Kazuki Nakajima: Krótka sylwetka zawodnika
Kiedy twój ojciec jest znanym kierowcą wyścigowym, za pewne ktoś z jego rodziny pójdzie w jego ślady. Kazuki Nakajima nie jest wyjątkiem od tej reguły. Japończyk już za młodu stał się protegowanym Toyoty i w 2007 roku zadebiutował w czasie GP Brazylii w Formule 1. Występ ten głównie pamiętany jest z powodu potrącenia mechaników. W latach 2008-2009 Nakajima przejeździł 2 pełne sezony w królowej sportów motorowych. Został on jednak zapamiętany jako kierowca kamikaze, bowiem cały czas wikłał się w różne incydenty.
HE’S DONE IT! 💪
Fernando Alonso WINS the 24 hours of Le Mans, with teammates and former #F1 drivers Sebastien Buemi and Kazuki Nakajima! #LeMans24 pic.twitter.com/LbNZpWWxyj
— Formula 1 (@F1) June 17, 2018
Po 2009 roku skupił się przede wszystkim na startach w WEC i Super Formule, gdzie odnosi wiele sukcesów. W Japonii jest dwukrotnym mistrzem drugiej najszybszej serii wyścigowej. Z kolei w WEC do tej pory trzykrotnie z rzędu wygrał legendarny wyścig 24h Le Mans. Nie przedłużajmy już jednak, czas na wywiad!
Kazuki Nakajima o inauguracji sezonu 2021 w Super Formule
Cześć Kazuki, po starcie na torze Fuji próbowałeś ominąć Yuhi Sekiguchiego i udało ci się to, ale na chwilę straciłeś kontrolę nad samochodem, kiedy próbowałeś wrócić na tor. Co dokładnie się tam wydarzyło?
Cóż, musiałem ominąć Yuhiego i wjechałem na krawężnik wyjściowy i niestety straciłem tam kontrolę nad pojazdem.
Na 39. okrążeniu wykonałeś świetny manewr wyprzedzania. Na raz wyprzedziłeś Calderon, Yamashitę i Nakayamę. Spodziewałeś się aż tak dobrego manewru?
Niezupełnie, to był po prostu szczęśliwy moment, ponieważ wszyscy przede mną utknęli za sobą z powodu żółtej flagi na ostatnim zakręcie, a Nakayama jechał z zimnymi oponami.
Nie jesteś jedynym, który wykazał się odważnym manewrem wyprzedzania. Cały wyścig obfitował w ciekawe manewry wyprzedzania. W Formule 1 ciągle narzekają na tzw. „brudne powietrze”, które uniemożliwia jazdę bolid za bolidem. Super Formula to również seria o dużej sile docisku (szczególnie po zmianach w 2019 roku), ale wyprzedzanie nie ogranicza się do prostej startowej, na której zwykle używa się Push To Pass. Jako dwukrotny mistrz serii, czy mógłbyś opisać walkę koło w koło i podążanie bolid za bolidem z serii Super Formula?
Myślę że podobnie wygląda sytuacja z zanieczyszczonym powietrzem za samochodem w SF. Fakt, iż jesteśmy mniej zależni od aerodynamiki i nieco bardziej zależni od mechanicznej równowagi w stosunku do tego, pomaga nieco bardziej wyprzedzać tutaj. Nie bez znaczenie jest także układ toru Fuji.
W pobliżu toru i na szczycie Fuji mocno padało. Czy ty i twój zespół spodziewaliście się deszczu na torze?
Szczerze mówiąc nie miałem pojęcia o pogodzie, ponieważ na Fuji tak trudno jest przewidzieć pogodę ze względu na otoczenie wokół toru. Jeśli jest ktoś, kto może to zrobić, powinniśmy go natychmiast zatrudnić (uśmiech).
O zespole TOM”s i młodych zawodnikach
Jesteś w zespole TOM od 11 lat. Z którymi z dotychczasowych partnerów zespołowych współpracowałeś najlepiej?
Wolę nie wymieniać konkretnego nazwiska, ale zawsze lubiłem spędzać czas z kolegami z zespołu.
W Super Formule nie ma koców grzewczych. Po wyjeździe od mechaników zawodnik musi rozgrzać opony i to trochę trwa (twój kolega z zespołu – Miyata – ostatnio robił to przez całe okrążenie). Czy Twoim zdaniem zwiększa to atrakcyjność wyścigu?
Myślę iż przynajmniej jest to trudniejsze dla kierowców i coś co może znacząco wpłynąć na wyniki wyścigu.
Jesteś najstarszym kierowcą w Super Formule. W WEC z powodzeniem reprezentujesz Japonię na świecie. Toyota wkłada wiele wysiłku w WEC, a młodzi kierowcy są bardzo obiecujący. Czy na przykład Ritomo Miyata może liczyć na twoje wskazówki, które pomogą mu się rozwijać?
Rozmawiałem ogólnie o WEC z Miyatą w ramach pogawędki podczas kolacji. Nie miałbym nic przeciwko udzielaniu rad komukolwiek, gdyby o to poprosili.
Kazuki Nakajima o WEC
Jak wspomniałem, rywalizujesz także w WEC. Czy spodziewasz się problemów z wyprzedzaniem i dublowaniem LMP2 w szczególności po sytuacji z Bahrajnu 2019?
Nie spodziewam się problemów podobnych do Bahrajnu. Sposób dostarczania mocy będzie u nas podobny do LMP2, ale samej mocy będzie więcej. Myślę, że zarządzanie „trafikiem” [miejscem, położeniem na torze – przyp. red.] przyjdzie nam dzięki temu łatwiej, bo różnica tempa pomiędzy klasami będzie wyraźna.
Jak widzisz przyszłość najwyższej klasy po dołączeniu do LMDh i jak nastawiasz się do walki z Glickenhausem?
Jestem zadowolony z przyszłości WEC, ponieważ wygląda obiecująco. Także w niedalekiej przyszłości pojawi się wiele producentów. Nasze podejście nie zmienił się wiele. Po prostu chcemy konkurować w wyścigu z innymi. Powinniśmy skupić się na naszej pracy i szanować rywali na torze.
Jaka jest twoja opinia na temat obecności BoP w najwyższej klasie. Na początku, czy ty i reszta z was może mieć problemy z przejściem z klasy zrównoważonej przez EoT?
Szczerze mówiąc, nie mam jeszcze wyrobionej opinii na temat BoP. Trzymałbym się ustalonych przez nich zasad i byłbym zadowolony, jeżeli byłoby to sprawiedliwe dla wszystkich. Ostatecznie naszym zadaniem jest jak najszybsze dostosowanie się do tego.
Obiecuję, to moje ostatnie pytanie dotyczące WEC. Tom Kristensen wygrał 6 wyścigów w Le Mans z rzędu. To absolutny rekord. W tej chwili ty i Toyota wygraliście 3 wyścigi z rzędu. Czy spróbujesz pobić rekord legendarnego Duńczyka?
Cóż, mój cel jest ustalany co roku, a aktualnym celem jest wygranie Le Mans 2021 i mistrzostwo. Zawsze fajnie jest pobić rekord, lecz to tylko wynik po dobrej pracy i szczęściu, szczególnie w Le Mans. Zobaczmy, kiedy wyczerpiemy limit szczęścia.
Jak Kazuki Nakajima wspomina występy w F1?
Nico Rosberg był twoim kolegą z zespołu w F1. Jak wspominasz pracę z Niemcem?
Nie jestem pewien, czy był typowym Niemcem, ponieważ miał zupełnie inną przeszłość niż ja. Jednak tamten okres w mojej karierze był dobry. Cieszę się, że go doświadczyłem i rzuciłem wyzwanie tak wielu nowym rzeczom, które pomogły mi w ostateczności bardzo się poprawić, mimo że wynik nie był ostatecznie idealny.
Jako polski redaktor muszę o to zapytać. W 2008 roku podczas GP Australii, zderzyłeś się z Robertem Kubicą. Co dokładnie się tam wydarzyło, ponieważ kamery pokazywały sytuację ze złej perspektywy? Rozmawiałeś o tym później z Kubicą?
To był po prostu mój błąd, że źle oceniłem różnicę prędkości między mną a nim w okresie SC, podczas gdy wszyscy starali się utrzymać temperaturę opon i hamulców. Po wszystkim podszedłem do niego i go przeprosiłem.
Który wyścig w F1 uważasz za najlepszy i dlaczego właśnie ten?
GP Turcji 2009 był prawdopodobnie moim najlepszym wyścigiem, jeżeli chodzi o to. Czułem się wtedy tak dobrze jak nigdy w tym bolidzie! Jednak straciłem wynik z powodu problemu podczas pit stopu.
2009 TURKEY
Both McLaren of Hamilton & Kovalainen had another dreadful race, Kazuki Nakajima (Williams) lost a possible chance for points due to delayed pit stop & Jenson Button took 6 wins in 7 races #F1 pic.twitter.com/xdj2M4Susk
— F1 in the 2000s (@CrystalRacing) June 7, 2020
Jak to jest być synem znanego kierowcy wyścigowego?
Chciałbym zapytać o jeszcze jedną kwestię. Czy jako syn znakomitego kierowcy wyścigowego, którego uwielbiała Japonia, miałeś łatwiej czy trudniej w karierze? Z jednej strony na pewno wszyscy od razu oczekiwali od Ciebie cudów, a z drugiej strony miałeś świetnego mentora. Pan Satoru znany jest ze swojego świetnego podejścia do juniorów (np. Tora Takagi wygrał od niego samochód – Hondę NSX po tym, jak świetnie spisał się w Formule Nippon). Pytam głównie, bo jak zapewne wiesz, syn legendarnego Michaela Schumachera zadebiutował w tym roku w F1.
Przede wszystkim nie można porównywać mojego ojca i Michaela Schumachera, gdyż to zupełnie inny poziom pod wieloma względami. Jednak prawdą jest, że posiadanie krewnego jako kierowcy wyścigowego pomaga, ponieważ przynajmniej masz większe szanse na zaangażowanie się w wyścigi samochodowe. Lecz żeby zrobić karierę w wyścigach samochodowych, w końcu musisz polegać tylko na sobie.
Na koniec poproszę cię o skierowanie kilku słów do kibiców z Polski.
Pozdrawiam wszystkich fanów wyścigów z Polski! Miło było usłyszeć, iż ktoś z Polski zadał mi pytania, częściowo dlatego, że mój były inżynier wyścigowy w WEC jest Polakiem! Mam nadzieję, iż moje odpowiedzi jak i cały wywiad spodobają się wam. Proszę śledźcie WEC, a także wszystkie wyścigi w Japonii. Zrobię co w mojej mocy w każdym wyścigu, aby dać show i mam nadzieję, że wkrótce zobaczymy się na torze! Dzięki!
Nakajima na inaugurację sezonu 2021 w Super Formule zajął 11. miejsce. W wyścigu na torze Suzuka zastąpi go Giuliano Alesi, dla którego będzie to debiut w tej serii.