TAKŻE
4h Red Bull Ring 2021: Drugie rozdanie | Zapowiedź ELMS

Oceń nasz artykuł!
Reklama