Czego szukasz?

FIA WEC

Nowinki z Le Mans 2020: Znamy szczegóły LMDh i kalendarz WEC

Zeszły tydzień przyniósł nam nie tylko długo wyczekiwane 24 Heures du Mans, ale też całą masę wieści na temat przyszłości świata sportscarów. Nie wszystkie omówiliśmy na łamach MotoHigh. Poniżej naprawiamy ten stan rzeczy.

Le Mans 2020 wiadomości LMDh
Fot. ACO

ACO i IMSA pokazują LMDh. Milion euro za gotowy samochód

16 września na wspólnej konferencji prasowej w Le Mans 2020 Pierre Fillon i John Doonan przedstawili światu podstawowe założenia następy DPi – klasy LMDh. Nadal nie znamy dokładnego znaczenia „h” ale możemy się go łatwo domyślić. Samochód LMDh będzie oparty o jedno z czterech podwozi przyszłej generacji globalnego LMP2. Dostawcami podwozi będą: ORECA, Ligier, Dallara i Multimatic.

Podwozie będzie mieć wymiary: długość max 5100mm, szerokość max 2000mm, standardowy rozstaw osi 3150mm. Gotowy samochód będzie ważyć 1030kg przed BoP, ze stosunkiem docisku do oporów równym 4:1. Pototypy LMDh zostaną wyposażone w standardowy system MGU-K o mocy 50kW dostarczanej na oś napędzaną. System dostarczy obecny dostawca silników dla Formula E World Championship – Williams Advanced Engineering. Cały układ napędowy ICE + MGU-K ma dostarczać do 500kW mocy. Cena gotowego LMDh ma natomiast wynieść około milion euro.

ZOBACZ TAKŻE
Przyszłość prototypów LMP2 - Oreca i co dalej?

Prototypy LMDh będą mogły startować w topowej klasie World Endurance Championship, która od 2021 roku przyjmie nazwę Hypercar. Samochody LMH i LMDh będą balansowane za pomocą BoP. Ponadto LMDh będzie najwyższą klasą IMSA WeatherTech Sportscar Championship. Debiut klasy został pierwotnie zaplanowany na sezon 2022, jednak ta data nie została potwierdzona w trakcie konferencji. Możliwość debiutu w WEC w 2022 roku, i w IWSC w 2023 pozostaje otwartą kwestią.

Cała prezentacja dot. LMDh jest dostępna tutaj.

MissionH24 pokazało nowy samochód. H24 ma otworzyć drogę do rozwoju

Nowy wodorowy prototyp ACO, tym razem nazwany H24, został odsłonięty w piątek. Konstrukcja nadal opiera się o ADESSa 03. Samochód przeszedł kilka gruntownych modernizacji względem dotychczasowego modelu LMPH2G.

Le Mans 2020 wiadomości

Fot. ACO

Napęd stanowią dwie większe zamiast czterech mniejszych ogniw wodorowych. Ponadto poprawie uległo chłodzenie całego układu napędowego, które stanowiło jeden z głównych problemów w poprzednim samochodzie. Samo nadwozie przybrało kształt zbliżony do „zwykłych” prototypów, i waży 150 kilogramów mniej niż poprzednik. Osiągi nadal są na poziomie zbliżonym do GT3, jednak długofalowym celem programu jest ich poprawa do poziomu bliższego LMP2.

Szczegóły dotyczące programu wyścigowego H24 ACO ogłosi na początku przyszłego roku. Do tego czasu samochód ma w miarę możliwości brać udział w sesjach Michelin Le Mans Cup.

ZOBACZ TAKŻE
778 km na jednym tankowaniu wodorem - mamy nowy rekord świata

ByKolles przedłuża program WEC. Prototyp LMH potwierdzony na sezon 2021

Niedługo po potwierdzeniu programu LMH przez Peugeota w Le Mans 2020, ByKolles ujawnił szczegóły dotyczące przyszłości swojego programu w topowej klasie WEC. ENSO CLM P1/01 ma zostać od przyszłego roku zastąpiony całkowicie nowa konstrukcją. Prototyp nazwany roboczo PMC Project LMH ma zadebiutować w WEC w sezonie 2021. Samochód ma powstać w trzech wersjach:

  • Prototyp LMH – napędzany wolnossącym silnikiem V8 o mocy około 700bhp i wadze 1040kg;
  • Samochód na trackdaye – mniej zaawansowana wersja prototypu LMH. Ten sam silnik V8, 650bhp mocy, 950kg wagi;
  • Samochód drogowy – wersja homologowana do ruchu drogowego. Ten sam silnik V8 połączony z MGU-K o łącznej mocy około 1000bhp, 1000kg wagi.
Le Mans 2020 wiadomości

Fot. ByKolles Racing

Klasa Hypercar w sezonie WEC 2021 rośnie dzięki wieściom z obozu Colina Kollesa do:

  • Toyota Gazoo Racing – 2x Toyota GR Super Sport LMH
  • Scuderia Cameron Glickenhaus – 2x Glickenhaus SCG007 LMH
  • ByKolles Racing – 1x/2x PMC Project LMH
  • Alpine Endurance Team – 1x Rebellion R13 LMP1 (samochód wystartuje pod marką Alpine)
ZOBACZ TAKŻE
Toyota GR Super Sport ujawniona. Hipersamochód zawitał na Le Mans

Kalendarz World Endurance Championship na sezon 2021 niemal gotowy

Piątek w Le Mans 2020 przyniósł także potwierdzenie większej części kalendarza WEC na przyszły rok. W obliczu trudności finansowych zespołów kalendarz ograniczono względem planu na sezon 2020/21. Zamiast ośmiu wyścigów WEC będzie się składać z sześciu rund. Przedsezonowy test ma się odbyć 13-14 marca na Sebring; ACO nie zdecydowało się na powrót do testu w formie Prologue.

Le Mans 2020 wiadomości

Fot. FIA WEC

Sezon otworzy doubleheader z IMSA – 1000 Miles of Sebring wróci po roku nieobecności. Wyścig ma się odbyć 19 marca, tuż przed 12 Hours of Sebring. Jednak ta runda stoi pod znakiem zapytania. Sytuacja związana z pandemią w USA nie pozwala na całkowite potwierdzenie, że wyścig się odbędzie. W razie odwołania wyścigu na Florydzie ACO ma w rękawie plan B, którym jest wyścig w Europie pod koniec marca.

Drugą rundą jest tradycyjny wstęp przed Le Mans – 6 Hours of Spa-Francorchamps. Wyścig po jednorazowym przesunięciu o tydzień wraca w swoje zwykłe miejsce w pierwszy weekend maja. Zieloną flagę zespoły zobaczą w sobotę 1 maja 2021. Wyścig numer 3 to powrót 24 Heures du Mans w swój tradycyjny slot w połowie sezonu. Jak zwykle, wyścig zaplanowano na połowę czerwca, a mianowicie 12-13 czerwca.

Kalendarz po Le Mans z Monzą, ale bez Kyalami

Czwarta runda to natomiast debiutujący w kalendarzu wyścigowym WEC 6 Hours of Monza. To jedyny tor spośród nowych rund, który przetrwał zmianę kalendarza na letni. Sześciogodzinny wyścig zaplanowany na 18 lipca stanowi pierwszą rundę mistrzostw świata na Monzy od czasu Monza 500km 1992. Na konferencji nie potwierdzono, czy Trofeo Fillippo Caracciolo przeniesie się z ELMS 4 Hours of Monza.

ZOBACZ TAKŻE
500 Miglia di Monza - prawdziwa historia włoskiego owalu

Po wyścigu we Włoszech WEC opuszcza Europę i udaje się do Azji. Tradycyjne w kalendarzu WEC 6 Hours of Fuji odbędzie się 26 września. Sezon zamknie po raz kolejny 6 Hours of Bahrain. Jedyny wyścig na Bliskim Wschodzie odbędzie się, podobnie jak w tym roku, w listopadzie. LMH po raz ostatni wyjadą na tor 20 listopada.

Wielkim nieobecnym kalendarza jest runda w Wielkiej Brytanii – 6 Hours of Silverstone. ACO porzuciło wyścig na skutek konsekwencji Brexitu. Wobec nieobecności WEC przyszłość RAC Tourist Trophy pozostaje niejasna. Ponadto w kalendarzu brakuje jedynej rundy na południowej półkuli, zlokalizowanej na torze Kyalami w RPA.

Kalendarz WEC podlega zwykłym procedurom FIA i musi zostać zatwierdzony przez WSMC.

Andy Blackmore kończy rysowanie Spotter’s Guide’ów na Le Mans

Czternasty z rzędu rok ze Spotter’s Guide’ami Andy’ego Blackmore’a był, jak się okazuje, ostatnim. Blackmore potwierdził zakończenie tej gałęzi swojej działalności w poniedziałek. Jako powód zakończenia cyklu na Le Mans 2020 podał rosnące rokrocznie trudności z pozyskiwaniem danych. Arysta skontrastował podejście wielu zespołów WEC z przyjaznym nastawieniem zespołów IMSA, które wprost pomagają mu w pracy. Od 2021 roku Blackmore ograniczy się do projektowania malowań samochodów i rysowania SG dla IMSA.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama