Czego szukasz?

ELMS i AsLMS

AsLMS 2021: Prototypy mniej liczne, ale silne | Zapowiedź cz.1

W najbliższe dwa weekendy odbędzie się skondensowany sezon AsLMS 2021, w którym zobaczymy prototypy klas LMP2 i LMP3. Przyjrzyjmy się obu klasom i temu, co może się w nich dziać.

AsLMS 2021 prototypy
Fot. Nielsen Racing/Twitter

Prototypy LMP2 w AsLMS 2021: Nie ma liczebności, ale jest jakość

Widzowie przyzwyczajeni do ogromnej ilości LMP2 na listach startowych wyścigów ELMS mogą tym razem być nieco zawiedzeni. Azjatycka seria ACO dopuściła do startu w tym roku siedem prototypów tej klasy – tyle samo, co rok temu. Na liście startowej zobaczymy dwa modele, i trzy marki. Tym samym prototypy w AsLMS 2021 będą stanowić mniej niż połowę stawki.

Listę otwiera Phoenix Racing z Orecą 07 #4. Phoenix jest wieloletnim klientem Audi w wyścigach GT3, i jednym z filarów programu R8 LMS GT3. Tegoroczna kampania AsLMS jest pierwszym krokiem niemieckiej ekipy w kierunku dalekosiężnego zaangażowania w LMP2, i docelowo w LMDh. Na starcie wyścigów AsLMS zobaczymy dwa samochody Phoenixa, ale tylko jedno LMP2 – numer 4 właśnie. Za kierownicą zasiądą Matthias Kaiser i Simon Trummer. Ich partnerami będą: Nicki Thiim (Dubaj) i Kelvin van der Linde (Yas Marina). Dla ostatniej dwójki będą to debiuty w LMP2 po latach spędzonych w różnorakich klasach GT.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz AsLMS 2021 po korekcie. Cały sezon w dziesięć dni

Jedną Orecę wystawia także Racing Team India, będący pierwszym całkowicie indyjskim programem w historii wyścigów sportscarów. Samochód oznaczony numerem 64 poprowadzą Narain Karthikeyan, Arjun Maini i Naveen Rao – utytułowani kierowcy z doświadczeniem w prototypach. Poza nimi zobaczymy na starcie także jednego Ligiera JSP217. Za kierownicą prototypu Eurointernational #11 zasiądzie załoga Mulacek/Muston/Corbett.

Podwójne załogi będą siłą napędową LMP2

Pozostałe cztery miejsca w wyższej klasie prototypów obsadzają dwa duże zespoły. Pierwszym z nich jest Jota Sport, wystawiająca pod własną marką jedną Orecę #28. Tutaj zobaczymy debiut załogi Gelael/Vandoorne, która będzie jeździć ze sobą także w WEC pod tym samym numerem startowym. Trzeci kierowca samochodu, Tom Blomqvist, także będzie obecny w WEC – a w AsLMS zastąpi Vandoorne’a na dwie ostatnie rundy sezonu.

Jednocześnie Jota odpowiada za wsparcie techniczne samochodu wystawianego przez Era Motorsport. Oreca #18, obsadzona przez załogę Merriman/Tilley/Laskaratos będzie jednym z wielu debiutantów w tym sezonie Asian Le Mans Series. Jedynie Andreas Laskaratos ma za pasem starty w poprzednich sezonach, ale Merriman i Tilley mogą być spokojni o swoje tempo – w AsLMS wystartują jako świeżo upieczeni zwycięzcy Rolex 24 at Daytona. Dla Ery start w AsLMS 2021 będzie odskocznią przed powrotem do USA na marcowe 12 Hours of Sebring.

ZOBACZ TAKŻE
Jota Sport zmienia trio kierowców na kolejny sezon WEC

Dwa samochody, oznaczone jak Aurus 01 (rebrandowana Oreca 07) wystawia tymczasem G-Drive Racing. Samochody noszą numery 25 i 26, tradycyjne dla rosyjskiej ekipy. Jednak nie można tego samego powiedzieć o ich składach. Największym zaskoczeniem jest brak Romana Rusinova, będącego podporą całego programu obsługiwanego przez Algarve Pro Racing. Zamiast niego w #26 zobaczymy Yifeia Ye, obiecującego chińskiego kierowcę single seaterów. Jego atak na tytuł AsLMS będą wspierać Ferdinand Habsburg i Rene Binder, posiadający szerokie doświadczenie w różnego rodzaju sportscarach. #25 tymczasem obsadzą John Falb, Franco Colapinto i Rui Andrade.

AsLMS 2021 w LMP3: Prototypy, mnóstwo prototypów

Pewne braki liczebne LMP2 nadrabia klasa juniorska. W AsLMS 2021 zobaczymy prototypy LMP3 w liczbie dwucyfrowej – a mianowicie aż dziesięć. Najbardziej charakterystycznym z nich będzie #44, wystawiany przez słowacką ekipę ARC Bratislava. Zespół Miro Konopki dzięki powrotowi do AsLMS zapewni Ginetcie debiut jej prototypu P3, nazwanego G61-LT-P3. Partnerami Konopki za kółkiem pastelowożółtej Ginetty będą Tom Cloet i fabryczny kierowca brytyjskiego producenta – Charlie Robertson. Poza Ginettą na starcie pojawi się też jedna Duqueine D08, wystawiona przez DKR Engineering. Ograniczona obecność Duqueine przychodzi po mistrzowskim sezonie 2019/20, kiedy tytuł zgarnął brytyjski Nielsen Racing. DKR będzie sobie radzić jako jedyny zespół jeżdżący francuskim prototypem, z załogą Jean Glorieux/Laurents Hörr.

 

Całą resztę stawki tworzą Ligiery. Dwa z ośmiu JSP320 na starcie AsLMS 2021 pochodzą z mniejszych zespołów. Pierwszym z nich jest RLR MSport #15, który zaliczy powrót do serii po nieudanym zeszłym sezonie. Brytyjska ekipa liczyła się w stawce P2 Am, ale tylko do czasu pożaru samochodu na Tailem Bend. Zwęglonej Oreki 05 nie dało się odbudować, przez co RLR musiał opuścić resztę sezonu. W tym roku Brytyjczycy będą liczyć na powrót do walki o zwycięstwa i zaproszenie do Le Mans.

ZOBACZ TAKŻE
AsLMS 2022 - gdzie obejrzeć 4h Dubaju? [transmisja, online, stream]

Inne podejście zaprezentuje za to hiszpański CD Sport #33, dla którego pierwsze 4 Hours of Dubai będzie debiutem w serii. CD ma za sobą niezbyt udany sezon Michelin Le Mans Cup, spędzony w drugiej połowie stawki. Załoga Nick Adcock/Michael Jensen (nie mylić z Mikkelem Jensenem)/ Adam Eteki postawi przede wszystkim na naukę i walkę o punkty. Oprócz nich po raz pierwszy pojedzie jeszcze jeden samochód Phoenix Racing, oznaczony numerem 4. Tutaj za kółkiem zasiądą Jan-Erik Slooten, Leo Weiss i Vincent Kolb.

Walka o tytuł LMP3 może skoncentrować się na dwóch zespołach

Dosłownie połowa samochodów LMP3 w stawce pochodzi z dwóch zespołów. Mniej licznym, z dwoma Ligierami, jest zeszłoroczny mistrz serii – Nielsen Racing. Dla ekipy podwójna kampania AsLMS będzie nastawiona na regularność i ścisłą współpracę pomiędzy samochodami #8 i #9. Od strony taktycznej pomoże im w tym ograniczona liczebność kierowców – Nielsen jako jedyny poza DKR zespół w klasie postawił na dwuosobowe załogi. Duety Sales/Bell i Wells/Noble odznaczają się dobrym zgraniem na torze, ale będą musiały walczyć z brakiem przyzwyczajenia do nowych samochodów. Dla Nielsena AsLMS 2021 będzie bowiem pierwszą serią, w której wystawią prototypy Ligiera.

ZOBACZ TAKŻE
United Autosports powalczy o tytuł LMP3 w AsLMS 2021

Przeciwwagą dla Nielsena będzie trójka Ligierów od United Autosports. Brytyjska ekipa od jakiegoś czasu dominuje dosłownie każdą serię, w jakiej się pojawia. Do AsLMS United wraca po roku nieobecności i liczy na dorzucenie kolejnego zaproszenia do Le Mans do kolekcji. Samochody są oznaczone numerami 2,3 i 23. Załogi są oparte o trzech kierowców z wcześniejszym doświadczeniem w LMP3.W oczy rzuca się zwłaszcza drugi i trzeci fotel w #2, obsadzony przez Roba Wheldona i Andrew Meyricka. Obaj ci kierowcy są jednymi z szybszych gentleman driverów w klasie, i znają samochody Ligiera jak własną kieszeń. W #3 arabskie tory mogą za to zawojować Duncan Tappy i Andrew Bentley, wspierani przez właściciela AEROPaint – Jamesa McGuire’a. Za kierownicą #23 zobaczymy tymczasem Manuela Maldonado, Wayne’a Boyda i Rory’ego Penttinena.

Czy to już wszystko? Przecież to raptem siedemnaście samochodów!

Otóż nie. Poza prototypami na starcie AsLMS 2021 pojawią się jeszcze samochody GT3 w ramach klasy GT. Łącznie na starcie sezonu zobaczymy aż 36 samochodów, co jest rekordową ilością w historii serii.

ZOBACZ TAKŻE
AsLMS 2021: Prototypy mniej liczne, ale silne | Zapowiedź cz.1

Asian Le Mans Series 2021 startuje w ten weekend dwoma wyścigami w Dubaju, a kończy się za raptem tydzień dwoma kolejnymi na torze Yas Marina.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama