Connect with us

Czego szukasz?

Super Formuła

Kakunoshin Ohta podsumował debiutancki rok. „Po letnich testach na Fuji było znakomicie” | WYWIAD

Kakunoshin Ohta w sezonie 2023 był 2. najlepszym debiutantem. Lepszym z nowicjuszy okazał się od niego Liam Lawson. Japończyk w szczególności błyszczał w ostatnich wyścigach tego sezonu. Po dłuższej przerwie przeprowadziliśmy kolejny wywiad, który

Kakunoshin Ohta
Fot. Super Formula

Kakunoshin Ohta: Kim jest nasz rozmówca?

Japończyk w sezonie 2023 zadebiutował w Super Formule. Kierowca wspierany przez Hondę  w sezonie 2022 został wicemistrzem Super Formuły Lights. W sezonach 2018-2021 można było oglądać go zaś na torach Japońskiej F4. Kakunoshin Ohta trafił nawet do programu „Honda Formuła Dream Project”. Kierowca ten znany jest ze świetnych występów w kwalifikacjach. O tym mogliśmy się przekonać w tym roku podczas trwania sezonu Super Formuły.

ZOBACZ TAKŻE
"Pomagał mi Jenson Button". Naoki Yamamoto o swojej karierze | Wywiad

Kakunoshin Ohta i inna ścieżka kariery

Jak projekt „Honda Formula Dream” wpłynął na ciebie jako kierowcę? 

Miałem dzięki niemu jasny plan rozwoju, więc byłem bardziej spokojny w środowisku, w którym rywalizowałem pod presją. Ponadto to wszystko było znacznie lepsze niż rywalizacja w prywatnym zespole, gdzie tytaj mogłem uczyć się od różnych osób, w tym starszych kierowców Hondy.

Dlaczego spędziłeś nieco ponad 3 lata na poziomie Japońskiej F4?

W moim drugim roku startów zespół przestał rywalizować z powodu pandemii. Miałem też własne problemy z jazdą, więc przez trzy lata ścigałem się w F4. Jednak dzięki temu czasowi mogłem przejść do następnej serii, czyli właśnie do Super Formuły, po nieco ponad roku startów w Super Formule Lights, więc nie uważam, że był to stracony czas.

Pandemia Covid-19 zamknęła Japonię na prawie 3 lata. Z tego powodu wielu zagranicznych kierowców musiało zmienić swoje plany i odpuścić rywalizację w niej (np. Juri Vips). Teraz Japonia ponownie jest otwarta. Co sądzisz o tym, że zagraniczni zawodnicy wracają powoli do ścigania w Super Formule i jej juniorskich seriach?

Jest to również dobry bodziec dla nas, Japończyków i możemy się wiele nauczyć, zdobywając doświadczenie w bolidach Super Formuły. O nich przecież mówi się, że są „drugimi najszybszymi pojazdami po F1”, a w Super Formule jest wielu kierowców, którzy jeździli w F1. Niektórzy też awansowali z niej do F1, więc jest to dla nas bardzo dobre wyzwanie. Jednocześnie poziom mistrzostw jest bardzo wysoki, więc nie ma wątpliwości, że jest to świat, w którym trzeba być na odpowiednim poziomie, aby być konkurencyjnym.

Kolejne kroki

W większości przypadków w tym roku lepiej radziłeś sobie w kwalifikacjach niż wyścigach. Z czego to może wynikać?

W drugiej połowie sezonu stałem się bardziej pewny swojej szybkości. Być może zajęło mi trochę czasu przyzwyczajenie się do dłuższych wyścigów (bardziej niż kiedykolwiek wcześniej) i sytuacji, w której wydawało się, że w zespole jest tak wiele osób, i „zebranie wszystkiego razem” przez cały weekend, jest kluczem do sukcesu w wyścigu.

Kakunoshin Ohta i Japońska F4

Fot. Japońska F4

W ostatnich latach zauważalny jest trend w kierunku kontraktowania coraz do młodszych kierowców do jazdy na najwyższym poziomie. Pojechałeś po raz pierwszy w wyścigu F4 mając 19 lat. Czy z czymś się zmagałeś po dość późnym skoku?

Spędziwszy trzy lata na szczycie kartingu, mogłem być wolniejszy w dalszych krokach niż ci, którzy ukończyli to wszystko zaledwie w rok lub dwa i przeszli do Formuły 4. Niektórzy zawodnicy mają teraz trudności z pokonaniem przepaści między kartingiem a formułą, a wielu z nich musi znaleźć własny zespół i trenować w bolidach. Dlatego też zajęło mi to tak dużo czasu.

ZOBACZ TAKŻE
Okayama International, czyli były gospodarz GP Pacyfiku w Formule 1

Okayama International to bardzo dobrze znany tor w Japonii, na którym w przeszłości odbywały się wyścigi Formuły 1. Super Formuła ostatni raz ścigała się w 2020 roku. Chciałbyś powrotu tego toru do kalendarza?

Jestem ciekaw, jak to będzie ścigać się w Okayamie w bolidzie Super Formuły na tak wysokim poziomie. Wygląda to jednak na trudne, ponieważ jest tam wiele zakrętów o niskiej prędkości. Nie ukrywam, że bardzo chciałbym ścigać się w Okayamie!

O bezpośrednim przedsionku Super Formuły

Jak oceniasz sezon 2022 w Super Formule Lights?

Myślę, że byłem bardzo szybki w kwalifikacjach, ponieważ zawsze zdobywałem pole position, przynajmniej raz na każdych zawodach. Myślę, że to dobrze, że byłem w stanie płynnie komunikować się z zespołem w sprawie ustawień i innych kwestii i że byłem w stanie walczyć o mistrzostwo w naszym debiutanckim roku.

Super Formula Lights Kakunoshin Ohta

Fot. Super Formula Lights

Liczba zgłoszeń w Super Formula Lights rośnie z roku na rok. Jaki wpływ ma ta seria na pomoc w przejściu na wyższy poziom w dążeniu do Super Formuły?

Z pakietem jaki mamy do tego roku, nie ma zbyt wiele wyprzedzania, więc myślę, że jest to punkt, z którym będą walczyć ci, którzy przejdą do Super Formuły. Siła docisku jest wysoka, więc myślę, że przyspieszenie samochodu jest również skuteczne podczas jazdy w Super Formule.

Kakunoshin Ohta znalazł tempo

W tym roku mieliśmy nowy bolid w Super Formule. Masz o nim jakąś wyrobioną opinię?

Wygląda dobrze (śmiech). Nie byłem w stanie jeździć w testach debiutantów, więc niestety nie mogę porównać jej z Dallarą SF19, którą mieliśmy do zeszłego roku.

Twoim kolegą z zespołu jest Tadasuke Makino. Nauczyłeś się czegoś od niego?

Myślę, że mamy różne style jazdy. Obydwaj jesteśmy dobrzi w różnych rzeczach i osobiście uważam, że nasza relacja polega głównie na porównywaniu i absorbowaniu, a nie na uczeniu się.

ZOBACZ TAKŻE
Tadasuke Makino wspomina wygraną w F2. "Trafiliśmy ze strategią" | WYWIAD

Dandelion Racing to jeden z najlepszych zespołów wyścigowych w Japonii. W przeszłości rywalizowało wielu czołowych kierowców, jak Naoki Yamamoto, Nirei Fukuzumi czy Richard Lyons. Ile pracy wykonuje ten zespół podczas każdego weekendu wyścigowego?

To zespół, który wykonuje swoją pracę w prosty sposób. Dandelion Racing dzieli pracę między różne stanowiska, jak ekipy zagraniczne, dzięki czemu każda osoba może skoncentrować się na swojej pracy.

Co wpłynęło na twoje dobre wyniki w ostatnich kilku wyścigach i sesjach kwalifikacyjnych?

Nie mogłem jeździć w testach przedsezonowych z powodu kontuzji, a wyścig inauguracyjny był moim pierwszym startem. Myślę, że jest wiele rzeczy, które można przetestować w testach, ale nie w wyścigach. Udało mi się awansować do kwalifikacji Q2 po raz pierwszy w rundzie nr 5 na Sportsland Sugo i byłem w stanie połączyć to, co zbudowałem do tego momentu podczas oficjalnych letnich testów na Fuji, co doprowadziło do moich wyników kwalifikacyjnych na 3. i 2. miejscu w rundach numer 6 i 7.

Udana końcówka sezonu

Jak ocenisz swój weekend na Fuji w 6. rundzie, gdzie zakwalifikowałeś się na 3. miejscu i zdobyłeś swoje pierwsze punkty?

Udało mi się uzyskać najlepszy czas w kwalifikacjach Q1 i trzeci w Q2, co dodało mi pewności siebie, ale w wyścigu spadłem w dół i zająłem szóste miejsce. Czułem, że muszę się poprawić.

Co się stało na starcie 7. rundy Motegi, że zgasł ci bolid?

Popełniłem błąd na starcie, ponieważ nie miałem odpowiedniego biegu.

Kakunoshin Ohta Suzuka 2023

Fot. Tomoya Minagawa

W wyścigach, w których ważna jest strategia, są momenty, w których lepiej jest „podciąć” kierowcę przed nami. Jednakże są też momenty, w których to „nadcięcie” jest korzystne. Czy różni się to w zależności od toru?

Zasadniczo podcinanie jest łatwiejsze z psychologicznego punktu widzenia dla kierowcy. Podcinanie jest skuteczne na torach, na których trudno jest odzyskać pozycję na torze. W zależności od sytuacji samochodu bezpieczeństwa, nadcinanie może również działać na twoją korzyść, ale w zależności od toru możesz mieć dwie możliwości: pozostać do momentu planowanego zjazdu lub od razu, niemalże w ostatniej chwili zjechać do alei serwisowej.

Co byś chciał powiedzieć kibicom Super Formuły z Polski?

Kiedyś byłem uzależniony od oglądania piłki nożnej. Osobiście lubię i kibicuję polskiemu piłkarzowi Robertowi Lewandowskiemu. Nigdy tam nie byłem, ale chciałbym kiedyś odwiedzić was kraj, ponieważ jego historia jest bardzo ciekawa.

Coś należy dodać

Wywiad z naszym rozmówcą umówiony był przed finałowymi wyścigami na Suzuce. W nich Kakunoshin Ohta zajął 3. miejsce, a w finale sezonu wygrał. W obu wyścigach popisał się on świetnym startem. Redakcja Motohigh.pl gratuluje mu tego sukcesu. Japończyk sezon zakończył na 7. miejscu w tabeli.

 

Przypominamy, że Super Formuła prowadzi specjalne konto na Twitterze, dla kibiców zza granicy. Prezentowane są tam wszystkie bieżące newsy ze świata drugiej najszybszej serii wyścigowej świata, a także ciekawostki. Gorąco zachęcamy zaobserwować go. Aby przejść na profil, wystarczy kliknąć tutaj.

Specjalne podziękowania kierujemy ku naszemu stałemu współpracownikowi Tomoyi Minagawie za pomoc z przetłumaczeniem treści z języka japońskiego na angielski.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama