Kakunoshin Ohta: Kim jest nasz rozmówca?
Japończyk w sezonie 2023 zadebiutował w Super Formule. Kierowca wspierany przez Hondę w sezonie 2022 został wicemistrzem Super Formuły Lights. W sezonach 2018-2021 można było oglądać go zaś na torach Japońskiej F4. Kakunoshin Ohta trafił nawet do programu „Honda Formuła Dream Project”. Kierowca ten znany jest ze świetnych występów w kwalifikacjach. O tym mogliśmy się przekonać w tym roku podczas trwania sezonu Super Formuły.
Kakunoshin Ohta i inna ścieżka kariery
Jak projekt „Honda Formula Dream” wpłynął na ciebie jako kierowcę?
Miałem dzięki niemu jasny plan rozwoju, więc byłem bardziej spokojny w środowisku, w którym rywalizowałem pod presją. Ponadto to wszystko było znacznie lepsze niż rywalizacja w prywatnym zespole, gdzie tytaj mogłem uczyć się od różnych osób, w tym starszych kierowców Hondy.
Dlaczego spędziłeś nieco ponad 3 lata na poziomie Japońskiej F4?
W moim drugim roku startów zespół przestał rywalizować z powodu pandemii. Miałem też własne problemy z jazdą, więc przez trzy lata ścigałem się w F4. Jednak dzięki temu czasowi mogłem przejść do następnej serii, czyli właśnie do Super Formuły, po nieco ponad roku startów w Super Formule Lights, więc nie uważam, że był to stracony czas.
Pandemia Covid-19 zamknęła Japonię na prawie 3 lata. Z tego powodu wielu zagranicznych kierowców musiało zmienić swoje plany i odpuścić rywalizację w niej (np. Juri Vips). Teraz Japonia ponownie jest otwarta. Co sądzisz o tym, że zagraniczni zawodnicy wracają powoli do ścigania w Super Formule i jej juniorskich seriach?
Jest to również dobry bodziec dla nas, Japończyków i możemy się wiele nauczyć, zdobywając doświadczenie w bolidach Super Formuły. O nich przecież mówi się, że są „drugimi najszybszymi pojazdami po F1”, a w Super Formule jest wielu kierowców, którzy jeździli w F1. Niektórzy też awansowali z niej do F1, więc jest to dla nas bardzo dobre wyzwanie. Jednocześnie poziom mistrzostw jest bardzo wysoki, więc nie ma wątpliwości, że jest to świat, w którym trzeba być na odpowiednim poziomie, aby być konkurencyjnym.
Kolejne kroki
W większości przypadków w tym roku lepiej radziłeś sobie w kwalifikacjach niż wyścigach. Z czego to może wynikać?
W drugiej połowie sezonu stałem się bardziej pewny swojej szybkości. Być może zajęło mi trochę czasu przyzwyczajenie się do dłuższych wyścigów (bardziej niż kiedykolwiek wcześniej) i sytuacji, w której wydawało się, że w zespole jest tak wiele osób, i „zebranie wszystkiego razem” przez cały weekend, jest kluczem do sukcesu w wyścigu.
W ostatnich latach zauważalny jest trend w kierunku kontraktowania coraz do młodszych kierowców do jazdy na najwyższym poziomie. Pojechałeś po raz pierwszy w wyścigu F4 mając 19 lat. Czy z czymś się zmagałeś po dość późnym skoku?
Spędziwszy trzy lata na szczycie kartingu, mogłem być wolniejszy w dalszych krokach niż ci, którzy ukończyli to wszystko zaledwie w rok lub dwa i przeszli do Formuły 4. Niektórzy zawodnicy mają teraz trudności z pokonaniem przepaści między kartingiem a formułą, a wielu z nich musi znaleźć własny zespół i trenować w bolidach. Dlatego też zajęło mi to tak dużo czasu.
Okayama International to bardzo dobrze znany tor w Japonii, na którym w przeszłości odbywały się wyścigi Formuły 1. Super Formuła ostatni raz ścigała się w 2020 roku. Chciałbyś powrotu tego toru do kalendarza?
Jestem ciekaw, jak to będzie ścigać się w Okayamie w bolidzie Super Formuły na tak wysokim poziomie. Wygląda to jednak na trudne, ponieważ jest tam wiele zakrętów o niskiej prędkości. Nie ukrywam, że bardzo chciałbym ścigać się w Okayamie!
O bezpośrednim przedsionku Super Formuły
Jak oceniasz sezon 2022 w Super Formule Lights?
Myślę, że byłem bardzo szybki w kwalifikacjach, ponieważ zawsze zdobywałem pole position, przynajmniej raz na każdych zawodach. Myślę, że to dobrze, że byłem w stanie płynnie komunikować się z zespołem w sprawie ustawień i innych kwestii i że byłem w stanie walczyć o mistrzostwo w naszym debiutanckim roku.
Liczba zgłoszeń w Super Formula Lights rośnie z roku na rok. Jaki wpływ ma ta seria na pomoc w przejściu na wyższy poziom w dążeniu do Super Formuły?
Z pakietem jaki mamy do tego roku, nie ma zbyt wiele wyprzedzania, więc myślę, że jest to punkt, z którym będą walczyć ci, którzy przejdą do Super Formuły. Siła docisku jest wysoka, więc myślę, że przyspieszenie samochodu jest również skuteczne podczas jazdy w Super Formule.
