Nasze profile w mediach społecznościowych

Super Formuła

“Pomagał mi Jenson Button”. Naoki Yamamoto o swojej karierze | Wywiad

Naoki Yamamoto to już czwarty zawodnik startujący w serii Super Formula, który zgodził się na rozmowę z nami. Samuraj opowiedział m.in o współpracy z Jensonem Buttonem, o kulisach jazdy w pierwszym treningu oraz o swojej przyszłości.

Opublikowano

w dniu

Naoki Yamamoto trening
Fot. Scuderia Toro Rosso / Naoki Yamamoto

Naoki Yamamoto:  Krótka sylwetka

Naoki Yamamoto to jeden z najlepszych kierowców wyścigowych na świecie. Japończyk w poprzednim sezonie przeszedł do historii, bowiem jako pierwszy zawodnik w historii, po raz drugi w karierze w jednym sezonie wygrał zarówno serię Super GT, jak i Super Formułę. Kilka miesięcy temu przedstawialiśmy jego historię. Co za tym idzie nie ma sensu niczego przedłużać i zapraszamy na wywiad z Samurajem.

ZOBACZ TAKŻE
Naoki Yamamoto: Poznaj lepiej nowego mistrza Super Formuły

O sezonie 2020 i niebotycznym okrążeniu

Naoki, na wstępie gratuluję Ci zostania mistrzem serii Super Formula po raz trzeci w swojej karierze. Takim osiągnięciem może pochwalić się niewielu kierowców. Zostałeś także mistrzem Super GT i jesteś pierwszym kierowcą, który wielokrotnie wygrał obie najlepsze japońskie kategorie wyścigowe w tym samym roku (zrobiłeś to również w 2018 r.). Jak to jest być jednym z najlepszych kierowców wyścigowych na świecie?

Dziękuję, jestem zaskoczony, że udało mi się tego dokonać, ale nie tylko zadecydowały tu moje umiejętności, ale także zespół i sponsorzy, którzy mnie wspierają. Myślę, iż udało się to wszystko dzięki temu, że także byli fani i chciałbym postarać się o pobicie rekordu.

Początek sezonu w Super Formule nie był jednak łatwy dla Ciebie. Pierwsze 2 wyścigi były bardzo słabe. Na szczęście od rundy na Sportsland Sugo wszystko poszło w dobrym kierunku. Jak udało się dokonać tego postępu?

Nie byłem w złej formie w pierwszych dwóch wyścigach, ale nie mogłem osiągnąć oczekiwanych wyników z powodu pecha. SUGO to tor, gdzie zawsze mojemu zespołowi i mi dobrze idzie, więc myślę, że bardziej uważne spotkanie z zespołem i przygotowanie się wedle zasady „cofnijmy się, by potem pójść naprzód”, doprowadziło do późniejszych wyników.

Pozostańmy przy temacie toru Sporstland Sugo. W 2019 roku, podczas sesji Q2, pokonałeś niesamowite okrążenie, pobijając rekord toru. Spodziewałeś się tak dobrego czasu okrążenia?

Szczerze mówiąc, spodziewałem się, że trudno będzie pobić rekord toru, ponieważ dzień wcześniej jechałem po mokrej trasie i nie byłem w pełni przygotowany do suchego kółka kwalifikacyjnego. Byłem  potem trochę rozczarowany, że w sesji Q3 natrafiłem na tłok i nie poprawiłem swojego czasu. 

 

O rywalach i partnerze z zespołu kilka słów

W ostatnim wyścigu sezonu Super Formuły na Fuji International stoczyłeś wspaniałą walkę z Ryo Hirakawą, która zadecydowała o losach tytułu. Fani oglądali ją z wyraźnym zaciekawieniem. Jak to wyglądało z Twojej perspektywy?

Hirakawa także zainteresował się też zdobyciem mistrzostwa, co było widoczne w jego jeździe. Stoczyliśmy ze sobą bardzo zaciętą walkę, ale myślę, że to była dobra sprawa, że mogliśmy „ścigać się, aby zaimponować” zarówno fanom jak i sobie nawzajem jako profesjonaliści, walcząc uczciwie i unikając jakiegokolwiek kontaktu. 

Jeden z twoich głównych rywali – Nowozelandczyk – Nick Cassidy – opuszcza Super Formułę. Będziesz tęsknić za walką koło w koło z nim, jak chociażby na torze Fuji International?

Oprócz niego jest wielu świetnych kierowców, więc nie mogę się doczekać dalszej walki z nimi.

ZOBACZ TAKŻE
Juniorskie niewypały Hondy: Komu nie udało się dostać do F1?

W sezonie 2021 wracasz do zespołu Nakajima Racing po 11 latach rozłąki. Twoim kolegą z zespołu jest Toshiki Oyu, który został debiutantem roku w poprzedniej kampanii. Czy “młody” będzie mógł liczyć na Twoją pomoc?

Jego poczucie szybkości będzie bardzo pomocne dla zespołu. Jego wielki talent będzie ogromną pomocą dla zespołu, a dzięki doświadczeniu weterana takiego jak ja w duecie będziemy jeszcze silniejszym zespołem. Nie mogę się doczekać współpracy z Oyu i rywalizacji między nami podczas rywalizacji w tej serii. 

Kto zdaniem Japończyka dołączy do stawki Super Formuly?

Super Formula rywalizuje na wielu ciekawych torach. Który jest twoim ulubionym? Jaki obiekt dodałbyś do kalendarza, ​​gdybyś miał taką możliwość?

Lubię obiekty z szybkimi zakrętami, gdzie mogę w pełni wykorzystać swoje mocne strony, więc moim ulubionym jest Suzuka. Nie przychodzi mi do głowy żaden tor, który chciałbym dodać. 

Jak myślisz, czy w najbliższych latach do Super Formuły dołączy nowy dostawca silników? Jeśli tak, kto?

Szczerze, to nie wiem. Jeśli jednak liczba dostawców silników wzrośnie, konkurencja zaostrzy się, co doprowadzi do większych emocji, to zapraszam!

Naoki Yamamoto o Jensonie Buttonie i serii Super GT

Porozmawiajmy teraz o serii Super GT. W latach 2018-2019 Jenson Button, który jest byłym mistrzem świata F1, był twoim kolegą zespołowym. Jak wyglądała twoja współpraca z Jensonem?

To były wspaniałe dwa lata w mojej wyścigowej karierze. Oczywiście było wiele rzeczy do nauczenia się od niego, aby jechać na jego poziomie, ale co więcej, byłem pod wrażeniem jego profesjonalnego zachowania także poza torem. Mogłem poznać powód, dla którego ma tak wielu fanów na całym świecie i stałem się wówczas jednym z nich. 

W zeszłym sezonie Ty i Tadasuke Makino zostaliście mistrzami Super GT w dramatycznych okolicznościach. Ryo Hirakawa, który jechał po tytuł mistrza, zwolnił tuż przed samą metą. Jaka była twoja reakcja, gdy zobaczyłeś, że Hirakawa nagle zwolnił?

W tym momencie zdałem sobie sprawę, że w jego samochodzie skończyło się paliwo. Serce bolało na myśl o jego uczuciach, kiedy prowadził tuż przed metą i spotkało go coś takiego, ale w świecie rywalizacji czekają nas takie okrutne wyniki. Jesteśmy na to przygotowani i ścigamy się o to. W chwili, gdy go mijałem, byłem bardzo podekscytowany. W myślach mówiłem: „Chcę dojechać do flagi w szachownicę!”

 

Kulisy testu w Formule 1

Masz także epizod w F1. Jak dowiedziałeś się, iż będziesz miał szansę wziąć udział w sesji treningowej do GP Japonii 2019? Czy była to pierwsza oferta, jaką otrzymałeś od zespołu F1?

Chciałbym odpowiedzieć na to pytanie, lecz niestety nie mogę

Kilkakrotnie odwiedzałeś fabryki Red Bulla i Toro Rosso, zanim wziąłeś udział w treningu na Suzuce. Miałeś też dostęp do symulatora, jest także coś co może być bardzo interesujące dla fanów. Niektóre portale napisały, że przetestowałeś jeden ze starych bolidów F1. Jednak nie zostało to oficjalnie potwierdzone. Czy ta informacja jest prawdziwa? Jeśli to prawda, z którego roku pochodził ten bolid i na jakim torze jeździł?

Właściwie to w symulatorze Red Bulla byłem tylko dwa razy przed treningiem, a japoński weekend F1 był pierwszym, w którym do dyspozycji miałem bolid F1 z najnowszej ery. Wcześniej miałem tylko pokazową przejażdżkę McLarenem-Hondą z 1991 roku w czasie jednej z imprez Hondy!  Chociaż symulator i  prawdziwy bolid były pod pewnymi względami podobne, nadal różniły się od rzeczywistej jazdy. Mimo to symulator skutecznie przygotowywał mnie do 90 minut jazdy w sesji treningowej. Była presja, ponieważ była to moja pierwsza jazda w czasie oficjalnej sesją i było to GP mojego kraju. Z pewnością było to wspaniałe doświadczenie, móc spełnić jedno z moich marzeń przed japońskimi fanami. 

Yamamoto Suzuka 2019

Fot. Scuderia Toro Rosso / Japończyk ruszył do boju w I treningu do GP Japonii 2019

Porównanie F1 i Super Formuły. Naoki Yamamoto ocenia Yuki Tsunodę

Wielu kierowców wyścigowych twierdzi, że Super Formula to seria mające znacznie trudniejsze w prowadzeniu bolidy niż F1. Wziąłeś udział w sesji F1 i powiedz nam proszę, jaka jest duża różnica między tymi dwiema seriami i pod jakim względem myślisz, że Super Formula to seria trudniejsza niż F1?

Szczerze mówiąc, trudności w obu seriach są różne, więc trudno jest je wyrazić w sposób ogólny. F1 w przeciwieństwie do Super Formuły wymaga systematycznej jazdy w czasie operowania przełącznikami na kierownicy i ciągłej komunikacji z boksem. I to nawet podczas gdy wymagana jest delikatna jazda przy pełnej prędkości. Myślę, że to może stanowić problemy. Z drugiej strony, Super Formula walczy na równych warunkach, z wyjątkiem tego, że jest dwóch różnych dostawców silników. Co za tym idzie o zwycięstwie lub porażce decyduje nie różnica w osiągach pojazdu, ale umiejętności kierowcy i zespołu. W związku z tym trudniej jest wygrać, jeszcze trudniej jest wygrać z rzędu. Za to zawody są wyrównane, więc myślę, że  jedną z cech jak i uroków tej serii jest to, że możemy spodziewać się wielkich emocji.

ZOBACZ TAKŻE
Tsunoda największą rewelacją sezonu 2021? Tost nie byłby zaskoczony

To ostatnie pytanie dotyczące F1. Jak wiemy Yuki Tsunoda, który jest obecnie kierowcą Scuderii AlphaTauri, jest wyposażony w silnik Hondy. W twojej opinii jak on sobie poradzi?

Myślę, że Tsunoda to wielki talent i zasługuje na to, by tam być. Szczerze życzę mu wszystkiego najlepszego w F1, a także wszystkim zespołom korzystającym z silników Hondy  i personelowi, który ciężko pracuje, ponieważ jest to ostatni rok, w którym Honda dostarcza silniki do F1. 

Czy są jakieś serie wyścigowe poza F1 i tymi japońskimi, w których chciałbyś wziąć udział?

Wolę się skupić na odnoszeniu sukcesów w Super GT i Super Formule.

Japończyk z mistrzostwem

Fot. Super Formula / Yamamoto po zdobyciu tytułu mistrza Super Formuły w 2020 roku

Naoki Yamamoto jest dobrym ojcem

Oto pytanie od mojego przyjaciela Tomoyi-San. Jesteś także ojcem bliźniaczek. Niedawno uaktywnił się udział kobiet w sportach motorowych. Czy chcesz, aby Twoje córki spróbowały tego sportu? 

Nie odmawiam córkom tego, czym się interesują i co chcą robić nie tylko w tym sporcie i wspieram je w tym. Moi rodzice kochali mnie i pozwalali robić, co chciałem. Teraz chcę zrobić to samo dla naszych córek tak bardzo, jak to tylko możliwe.

ZOBACZ TAKŻE
Super Formula: Czy warto śledzić japońską Formułę 1?

Na koniec poproszę o skierowaniu kilku słów do kibiców z Polski.

Dziękujemy wszystkim fanom sportów motorowych w Polsce za wspieranie japońskich kierowców. Chociaż jest spora różnica czasu i dystansu między Polską a Japonią, mam nadzieję, że nadal będziecie kibicować japońskim kierowcom, a kiedy Covid-19 się skończy, przyjedziecie do Japonii i obejrzyjcie wyścigi na żywo! Moja rodzina i ja nigdy nie byliśmy w Polsce, więc zacznę planować wyjazd do Polski i zobaczę, czy nam się to uda! Zrobię co w mojej mocy, aby ponownie zostać mistrzem serii w tym sezonie, aby zarobić pieniądze na podróż! 

Yamamoto testy posezonowe

Fot. Tomoya Minagawa / Naoki Yamamoto w barwach zespołu Nakajima Racing

Naoki Yamamoto w tym sezonie będzie bronił barw zespołu Nakajima Racing w Super Formule. Z kolei w Super GT zobaczymy go w barwach Stanley Team Kunimitsu.

Bardzo dziękuję mojemu przyjacielowi Tomoyi Minagawie za pomoc z przetłumaczeniem treści z języka japońskiego na angielski.

2 komentarze

2 Komentarzy

  1. Kuba Mikołajczak

    6 marca 2021 at 13:34

    Dzięki 🙂 W tym roku jeżeli chodzi o japońskich kierowców planuję jeszcze 3 wywiady, oraz jeden z pewnym Francuzem. Zależy na jakim torze by to zroganizowali, bo F2 trochę odstaje od SF, a to nie oto chodzi aby pokazać różnicę klas. Może jak F2 dostanie nowe bolidy to wtedy. Kilka lat temu Super GT i DTM zorganizowało taki wyścig i były to przyjemne zawody w ogladaniu.

  2. pocisk

    6 marca 2021 at 13:20

    Bardzo fajna i ciekawa seria wywiadów z Japońskimi kierowcami.
    Chciałbym kiedyś zobaczyć SF i F2 na wspólnym torze 🙂

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama



Reklama