Czego szukasz?

Super Formuła

Tadasuke Makino wspomina wygraną w F2. „Trafiliśmy ze strategią” | WYWIAD

Po krótkiej przerwie wracamy z wywiadami prosto z Japonii. Tym razem na wywiad zgodził się z nami Tadasuke Makino. Jest to kierowca, który w swoim dorobku ma wygraną w F2 oraz mistrzostwo Super GT. Samuraj poopowiadał o startach w Europie oraz w jego ojczyźnie.

Tadasuke Makino
Fot. Super Formula

Tadasuke Makino: Kim jest nasz rozmówca?

Japończycy w ostatnich latach coraz częściej szturmują europejskie serie wyścigowe. Głównie Honda przekierowuje swoich juniorów na Stary Kontynent. W 2017 roku do Europejskiej F3 trafił Tadasuke Makino. Kierowca z Osaki reprezentował tam ekipę Hitech Grand Prix. Protegowany Hondy zdołał nawet raz stanąć na podium w Austrii.

Kibice będą go jednak najbardziej kojarzyć z rywalizacji w F2. Samuraj do bezpośredniego przedsionka Formuły 1 trafił w 2018 roku. Makino podpisał wówczas kontrakt na starty z ekipą Russian Time. Jego kolegą z zespołu był Artiom Markiełow, który kampanię wcześniej został wicemistrzem tej serii. Pierwszy i jak się okazało ostatni sezon na tym poziomie był słodko-gorzki. Z jednej strony Japończyk miał świetny weekend w Austrii oraz wygrał zawody na Monzie po starcie z niemalże końca stawki, zostając drugim Japończykiem po Nobuharu Matsushicie, który tego dokonał. Z drugiej zaś tylko dzięki systemowi Halo uniknął poważnych obrażeń po kolizji z Nireim Fukuzumim. Ponadto daleko było mu do regularnego punktowania. I tak Makino zakończył sezon na 13. pozycji z dorobkiem 48 punktów. 

ZOBACZ TAKŻE
"Wrócę do Europy, gdy zasłużę". Nirei Fukuzumi zdradza plany | WYWIAD

Po przygodzie w F2, na sezon 2019 wrócił on do Japonii. W swoich debiutanckich kwalifikacjach wywalczył pole position. Rok później wraz z Naokim Yamamoto został mistrzem Super GT w dramatycznych okolicznościach, gdyż starszy z kierowców tego duetu, na ostatniej prostej minął Ryo Hirakawę. Niedawno zakończona kampania sezonu Super Formuły była najlepsza w jego wykonaniu. Tadasuke Makino bowiem regularnie punktował i na koniec sezonu w tabeli zajął 5. miejsce.

Początki w Europie

W 2017 roku rywalizowałeś w Europie z Hitech GP. Jakie wrażenie zrobił na tobie obiekt w Pau? To jeden z najbardziej historycznych torów w Europie.

Jeździłem w Makau przed jazdą na Pau, więc przyzwyczaiłem się do tego typu wyzwań bez większych problemów, ale to co najmocniej zwróciło moją uwagę to wysokie krawężniki.

Co dokładnie wydarzyło się na Norisringu w 3. wyścigu? Zderzyłeś się z Harisonem Neweyem i nie była to przyjemna katastrofa.

Do wypadku miałem dobre tempo i byłem na dobrej drodze do nadrobienia pozycji, które straciłem. Kiedy próbowałem go wyprzedzić z niewielkiej odległości, doszło między nami do kontaktu i odrzut w kierownicy spowodował, że złamałem nadgarstek.

Jak bardzo byłeś szczęśliwy, gdy stanąłeś na podium w  zawodach na torze Red Bull Ring?

Naprawdę poczułem wtedy ulgę, ponieważ wyleczyłem w całości wspomnianą kontuzję, a moje tempo znacznie się poprawiło od czasu tego wyścigu.

Tadasuke Makino i Formuła 2

W 2018 roku przeniosłeś się do F2. Podczas wyścigu w Hiszpanii zderzyłeś się z Nireim Fukuzumim. Z czego wynikła ta kolizja? Bowiem jesteś tak naprawdę pierwszym zawodnikiem, którego uratowało Halo.

Do wypadku doszło po deszczu, gdy nawierzchnia toru była mokra i trudno było opanować swój bolid. W tym wypadku zdecydowanie HALO uratowało mnie przed przykrymi konsekwencjami.

Jakbyś porównał Monako z torami w Pau i Makau pod względem przyczepności?

W mojej opinii nawierzchnia toru w Monte Carlo była o wiele czystsza niż w Pau i Makau. O wiele łatwiej było tam złapać przyczepność.

Czy możemy powiedzieć, że spodobał ci się tor Red Bull Ring? W F3 zdobyłeś podium, a w F2 w obu zawodach wywalczyłeś sporo punktów.

Bardzo polubiłem ten tor. Jazda po nim była przyjemna, ponieważ większość zakrętów pokonywało się przy wysokiej prędkości, czyli tak jak lubię.

Czy spodziewałeś się, że możesz wygrać wyścig na Monzy? Startowałeś w końcu w zasadzie z końca stawki.

Wiedziałem, że jeśli nasza strategia zadziała, mam szansę na znakomity wynik. To było wspaniałe, ponieważ walczyłem, naciskałem i w końcu pokazałem, co potrafię.

Tadasuke Makino konferencja prasowa F2

Fot. F2 / Konferencja prasowa po wyścigu. Od lewej siedzą: Artiom Markiełow, Tadasuke Makino i Alexander Albon

Co dokładnie powiedziałeś przez radio po odniesieniu tej wiktorii? Byłeś naprawdę podekscytowany tym co się stało.

Nie pamiętam tego dobrze, bo buzowała we mnie adrenalina. [Notka od naszego tłumacza, który dotarł do pełnego nagrania. Tadasuke Makino po wygranym wyścigu, po japońsku wykrzyczał na cały głos  następujące zdanie: „Jeju! Widzieliście to? Haha”]

Jakim kolegą z zespołu był Artiom Markiełow? Wiemy, że wokół niego zbudowano zespół Russian Time.

Artiom wielu rzeczy mnie nauczył. Był bardzo pomocny i udzielał rad, kiedy ich potrzebowałem. Dobrze wspominam współpracę z nim.

Powrót na łono ojczyzny

W 2019 r. wróciłeś do Japonii. Jak oceniłbyś swoją pierwszą sesję kwalifikacyjną, ponieważ zdobyłeś pole position? Jak wyglądały te kwalifikacje?

Miałem bardzo dobrą sesję kwalifikacyjną. Trafiliśmy od razu z ustawieniami i dzięki temu byliśmy bardzo szybcy w Q1, Q2 i Q3.

Czy byłeś rozczarowany wyścigiem? Bo kiedy walczyłeś o podium, złapałeś gumę i wypadłeś z toru.

To było frustrujące, ponieważ mieliśmy dobry wyścig i już w debiucie była szansa na znakomity finisz.

Sezon 2020 także rozpoczął się pechowo. Jak z twojej perspektywy wyglądał ten szalony start w Okayamie?

Miałem dobry start i awansowałem na drugie miejsce, ale samochód za mną nie zahamował – bodaj był to Toshiki Oyu i wjechał we mnie, a ja wskutek tego obróciłem się.

Tadasuke Makino Okayama 2020

Fot. Super Formula / Start do zawodów w Okayamie w sezonie 2020

Czy uważasz, że mógłbyś wygrać wyścig w Autopolis? Ponieważ prawie wyprzedziłeś Nojiriego, ale Tsuboi spowodował samochód bezpieczeństwa i musiałeś odpuścić atak.

Szczerze mówiąc to nie wiem jakby potoczyła się ta rywalizacja bez tej neutralizacji. Przynajmniej wywalczyłem podium.

Nie miałeś szczęścia też na Suzuce. Co się stało na pierwszym okrążeniu?

Kierowca jadący za mną uderzył w tył mojego bolidu, złapałem kapcia i straciłem panowanie nad bolidem.

W 2021 roku zapytałem o to Naokiego Yamamoto, więc teraz twoja kolej. Jaka była twoja reakcja, gdy Ryo Hirakawa zwolnił na ostatniej prostej finału sezonu Super GT 2020, przez co ty i Yamamoto zostaliście mistrzami?

Nie mogłem zrozumieć sytuacji, co się stało. Hirakawa nagle zwolnił, a Yamamoto minął go i w ten sposób w szalonych okolicznościach zostaliśmy mistrzami.

ZOBACZ TAKŻE
"Pomagał mi Jenson Button". Naoki Yamamoto o swojej karierze | Wywiad

Jak współpracuje ci się w tych mistrzostwach z Yamamoto, który w swoim dorobku ma m.in. 3 mistrzostwa Super Formuły?

Ma bardzo duże doświadczenie, w końcu jest jednym z weteranów japońskich serii wyścigowych. Wiele się od niego nauczyłem obserwując jego pracę z boku.

Powrót po chorobie

W 2021 opuściłeś kilka pierwszych wyścigów, ale wróciłeś na zawody w Autopolis. Kwalifikacje były dobre, ale Nojiri uderzył cię po starcie, a także musiałeś uniknąć obracającego się Tsuboi. Jak oceniasz swój powrót? Mam na myśli Autopolis i kilka pierwszych wyścigów.

To był mój pierwszy raz w samochodzie Dandelion i czułem, że w ogóle go nie rozumiem ustawień. Praktycznie wskoczyłem z marszu i musiałem się zaadaptować do niego.

Jak dobrze było wrócić na podium w Motegi w wyścigu ze zmienną pogodą?

To było moje pierwsze podium od powrotu, więc smakowało bardzo dobrze. Wiedziałem, że nadal mam tempo, ale po prostu jak powiedziałem musiałem się zaaklimatyzować odpowiednio.

Tadasuke Makino w drodze po podium

Fot. Super Formula

Myślałeś, że w 2022 roku możesz być Mr. Consistency jak George Russell w F1? Poza tym wyścigiem, w którym Matsushita cię uderzył, wszystkie wyścigi kończyłeś w punktach.

Cały sezon byliśmy bardzo równi. Stwierdzę, że był to nasz największy atrybut, że sukcesywnie kolekcjonowaliśmy punkty. To okazało się kluczowe.

Po drodze wpadło podium na Suzuce. Tam walczyłeś z Nobuharu Matsushitą i Tomokim Nojirim o wygraną.

To był mój pierwszy pełny dzień jazdy na oponach deszczowych od dłuższego czasu, więc dbanie o opony było bardzo trudnym zadaniem. Udało się i dzięki temu zająłem 3. miejsce, z małą stratą do 2. lokaty.

Tadasuke Makino o innych zagadnieniach

Od 2020 roku nie mieliśmy wyścigu w Okayamie. Czy chciałbyś, aby obiekt ten powrócił do kalendarza Super Formuły?

Na pewno tak. Im więcej torów i rożnych urozmaiceń tym lepiej.

ZOBACZ TAKŻE
Okayama International, czyli były gospodarz GP Pacyfiku w Formule 1

Wiemy, że twoim celem jest wygranie pierwszego wyścigu w karierze w Super Formule w 2023 roku. Czego brakowało do tej pory, abyś zwyciężył?

Przede wszystkim uważam, że ważne jest, abym poprawił swoją średnią pozycję kwalifikacyjną oraz tempo w czasówce i wystartować z przodu.

W następnym sezonie będziemy mieli małą aktualizację pakietu aero w bolidzie Super Formuły. Podwozie będzie takie samo, ale będzie generować mniej zanieczyszczonego powietrza. Coś jak wszystkie zmiany w IndyCar z DW12 – zmieniali pakiet, lecz podwozie jest to samo. Jaką masz opinię na ten temat?

Oprócz tego siła docisku zostanie zmniejszona, więc nasze czasy będą nieco wolniejsze. W tym wszystkim będzie trzeba dobrze się odnaleźć, tak aby inne zespoły za bardzo nie odskoczyły. Na ten moment jest to wielka niewiadoma jak te zmiany wpłyną na ściganie i układ stawki.

Na koniec, co chciałbyś powiedzieć kibicom drugiej najszybszej serii wyścigowej świata z Polski?

Jeśli macie taką możliwość, przyjedźcie do Japonii i obejrzycie nasze wyścigi na żywo. Z pewnością wam się spodobają!

ZOBACZ TAKŻE
Sena Sakaguchi o pasji. "Dostałem imię na cześć A. Senny" | WYWIAD

Przypominamy, że Super Formuła prowadzi specjalne konto na Twitterze, dla kibiców zza granicy. Prezentowane są tam wszystkie bieżące newsy ze świata drugiej najszybszej serii wyścigowej świata, a także ciekawostki. Gorąco zachęcamy zaobserwować go. Aby przejść na profil, wystarczy kliknąć tutaj.

 

Specjalne podziękowania kierujemy ku naszemu stałemu współpracownikowi Tomoyi Minagawie za pomoc z przetłumaczeniem treści z języka japońskiego na angielski oraz pomoc z odszyfrowaniem radia z zawodów F2 we Włoszech.

 

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama