Kto w Japonii wygrał więcej niż 2 wyścigi w sezonie? Geof Lees (1983)
Pierwszym kierowcą w zestawieniu „Kto z zagranicznych kierowców w Japonii wygrał więcej niż 2 wyścigi w jednym sezonie w XX wieku?” jest Brytyjczyk. Geof Lees 12-krotnie wystartował w wyścigu F1. Ani razu nie zapunktował, choć kilkukrotnie był blisko. Najbliżej tego był w GP Niemiec 1979, gdzie zajął 7. miejsce. W latach 1979 i 1980 bohater tego akapitu 2-krotnie z rzędu triumfował w Makau. A to grona do dzisiaj jest bardzo ekskluzywne. Mało tego Lees zapisał kolejny piękny akapit w historii azjatyckiego motorsportu. W 1983 roku został on pierwszym niejapońskim mistrzem w historii obecnej Super Formuły (wtedy mistrzostwa te nazywały się Japońską F2). Lees w drodze po tytuł wygrał aż 4 wyścigi, czyli połowę zmagań rozegranych w sezonie. Co ciekawe, były to jego jedyne podia w tamtym roku. Zawodnik z Wielkiej Brytanii ponadto miał 4 najszybsze okrążenia w wyścigu.
Born on this day in 1951: Geoff Lees is a former British F1 driver who entered in 12 Grands Prix of which he started only 5, scoring no points. After his F1 career he was fairly successful in Japan winning the Japanese F2 title in 1983.#F1 #F1history@KrisVanD2@UnracedF1 pic.twitter.com/tpjEwX1gEc
— Jan Joost Folmer (@JanJoostFolmer) May 1, 2021
Ross Cheever (1991)
Młodszy brat znanego z F1 Eddiego przez kilka lat ścigał się w Japonii. Amerykanin od początku dał się poznać jako szybki kierowca. Wszak w 1989 roku został wicemistrzem Japońskiej Formuły 3000, jak ówcześnie nazywano tą serię. Sezon 1991 zaczął się dla niego słabo, gdyż w 5 pierwszych wyścigach nie zapunktował. Przełamanie przyszło na rundę w Muracie. Wówczas zamienił pole position na wygraną, a kierowcą, przed którym uciekał był… Michael Schumacher. Cheever także okazywał się najlepszy na Suzuce i Fuji. Z racji, że 2 inne wyścigi pod najwyższą górą Japonii zostały odwołane to właśnie te 3 wygrane gonitwy były jedynymi, w których zapunktował. Przełożyło się to na wicemistrzostwo ze stratą 13 punktów do Ukyo Katayamy.
Ross Cheever, 1991 Japanese F3000 Sugo, Team LeMans 3.0 Reynard 91D-Mugen Honda. Winner. pic.twitter.com/vGnd4BMSzD
— Rainer Nyberg (@RainerNyberg1) March 13, 2016
Marco Apicella (1994)
Włoch w F1 zadebiutował w sezonie 1993, lecz wówczas nie przejechał ani jednego okrążenia. Był on zamieszany bowiem w wypadek w 1. szykanie. W Japonii zaś regularnie ścigał się od 1992 roku. W swoim 3. pełnym sezonie startów w Kraju Kwitnącej Wiśni, Apicella wywalczył upragnione mistrzostwo. Z wyłączeniem ostatniej rundy na Suzuce, której nie ukończył, reprezentant Dome zaliczył 3 wygrane. Rywale oglądali jego tył w zawodach w Mine, Suzuce i Fuji. Do tego 3-krotnie plasował się na 2. pozycji. To przełożyło się na to, że w klasyfikacji końcowej pokonał drugiego zawodnika o 3 punkty. Ponadto Apicella w kolejnych latach był testerem Dome, które chciało wejść do F1. Próba ta zakończyła się jednak tylko na jazdach testowych głównie w Japonii.
Marco Apicella con la Dome-Mugen Honda F105 a Suzuka nel 1996: pic.twitter.com/f0LVJBDo4N
— PHN16 (@PHN16) April 21, 2018
Andrew Gilbert Scott (1994)
To właśnie Brytyjczyk w tamtym sezonie był głównym rywalem Apicelli. Podobnie jak Włoch, Scott w Japonii regularnie pokazywał się od 1992 roku. Swój najlepszy wynik osiągnął właśnie w 1994 roku, gdy został wicemistrzem. Reprezentant ekipy Stellar International triumfował aż 3-krotnie na jednym torze. Bohater tego akapitu upodobał sobie bowiem tor Fuji. Scott jedynie raz na tym torze w omawianym sezonie nie wygrywał. Podczas jednej z gonitw dojechał do mety na 5. pozycji. Reprezentant Wielkiej Brytanii z pewnością jednak nie polubił Suzuki. Dlaczego? Na 4 wyścigi tylko 1 ukończył w punktach – był 3. Do dwóch rywalizacji startował z pole position, lecz nie kończył ich w punktach. A to miało kluczowe znaczenie w walce o mistrzostwo. To właśnie poprzez niewykorzystywanie takich szans, Andrew Gilbert Scott zamiast cieszyć się z wygranej serii, musiał zadowolić się 2. pozycją na koniec cyklu.
Kto w Japonii wygrał więcej niż 2 wyścigi w sezonie? Ralf Schumacher (1996)
Niemiecki kierowca wyścigowy miał zbudowaną swego rodzaju renomę przez jego brata. Sam zresztą miał wysokie notowania w środowisku, gdyż Niemiec odniósł triumf w GP Makau. Gdy ogłoszono, że Ralf Schumacher podpisał kontrakt na starty w Japonii, każdy był podekscytowany. Zwłaszcza, że trafił on do renomowanej ekipy Le Mans. Już początek sezonu pokazał, że młodszy brat Michaela powalczy o mistrzowski tytuł. Na inaugurację sezonu, która przypadła na tor Suzuka był 3., a w Mine po raz pierwszy w sezonie odniósł triumf. Drugi odniósł na Tokachi. Miało to miejsce po tym, jak w Fuji pole position zamienił na… 19. miejsce.
@1990sF1 Ralf Schumacher. 1996 Formula Nippon. pic.twitter.com/jRrUDC28SN
— Egor (@gorlovegor) February 21, 2022
Po serii mniej udanych wyścigów Schumacher wygrał na Mine, które wtedy 2-krotnie gościło zmagania drugiej najszybszej serii wyścigowej świata. Finalnie Niemiec został mistrzem Formuły Nippon w niesamowitych okolicznościach. Na ten temat zrobiliśmy jednak oddzielny materiał. Warto dodać, że tytuł ten pomógł mu dostać się do F1, gdyż początkowo miał on spędzić 2 lata w Japonii.
Pedro de la Rosa (1997)
Hiszpan w Japonii spędził łącznie 3 lata. W 1995 roku został w debiucie mistrzem Japońskiej F3 w barwach uznanej ekipy TOM’S. Wydawało się, że przybysz z Hiszpanii już w swoim premierowym sezonie w Super Formule powalczy o mistrzostwo. Jednak zespół Nova stosował specyficzne ustawienia, które mu nie sprzyjały. De la Rosa konkurencyjny stał się w drugiej połowie sezonu, gdy po wielu godzinach spędzonych w bazie zespołu zrozumiał, w jaki sposób może znaleźć przełożenia pod siebie. I miał on rację ze swoimi przekonaniami, a zwieńczeniem sezonu była 2. pozycja na torze Fuji.
Rok później rodak Fernando Alonso dokonał jednej z największych dominacji w historii japońskiego motorsportu. W każdym z 10 wyścigów stawał na podium, a 6 z nich wygrał. Do tego wszystkiego dołożył 4 pole position. Przełożyło się to na dorobek 82 punktów i przewagę w tabeli nad Kurosawą w wysokości 54 punktów. Mało tego w 1995 roku de la Rosa podobny sezon zaliczył w Japońskiej F3. Wówczas za wyjątkiem rundy w Tsukubie, wygrał wszystko co się dało. Do tej pory jest on jedynym Hiszpanem, który w najważniejszej japońskiej serii single-seaterowej wywalczył mistrzostwo.
Tom Coronel (1999)
Ostatnim zawodnikiem w tym gronie jest sympatyczny Holender. Coronel w Japonii spędził 4 lata. Do Kraju Kwitnącej Wiśni trafił w 1996 roku i od razu wbił się do czołówki Japońskiej F3. W drugim roku startów w ekipie TOM’S zdołał wywalczyć mistrzostwo. To ułatwiło mu dostanie się do Formuły Nippon. Holender podpisał kontrakt z ekipą Satoru Nakajima. Debiutancki sezon na tym poziomie był trudny. Coronel bowiem ani razu nie stanął na podium. Wyciągnął jednak ważne wnioski przed kolejnym sezonem.
Very cool😍😍😍
Very beautiful😉😉😉
Very fantastic 😊😊😊
NO.64 Tom Coronel
FORMULA NIPPONN 1999 pic.twitter.com/Xkletj3sf5— TARGET Chip Gaku Racing #9 #10 🦁❤ (@gaku27_racing27) July 24, 2016
Przybysz z Holandii nie stracił wiary w swoje możliwości. Pozostając w ekipie Nakajimy, szef zespołu pokazał, że ma do niego zaufanie. I te w pełni się zwróciło. Tom Coronel bowiem został mistrzem Formuły Nippon. W drodze po triumf wygrał 3 wyścigi – 2-krotnie w Fuji i raz na Sportsland Sugo. Małą rysą na tym wszystkim było zdarzenia na Suzuce, gdzie Holender rozbił się wraz z Satoshim Motoyamą w 1. zakręcie. Japończyk jednak wiedział, że to nie było celowe działanie ze strony jego rywala. Aczkolwiek mały niesmak pozostał.
Kto w Japonii wygrał więcej niż 2 wyścigi w sezonie? Tabela
Rok | Kierowca | Zespół | Liczba zwycięstw | Tory | |
---|---|---|---|---|---|
1983 | Geoff Lees | Advan Sports Speed Box Motor Sports | 4 | ? | |
1991 | Ross Cheever | Team LeMans | 3 | Sportsland Sugo, Suzuka (x2) | |
1994 | Marco Apicella | Dome | 3 | Mine, Suzuka, Fuji | |
1994 | Andrew Gilbert Scott | Stellar International | 3 | Fuji (x3) | |
1996 | Ralf Schumacher | X Japan Racing Team LeMans | 3 | Tokachi, Mine (x2) | |
1997 | Pedro de la Rosa | Shionogi Team Nova | 6 | Suzuka (x2), Mine, Fuji, Motegi, Sportsland Sugo | |
1999 | Tom Coronel | Nakajima Racing | 3 | Fuji (x2), Sportsland Sugo |