Włoska F4: Historia serii w „pigułce”
Włoska F4 to seria, która wywodzi się z Formuły Abarth, wcześniej nazywanej Formułą Azzurra. Wyścigi poprzednika były rozgrywane od 2005 roku nieprzerwanie do sezonu do 2014. Właśnie wtedy zaczęła jeździć po szyldem Włoskiej F4, stając się pierwszą Formułą 4, która wystartowała po reformie tego poziomu przeprowadzonej przez FIA pod koniec 2013 roku. Od razu zaczęła odnosić sukcesy, stając się bardzo popularnym miejscem na początki kariery w motorsporcie dla młodych kierowców. Pierwszym mistrzem został Lance Stroll, kierowca obecnie znany nam ze startów w Formule 1. Nie jest on jedynym kierowcą, który z Włoskiej F4 przebił się do królowej motorsportu.
W CV starty w tej serii mogą sobie wpisać Lando Norris, Mick Schumacher, oraz Guanyu Zhou. Żadnemu z nich jednak nie udało się sięgnąć po tytuł. Mistrzostwa w drugim i trzecim sezonie trafiły do kierowców, którym nie powiodło się najlepiej, czyli Ralfa Arona i Marcosa Sieberta. Mistrzowie z lat 2017-2019, czyli kolejno Marcus Armstrong, Enzo Fittipaldi i Dennis Hauger, obecnie ścigają się w Formule 2. Jednak tylko ostatni ma realne szanse na awans do Formuły 1 w przyszłości. Dwaj ostatni mistrzowie, Gabriele Mini i Olivier Bearman, to melodia przyszłości, obaj mają ledwie 17 lat. Obecnie jeżdżą odpowiednio w serii FRECA i Formule 3, mając jeszcze czas na zawojowanie świata motorsportu.
Podsumowanie sezonu 2021 we Włoskiej F4
Poprzedni rok we Włoskiej F4 upłynął pod znakiem dominacji Oliviera Bearmana. Sezon rozpoczął się na torze Paul Ricard, gdzie dwa z trzech wyścigów wygrał Tim Tramnitz. Niemiec zdobył ostatecznie wicemistrzostwo, mimo że nie wystartował w dwóch rundach. Następne wyścigi zostały zdominowane przez Brytyjczyka, który od drugiego wyścigu na Misano rozpoczął niesamowitą passę 7. zwycięstw z rzędu. Byłaby ona jeszcze dłuższa, bowiem został zdyskwalifikowany za wykroczenia techniczne po 3. wyścigu na Imoli, który też wygrał. W piątej rundzie sezonu przenieśliśmy się poza Włochy, na tor Red Bull Ring.
Tam jeden z wyścigów wygrał Bearman, zaś dwa Tramnitz. Z dobrej strony pokazał się tam Sebastian Montoya, zdobywając pole position do pierwszego wyścigu. Na przedostatnią rundę wróciliśmy do Włoch. Na Mugello świetnie prezentowali się Joshua Dufek i Joshua Durksen, którzy zgarnęli wszystkie pole position i wygrane. W ostatniej rundzie na Monzy ponownie genialnie pokazał się Bearman, wygrywając wszystkie wyścigi i pieczętując tytuł.
Czym ściga się Włoska F4?
Sezon 2022 jeśli chodzi o specyfikację bolidów będzie przełomowy. We Włoskiej F4, podobnie jak w innych seriach na tym poziomie, zadebiutuje druga generacja bolidów. Maszyny przygotowywane przez włoską firmę Tatuus, zdążyły już pojawić się na torze w serii Formula 4 UAE Championship, rozgrywanej na samym początku roku. Tatuus F4-T-421 pierwotnie miał zadebiutować w poprzednim sezonie, jednak rewolucję przełożono o rok ze względu na pandemię. Nowe konstrukcje mają być przede wszystkim bezpieczniejsze. Jeśli chodzi o osiągi nowych bolidów, na razie ciężko jest je porównać do poprzedniej generacji. Jedynym punktem odniesienia jest runda w Dubaju w F4 UAE. Tam starsze bolidy okazały się niewiele szybsze, w kwalifikacjach w 2021 czas pole position wyniósł 1:59,611, podczas gdy w tym roku 1:59,921. Tak mała różnica pokazuje jednak, że wraz z rozwojem i zrozumieniem samochodów przez zespoły, nowa generacja powinna okazać się mieć większy potencjał.
