Connect with us

Czego szukasz?

WRC

WRC 2022: Oceny kierowców | Podsumowanie sezonu

Sezon WRC 2022 dobiegł już końca, więc warto podsumować i ocenić kierowców. Kto zaskoczył pozytywnie, a kto negatywnie? O tym w poniższym podsumowaniu.

Prezentacja zespołów WRC 2022
Fot. WRC / Oficjalna prezentacja WRC w Salzburgu

1. Kalle Rovanperä | Ocena: 9.5/10

Zdecydowanie najlepszy zawodnik sezonu. Rovanperä pomimo młodego wieku jest bardzo szybki i nie popełnia dużo błędów. Fin miał bardzo dobrą pierwszą część sezonu, gdzie zwyciężył w 5 z 7 rajdów. W drugiej połowie było trochę gorzej i pojawiły się błędy w Belgii, Grecji oraz Japonii, gdzie nie zdobył żadnych punktów. Pomimo tego przewaga z pierwszej części sezonu pozwoliła mu utrzymać komfortowe prowadzenie. Dorzucił on jeszcze jedno zwycięstwo do swojego dorobku w Nowej Zelandii, gdzie na dwie rundy przed końcem zapewnił sobie tytuł zostając najmłodszym mistrzem świata w historii rajdów mając zaledwie 22 lata. To pokazuje, że przed nim jeszcze wiele sukcesów.

ZOBACZ TAKŻE
Rajd Nowej Zelandii: Rovanperä mistrzem WRC | Analiza

2. Ott Tänak | Ocena: 9/10

Był to najlepszy sezon Tänaka odkąd dołączył do Hyundaia. Pomimo narzekań na auto Estończyk jako jedyny był w stanie zbliżyć się do Rovanpery. Trzy zwycięstwa, w tym wygrana w Finlandii, pokazują jak mocny w tym roku był Tänak. Gdyby miał lepszy początek sezonu to być może walka o tytuł toczyłaby się do ostatniej rundy. W kolejnym roku mistrz świata 2019 nie będzie już jeździł dla Hyundaia i jak na razie przyszłość obecnego wicemistrza świata pozostaje nieznana.

3. Thierry Neuville | Ocena: 8/10

Belg przejechał sezon na miarę swoich możliwości. Bardzo regularny i wysoko punktujący, lecz bez „tego czegoś” co pozwoliło by  mu walczyć o mistrzostwo. W drugiej połowie sezonu Neuville zabłysnął zwycięstwami w Akropolu i Japonii, co dało mu trzecie miejsce w mistrzostwach. W kolejnym sezonie należy się spodziewać, że nadal będziemy go oglądać w ścisłej czołówce, lecz czy powalczy o coś więcej niż podium? Czas pokaże.

ZOBACZ TAKŻE
Rajd Japonii: Neuville najlepszy w finale sezonu | Analiza

4. Elfyn Evans | Ocena: 7/10

W ostatnich dwóch latach Elfyn był najgroźniejszym rywalem dla Ogiera. Po tym jak utytułowany Francuz ogłosił, że w sezonie 2022 nie będzie bronił swojego tytułu to właśnie Evans był wymieniany w gronie faworytów. Niestety ten sezon nie poszedł po jego myśli. Dużo się mówi o tym, że nowy hybrydowy Yaris nie do końca mu odpowiada i nie czuje się w nim tak pewnie jak w poprzedniku. Na pewno po dwóch wicemistrzostwach została nałożona większa presja na wynik. A ostatnim czynnikiem był Kalle Rovanperä, który w tym roku wystrzelił ze swoją formą bardziej niż ktokolwiek się spodziewał. To wszystko spowodowało, że sezon Evansa nie wyglądał jak powinien. Było kilka miejsc na podium, ale ani jednej wygranej. Ostatecznie wystarczyło to na czwarte miejsce w mistrzostwach.

5. Takamoto Katsuta | Ocena: 8/10

Japończyk bardzo pozytywnie zaskoczył w tym roku swoją skutecznością w dowożeniu punktów. Katsuta zameldował się w top 10 podczas 12 z 13 rund, co czyni go najbardziej regularnym kierowcą w sezonie. Poprawie uległo także jego tempo, które jest lepsze niż w poprzednich latach. Najlepszymi wynikami w tym roku były dwa trzecie miejsca w Safari i domowej rundzie w Japonii. Dzięki swoim postępom w kolejnym roku będzie punktować dla fabrycznego teamu podczas części rund. To pokazuje, że zespół poważnie stawia na Japończyka i pokłada w nim duże nadzieje.

6. Sébastien Ogier | Ocena: 9/10

„Seb” pojawił się w tym roku w sześciu rajdach i w ogólnym rozrachunku zaprezentował się wyśmienicie. Jedynym nieudanym rajdem był start w Portugalii, gdzie nie zdobył punktów, poza tym zawsze był bardzo wysoko. Podia w Monte Carlo i Nowej Zelandii oraz zwycięstwo w Hiszpanii pokazują, że Ogier nadal prezentuje mistrzowską formę. W końcówce sezonu mocno się przyczynił do obrony tytułu przez Toyotę. W kolejnym roku francuski mistrz ponownie pojawi się na trasach w wybranych rundach.

ZOBACZ TAKŻE
Rajd Katalonii: Dominacja Ogiera. Toyota z tytułem | Analiza

7. Craig Breen | Ocena: 5/10

Nie tak miał wyglądać sezon w wykonaniu Irlandczyka. Breen po dobrych występach w Hyundaiu, gdzie dzielił auto z Danim Sordo został zakontraktowany na pełny etat przez M-Sport i miał być liderem zespołu. Niestety nie udało mu się wywiązać w tej roli. O ile początek nie był zły i zaczął od podium w Monte Carlo tak później było coraz gorzej. Oczywiście jeszcze było 2 miejsce w Sardynii, ale to był ostatni jasny punt tego sezonu. Problemy z autem oraz masa własnych błędów sprawiły, że Craig nie punktował w połowie rajdów ostatecznie zajmując 7 miejsce w mistrzostwach za Ogierem, który zaliczył tylko pół sezonu. Po tym roku drogi Breena i M-Sportu się rozchodzą. Na kolejny sezon Irlandczyk powróci do Hyundaia.

8. Dani Sordo | Ocena: 8.5/10

Sordo wystartował w pięciu rajdach, trzykrotnie dojeżdżając na podium. Nie ukończył jedynie Japonii, gdzie jego auto z powodu awarii doszczętnie spłonęło. Poza tym pomimo wieku Dani pokazał, że jest solidnym dostarczycielem punktów dla zespołu i można na nim polegać. W tym roku zaprezentował się lepiej niż niejeden pełnoetatowy zawodnik.

9. Esapekka Lappi | Ocena: 7.5/10

Fin w tym roku dzielił trzecie auto z Ogierem i zaprezentował się całkiem dobrze. Na siedem rajdów punktował w czterech, w tym trzykrotnie stanął na najniższym stopniu podium. W kolejnym roku zaliczy pełny sezon w barwach Hyundaia.

10. Gus Greensmith | Ocena: 4/10

Początek sezonu wyglądał obiecująco. Piąte miejsca w pierwszych dwóch rundach i pojedyncze wygrane odcinki wskazywały, że może być to życiowy sezon dla Gusa. Niestety tak się nie stało. Podobnie jak w przypadku Breena były problemy z autem oraz własne błędy. Dodatkowo przypadku Brytyjczyka trzeba jeszcze dorzucić znacznie gorsze tempo niż u kolegi z zespołu. Zaledwie 44 punkty i 10. miejsce na koniec, pomimo udziału we wszystkich rundach. Bardzo mizerny wynik.

11. Sébastien Loeb | Ocena: 8/10

Loeb zaskoczył wszystkich, wygrywając w tegorocznym Monte Carlo po zaciętej walce z Ogierem. Francuski weteran pokazał, że nadal ma tempo na miarę czołówki. W każdej z czterech rund, w których wystartował choć przez moment znajdował się na prowadzeniu. Niestety poza „Monte” reszta występów nie poszła po jego myśli. Błąd w Portugalii oraz awarie w Kenii i Grecji nie pozwoliły znacząco zwiększyć dorobku punktowego. Pomimo tego Loeb pokazał, że nadal jest konkurencyjnym zawodnikiem i ma jeszcze sporo do zaoferowania w WRC.

12. Olivier Solberg | Ocena: 4.5/10

Młody Solberg miał w tym roku kilka dobrych wyników, lecz było to spowodowane głównie wykruszeniem się stawki, na czym korzystał. Pod względem tempa i regularności nadal jest nad czym pracować. Popełnia też dużo błędów. Wynikami wartymi odnotowania jest czwarte miejsce w Belgii i piąte w Nowej Zelandii. Niestety to nie wystarczyło, aby przekonać szefostwo Hyundaia, które po tym roku postanowiło zakończyć współpracę z młodym Szwedem.

13. Pierre-Louis Loubet | Ocena: 6/10

Młody Francuz zabłysnął dobrym występem w Akropolu, gdzie nawet przez moment był liderem rajdu. Ostatecznie ukończył go na czwartym miejscu. Taki sam wynik osiągnął także w Sardynii. Te wyniki pokazały, że Francuz ma potencjał i może być z niego w przyszłości naprawdę dobry kierowcą. Obecnie trwają negocjacje z M-Sportem w sprawie kolejnego sezonu. 

14. Adrien Fourmaux | Ocena: 2/10

Ten sezon był dla Francuza jednym wielkim nieporozumieniem. Po tym jak w poprzednim roku zaprezentował się z całkiem dobrej strony w kilku rajdach, tym razem nie pokazał nic poza częstym rozbijaniem auta. W dziesięciu rajdach, w których wystartował zdobył tylko 13 punktów co jest fatalnym wynikiem. Fourmaux zaprezentował się zdecydowanie najgorzej w tym roku z całej stawki WRC.

ZOBACZ TAKŻE
Sezon WRC 2001. Emocje do samego końca - część 2 | Historia rajdów

Reklama