Ogólne wrażenia: Renault Koleos 1.3 TCe Initiale Paris
Tak jak napisałem we wstępie nowy Renault Koleos 1.3 TCe Initiale Paris stał się większym autem. Ma bardzo masywną sylwetkę, z wieloma chromowanymi dodatkami przy bocznych szybach czy na dole drzwi. Sporej wielkości grill dobrze łączy się z LED-owymi reflektorami. Z tyłu także mamy reflektory LED, które zachodzą do środka klapy bagażnika i są rozdzielone jedynie przez logo. Sylwetka jest bardzo masywna, co może się podobać. Dodatkowo auto stoi na 19-calowych felgach, które są tylko w tej wersji wyposażenia. Logo Initiale Paris możemy dostrzec na przednim grillu pod znaczkiem, a także na przednich drzwiach pod lusterkami. W białym lakierze samochód wygląda bardzo elegancko i przyciąga oko.
Wnętrze i funkcjonalność: Niczym w klasie premium
Wnętrze Koleosa robi naprawdę dobre wrażenie. Podobnie jak na zewnątrz w kilku miejscach mamy logo z napisem Initiale Paris – na listwach progów, kierownicy czy na tyłach zagłówków przednich siedzeń. W oczy rzucają się przednie fotele, które są wykonane z dobrej jakości skóry z pikowanymi dodatkami w górnej części. Podobne dodatki stylistyczne ma tylna kanapa. Kierownica ma gruby wieniec i dobrze leży w dłoniach, dodatkowo jest podgrzewana. Po zmroku wnętrze ozdabia ambientowe oświetlenie na drzwiach bocznych oraz na desce rozdzielczej.
Tunel środkowy jest szeroki i ma duży regulowany podłokietnik. Są także schowki na napoje oraz pojemne kieszenie boczne wyłożone miękką tkaniną. Ekran multimedialny ma duży pionowy ekran, który został wkomponowany w deskę rozdzielczą. Jego czytelność jest na dobrym poziomie, jednak reakcja na dotyk idealna oraz zdarzają się problemy z zacinaniem. Co do miejsca w środku zarówno z przodu jak i z tyłu jest go pod dostatkiem. Z tyłu pasażerowie także mają do dyspozycji duży podłokietnik oraz dwa nawiewy pośrodku. Bagażnik ma 498 litrów pojemności i ma regularne kształty. Dodatkowo pod podłogą jest mały schowek na mniejsze rzeczy.
Dane techniczne i właściwości jezdne
Serce naszego egzemplarza to znana z innych modeli jednostka 1.3 TCe o mocy 160 KM oraz 270 Nm. Jest on połączony z 7-biegową skrzynią EDC, a napęd przekazywany jest na przednią oś. Auto prowadzi się pewnie zarówno w mieście, jak i na trasie przy większych prędkościach. Skrzynia biegów działa dobrze i nie opóźnia zmiany biegów, a także nie szarpie. Jednostka jest dynamiczna i pomimo małej pojemności jest w stanie rozpędzić auto. Zawieszenie nie jest tak miękkie jakby można było się spodziewać po „francuzach”, ale dzięki temu dużo zyskano na pewności prowadzenia. Układ hamulcowy jest odpowiednio wydajny i nie ma żadnych problemów z zatrzymaniem samochodu. W środku jest bardzo wygodnie i można się zrelaksować nawet przy dłuższej trasie. Na minus należy wspomnieć o dużym szumie w kabinie przy prędkościach autostradowych, który może dać się we znaki choćby przez bardzo duże lusterka jak i całą bryłę auta.
Wyposażenie: Renault Koleos 1.3 TCe Initiale Paris
Wersja Initiale Paris to topowa wersja wyposażenia tego modelu. W tym wariancie Koleos jest doposażony jest praktycznie na „full opcję”, choć znajdziemy jeszcze kilka pozycji wymagających dopłaty. W standardzie wersja Initiale Paris posiada m.in: 19-calowe felgi dedykowane do tej wersji, relingi dachowe, system multimedialny R-LINK 2 z ekranem dotykowym 8,7” z nawigacją, oświetlenie wnętrza ambiente, elektrycznie i bezdotykowo otwierana klapa bagażnika, tylne fotele z regulacją pochylenia oparcia, fotele przednie regulowane elektrycznie podgrzewane i wentylowane, fotel kierowcy z funkcją masażu, tapicerka skórzana Nappa czarna, światła przednie Full LED Pure Vision, elektrycznie regulowane i składane, podgrzewane lusterka boczne z pamięcią i indeksacją, aktywny regulator prędkości (ACC), kamera cofania.
Dopłaty wymaga biały lakier (3400 zł), dach panoramiczny elektrycznie otwierany w części przedniej (4500 zł) i pakiet zimowy obejmujący podgrzewaną przednią szybę, podgrzewanie kierownicy oraz tylnych siedzeń (2000 zł).
Spalanie
W naszym teście Koleos spalił trochę więcej niż deklaruje producent. W teście mieszanym obejmującym drogi ekspresowe, zwykłe drogi pozamiejskie oraz miasto spalanie oscylowało w okolicy 8.5–9.5 l/100km. Przy spokojnej jeździe poza miastem dało się zejść poniżej 8 litrów. Jest to trochę więcej niż oczekiwaliśmy, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że jest to duże auto, które waży ponad 1600 kg. Przez to, że jest wysokie generuje spory opór aerodynamiczny szczególnie w trasie. Silnik 1.3 TCe potrafi być oszczędny, co możemy potwierdzić po testach mniejszych modeli z grupy Renault, jednak w tak dużym aucie jak Koleos musi się trochę bardziej namęczyć.
Ile to kosztuje?
Ceny Koleosa zaczynają się od już od 131 900 zł za podstawową wersję wyposażenia ZEN dostępną tylko z wyżej opisywaną jednostką benzynową. Wersja Initiale Paris z silnikiem 1.3 to koszt 156 900 zł. Po dodatkowym doposażeniu wymienionym wcześniej cena naszego testowego egzemplarza wyniosła 166 800 zł. Jest także możliwość wyboru jednostki wysokoprężnej 2.0 dCi, która występuje z napędem 4×4. Koszt takiego auta po pełnym doposażeniu to 190 500 zł.
Podsumowanie: Renault Koleos 1.3 TCe Initiale Paris
Renault Koleos 1.3 TCe Initiale Paris
-
Wygląd zewnętrzny
-
Wnętrze
-
Przyjemność z jazdy
-
Multimedia
-
Wyposażenie
-
Jakość materiałów
-
Zawieszenie
-
Silnik
-
Spalanie
-
Cena w stosunku do jakości
Podsumowanie
Renault Koleos okazał się być dobrym autem, który zasłużył sobie na średnią ocen 4,2. Ma atrakcyjny wygląd, dobrze wykończone wnętrze oraz bardzo bogate wyposażenie. Przy tym jest też bardzo przestronny i praktyczny. Silnik i skrzynia zapewniają odpowiednią dynamikę. Koleos jest bardzo komfortowym autem na długie trasy. Cenowo także kosztuje adekwatnie do swojego wyposażenia – bowiem 166 800 zł nie jest w tym przypadku przesadzone. Do małych minusów należy dodać: nieco za wysokie spalanie oraz szumy w kabinie przy większych prędkościach. System multimedialny także miewał problemy z płynnością działania. Poza tym to kawał dobrego samochodu godnego polecenia.