Szanse i oczekiwania wobec Kacpra Sztuki
Oczy polskich kibiców w sezonie 2022 zwrócone będą w kierunku Kacpra Sztuki. Polak po debiutanckiej zeszłorocznej kampanii, trafił bowiem do czołowego zespołu. Mowa tu o ekipie US Racing. Jej założycielami są Gerhard Ungar oraz były mistrz Formuły Nippon i czołowy kierowca Formuły 1 Ralf Schumacher. Wielu zawodników, którzy trafiło właśnie do zespołu US Racing niezwykle ciepło wspomina to doświadczenie. Jednym z nich był Roman Stanek, który w rozmowie z nami tak wspominał jazdę dla stajni z Kerpen.
– Spędziłem z nim [Ralfem Schumacherem – przyp. red.] i jego synem Davidem dużo czasu, ponieważ byliśmy w tym samym zespole, ale on ścigał się w Formule Regional. Tak więc praca z nim była przyjemnością, ma za sobą bardzo dobrą karierę i cieszyłem się, że mogłem jeździć dla jego zespołu. duży wpływ na kierowców ma tam też Gerhard Ungar. Jest także współzałożycielem zespołu i ma dużą wiedzę na temat ustawień samochodu. Naprawdę wiedział, jak trenować zawodników i wiedział, co można poprawić w ustawieniach. Zarówno on, jak i Ralf bardzo dobrze zarządzają zawodnikami – powiedział Czech.
Pełną rozmowę ze Stankiem, gdzie poruszyliśmy także temat US Racing przeczytacie poniżej.
Wracając do Kacpra Sztuki. Polak jak sam przyznaje celuje w szczególności w znakomity wynik na torze Imola, który prywatnie jest jego ulubionym obiektem. Biorąc pod uwagę zdobyte doświadczenie w 2021 roku, a także jego wielki talent i zespół do którego trafił, można śmiało powiedzieć, iż czołowa 5. w klasyfikacji generalnej kierowców na koniec roku, to realny wynik.
Potencjalne gwiazdy motorsportu, czyli komu warto się przyglądać?
Bez wątpienia wszyscy obserwatorzy widzą w Andrea Kimim Antonellim mistrza Włoskiej Formuły 4. Włoch to junior Mercedesa, który po niesamowitych sukcesach w kartingu w końcu przesiadł się do single-seaterów. W sezonie 2022 będzie bronił barw Premy Racing. Groźny z pewnością będzie kolejny reprezentant Premy, czyli Rafael Câmar. Brazylijczyk to podopieczny Ferrari, który wielokrotnie udowadniał swoją wartość. W tegorocznej stawce będziemy mieli dwóch synów byłych świetnych kierowców Formuły 1. Charlie Wurz, czyli potomek słynnego Alexa, będzie partnerem Brazylijczyka i Włocha z zespołu. Austriak zimą został mistrzem Bliskowschodniej Formuły 4.
Z kolei wielkie zainteresowanie mediów budzi Emerson Fittipaldi Junior. Syn legendarnego Emersona związał się z ekipą Van Amersfoort Racing. Jego ojciec zapowiedział już, że postara się być na wszystkich wyścigach swojego potomka. Z ekipą VAR związał się także Brando Badoer. Młodziutki Włoch to z kolei syn Luci Badoera, czyli kierowcy który zapisał się w historii Formuły 1, tym że jest posiadaczem rekordu największej ilości Grand Prix bez zdobytego punktu.
Na spory doping kibiców może liczyć Koreańczyk Hwarang Kim. Jako pierwszy w historii zawodnik z Korei Południowej, dostał się do Włoskiej Formuły 4. Kierowca ten ma wielu fanów w swojej ojczyźnie, którzy czekają na to, aby pewnego dnia mieć swojego reprezentanta w Formule 1. Z ekipy Iron Lynx należy wyróżnić Mayę Weug. Hiszpanka w 2021 roku została pierwszą kobietą, która została wcielona do akademii młodych kierowców Ferrari. Wielu liczy na to, że Hiszpanka zdoła powalczyć o znakomite rezultaty w nadchodzącej kampanii.
Poniżej prezentujemy tabelę ze składami na sezon 2022. Na ten moment do rywalizacji zgłoszono 13 zespołów i 34 kierowców.
Zespół | Numer | Kierowca | ||
---|---|---|---|---|
R-ace GP | 6 | Frederik Lund | ||
R-ace GP | 11 | Marcos Flack | ||
Prema Powerteam | 7 | Charlie Wurz | ||
Prema Powerteam | 13 | James Wharton | ||
Prema Powerteam | 20 | Conrad Laursen | ||
Prema Powerteam | 98 | Rafael Câmara | ||
Prema Powerteam | 99 | Andrea Kimi Antonelli | ||
PHM Racing | 15 | Nikita Bedrin | ||
PHM Racing | 41 | Jonas Ried | ||
PHM Racing | 46 | Victoria Blokhina | ||
PHM Racing | 77 | Taylor Barnard | ||
Iron Lynx | 47 | Nicola Lacorte | ||
Iron Lynx | 83 | Maya Weug | ||
Iron Lynx | 89 | Ivan Domingue | ||
Cram Motorsport | 79 | Georgis Markogiannis | ||
AS Motorsport | TBA | Giovanni Maschio | ||
AS Motorsport | TBA | Manuel Quondamcarlo | ||
BVM Racing | TBA | Hwarang Kim | ||
BWR Motorsports | TBA | Alfio Andrea Spina | ||
Cars Racing | TBA | Andrea Frassineti | ||
Jenzer Motorsport | TBA | Ethan Ischer | ||
Jenzer Motorsport | TBA | Valentin Kluss[ | ||
Jenzer Motorsport | TBA | Oleksandr Partyshev | ||
Maffi Racing | TBA | Elia Sperandio | ||
US Racing | TBA | Marcus Amand | ||
US Racing | TBA | Nikhil Bohra | ||
US Racing | TBA | Alex Dunne | ||
US Racing | TBA | Pedro Perino | ||
US Racing | TBA | Kacper Sztuka | ||
Van Amersfoort Racing | TBA | Brando Badoer | ||
Van Amersfoort Racing | TBA | Emerson Fittipaldi Jr | ||
Van Amersfoort Racing | TBA | Arvid Lindblad | ||
Van Amersfoort Racing | TBA | Martinius Stenshorne |
Punktacja i kalendarz
W mistrzostwach Włoskiej Formuły 4 podobnie jak w większości serii, punktuje 10 najlepszych kierowców wedle klucza:
1. miejsce – 25 punktów
2. miejsce – 18 punktów
3. miejsce – 15 punktów
4. miejsce – 12 punktów
5. miejsce – 10 punktów
6. miejsce – 8 punktów
7. miejsce – 6 punktów
8. miejsce – 4 punkty
9. miejsce – 2 punkty
10. miejsce – 1 punkt
W przeciwieństwie do Formuły 2 czy Formuły 3, wszystkie 3 wyścigi punktowane są tak samo. Dodatkowo do tabeli nie dodaje się żadnych bonusowych „oczek” za wywalczenie pole position i najszybszego okrążenia w wyścigu. Dodatkowo, aby nie dyskredytować mniejszych ekip, do klasyfikacji zespołowej liczą się 2 najlepsze wyniki osiągnięte przez dany zespół w czasie jednego wyścigu.
W sezonie 2022 ponownie rozegranych zostanie 21 wyścigów na 7 torach. Zawody rozgrywane będą na dystansie 30 minut i dodatkowego jednego okrążenia. Pierwsza gonitwa rozgrywana jest w sobotę, z kolei dwie kolejne w niedzielę. Włoska F4 będzie towarzyszyła głównie FRECA. Szczegółowe kalendarze znajdziecie we wpisie poniżej.
Włoska F4: Gdzie oglądać?
Wyścigi jak transmitowane są na oficjalnym kanale serii za darmo w języku angielskim. Dodatkowo na kanale mistrzostw często publikowane są wywiady z najlepszymi kierowcami danego weekendu.