Kakunoshin Ohta znalazł tempo
W tym roku mieliśmy nowy bolid w Super Formule. Masz o nim jakąś wyrobioną opinię?
Wygląda dobrze (śmiech). Nie byłem w stanie jeździć w testach debiutantów, więc niestety nie mogę porównać jej z Dallarą SF19, którą mieliśmy do zeszłego roku.
Twoim kolegą z zespołu jest Tadasuke Makino. Nauczyłeś się czegoś od niego?
Myślę, że mamy różne style jazdy. Obydwaj jesteśmy dobrzi w różnych rzeczach i osobiście uważam, że nasza relacja polega głównie na porównywaniu i absorbowaniu, a nie na uczeniu się.
Dandelion Racing to jeden z najlepszych zespołów wyścigowych w Japonii. W przeszłości rywalizowało wielu czołowych kierowców, jak Naoki Yamamoto, Nirei Fukuzumi czy Richard Lyons. Ile pracy wykonuje ten zespół podczas każdego weekendu wyścigowego?
To zespół, który wykonuje swoją pracę w prosty sposób. Dandelion Racing dzieli pracę między różne stanowiska, jak ekipy zagraniczne, dzięki czemu każda osoba może skoncentrować się na swojej pracy.
Co wpłynęło na twoje dobre wyniki w ostatnich kilku wyścigach i sesjach kwalifikacyjnych?
Nie mogłem jeździć w testach przedsezonowych z powodu kontuzji, a wyścig inauguracyjny był moim pierwszym startem. Myślę, że jest wiele rzeczy, które można przetestować w testach, ale nie w wyścigach. Udało mi się awansować do kwalifikacji Q2 po raz pierwszy w rundzie nr 5 na Sportsland Sugo i byłem w stanie połączyć to, co zbudowałem do tego momentu podczas oficjalnych letnich testów na Fuji, co doprowadziło do moich wyników kwalifikacyjnych na 3. i 2. miejscu w rundach numer 6 i 7.
Udana końcówka sezonu
Jak ocenisz swój weekend na Fuji w 6. rundzie, gdzie zakwalifikowałeś się na 3. miejscu i zdobyłeś swoje pierwsze punkty?
Udało mi się uzyskać najlepszy czas w kwalifikacjach Q1 i trzeci w Q2, co dodało mi pewności siebie, ale w wyścigu spadłem w dół i zająłem szóste miejsce. Czułem, że muszę się poprawić.
Co się stało na starcie 7. rundy Motegi, że zgasł ci bolid?
Popełniłem błąd na starcie, ponieważ nie miałem odpowiedniego biegu.
W wyścigach, w których ważna jest strategia, są momenty, w których lepiej jest „podciąć” kierowcę przed nami. Jednakże są też momenty, w których to „nadcięcie” jest korzystne. Czy różni się to w zależności od toru?
Zasadniczo podcinanie jest łatwiejsze z psychologicznego punktu widzenia dla kierowcy. Podcinanie jest skuteczne na torach, na których trudno jest odzyskać pozycję na torze. W zależności od sytuacji samochodu bezpieczeństwa, nadcinanie może również działać na twoją korzyść, ale w zależności od toru możesz mieć dwie możliwości: pozostać do momentu planowanego zjazdu lub od razu, niemalże w ostatniej chwili zjechać do alei serwisowej.
Co byś chciał powiedzieć kibicom Super Formuły z Polski?
Kiedyś byłem uzależniony od oglądania piłki nożnej. Osobiście lubię i kibicuję polskiemu piłkarzowi Robertowi Lewandowskiemu. Nigdy tam nie byłem, ale chciałbym kiedyś odwiedzić was kraj, ponieważ jego historia jest bardzo ciekawa.
Coś należy dodać
Wywiad z naszym rozmówcą umówiony był przed finałowymi wyścigami na Suzuce. W nich Kakunoshin Ohta zajął 3. miejsce, a w finale sezonu wygrał. W obu wyścigach popisał się on świetnym startem. Redakcja Motohigh.pl gratuluje mu tego sukcesu. Japończyk sezon zakończył na 7. miejscu w tabeli.
/
男泣きっていいね🥹
\誰よりも速さ際立つ走りを見せ
最終戦優勝をはたしたルーキー
🔴太田格之進選手⚪️頼もしい決勝中から
チェッカー後の無線のギャップに
涙ぐまないわけがない🥹@kakunoshin_ohta @dandelionracing#sformula #superformula #motorsports pic.twitter.com/57pp3qdIuO— スーパーフォーミュラ公式 (@SUPER_FORMULA) November 2, 2023
Przypominamy, że Super Formuła prowadzi specjalne konto na Twitterze, dla kibiców zza granicy. Prezentowane są tam wszystkie bieżące newsy ze świata drugiej najszybszej serii wyścigowej świata, a także ciekawostki. Gorąco zachęcamy zaobserwować go. Aby przejść na profil, wystarczy kliknąć tutaj.
Specjalne podziękowania kierujemy ku naszemu stałemu współpracownikowi Tomoyi Minagawie za pomoc z przetłumaczeniem treści z języka japońskiego na angielski.