Nasze profile w mediach społecznościowych

Super Formuła

„To był mój błąd”. Kazuki Nakajima wspomina kolizję z Kubicą | WYWIAD

W Japonii Kazuki Nakajima uchodzi za solidnego kierowcę. Jest to bowiem zawodnik niezwykle doświadczony ze stażem w F1, Super Formule czy WEC. Samuraj zgodził się z nami na rozmowę po inauguracji sezonu Super Formuly. Nakajima tym samym podzielił się ciekawymi uwagami dotyczących Super Formuly, WEC i nieco powspominał starty w F1. Dodatkowo wyjawił jak to jest być synem znanego kierowcy wyścigowego i byłego zespołowego partnera Ayrtona Senny. Co za tym idzie? Czeka was ciekawa lektura.

Opublikowano

w dniu

Kazuki Nakajima 2019
Fot. Super Formula

Kazuki Nakajima: Krótka sylwetka zawodnika

Kiedy twój ojciec jest znanym kierowcą wyścigowym, za pewne ktoś z jego rodziny pójdzie w jego ślady. Kazuki Nakajima nie jest wyjątkiem od tej reguły. Japończyk już za młodu stał się protegowanym Toyoty i w 2007 roku zadebiutował w czasie GP Brazylii w Formule 1. Występ ten głównie pamiętany jest z powodu potrącenia mechaników. W latach 2008-2009 Nakajima przejeździł 2 pełne sezony w królowej sportów motorowych. Został on jednak zapamiętany jako kierowca kamikaze, bowiem cały czas wikłał się w różne incydenty.

Po 2009 roku skupił się przede wszystkim na startach w WEC i Super Formule, gdzie odnosi wiele sukcesów. W Japonii jest dwukrotnym mistrzem drugiej najszybszej serii wyścigowej. Z kolei w WEC do tej pory trzykrotnie z rzędu wygrał legendarny wyścig 24h Le Mans. Nie przedłużajmy już jednak, czas na wywiad!

Kazuki Nakajima o inauguracji sezonu 2021 w Super Formule

Cześć Kazuki, po starcie na torze Fuji próbowałeś ominąć Yuhi Sekiguchiego i udało ci się to, ale na chwilę straciłeś kontrolę nad samochodem, kiedy próbowałeś wrócić na tor. Co dokładnie się tam wydarzyło?

Cóż, musiałem ominąć Yuhiego i wjechałem na krawężnik wyjściowy i niestety straciłem tam kontrolę nad pojazdem.

TOM"S 2021

Fot, Tomoya Minagawa / Kazuki Nakajima w akcji podczas inauguracji sezonu

Na 39. okrążeniu wykonałeś świetny manewr wyprzedzania. Na raz wyprzedziłeś Calderon, Yamashitę i Nakayamę. Spodziewałeś się aż tak dobrego manewru?

Niezupełnie, to był po prostu szczęśliwy moment, ponieważ wszyscy przede mną utknęli za sobą z powodu żółtej flagi na ostatnim zakręcie, a Nakayama  jechał z zimnymi oponami.

ZOBACZ TAKŻE
Tomoki Nojiri wygrał inaugurację Super Formuły na torze Fuji | Analiza

Nie jesteś jedynym, który wykazał się odważnym manewrem wyprzedzania. Cały wyścig obfitował w ciekawe manewry wyprzedzania. W Formule 1 ciągle narzekają na tzw. „brudne powietrze”, które uniemożliwia jazdę bolid za bolidem. Super Formula to również seria o dużej sile docisku (szczególnie po zmianach w 2019 roku), ale wyprzedzanie nie ogranicza się do prostej startowej, na której zwykle używa się Push To Pass. Jako dwukrotny mistrz serii, czy mógłbyś opisać walkę koło w koło i podążanie bolid za bolidem z serii Super Formula?

Myślę że podobnie wygląda sytuacja z zanieczyszczonym powietrzem za samochodem w SF. Fakt, iż  jesteśmy mniej zależni od aerodynamiki i nieco bardziej zależni od mechanicznej równowagi w stosunku do tego, pomaga nieco bardziej wyprzedzać tutaj. Nie bez znaczenie jest także układ toru Fuji.

W pobliżu toru i na szczycie Fuji mocno padało. Czy ty i twój zespół spodziewaliście się deszczu na torze?

Szczerze mówiąc nie miałem pojęcia o pogodzie, ponieważ na Fuji tak trudno jest przewidzieć pogodę ze względu na otoczenie wokół toru. Jeśli jest ktoś, kto może to zrobić, powinniśmy go natychmiast zatrudnić (uśmiech).

O zespole TOM”s i młodych zawodnikach

Jesteś w zespole TOM od 11 lat. Z którymi z dotychczasowych partnerów zespołowych współpracowałeś najlepiej?

Wolę nie wymieniać konkretnego nazwiska, ale zawsze lubiłem spędzać czas z kolegami z zespołu.

Nakajima Sugo 2019

Fot. Super Formula / Nakajima mknie w deszczu na Sportsland Sugo

W Super Formule nie ma koców grzewczych. Po wyjeździe od mechaników  zawodnik musi rozgrzać opony i to trochę trwa (twój kolega z zespołu – Miyata – ostatnio robił to przez całe okrążenie). Czy Twoim zdaniem zwiększa to atrakcyjność wyścigu?

Myślę iż przynajmniej jest to trudniejsze dla kierowców i coś co może znacząco wpłynąć na wyniki wyścigu.

Jesteś najstarszym kierowcą w Super Formule. W WEC z powodzeniem reprezentujesz Japonię na świecie. Toyota wkłada wiele wysiłku w WEC, a młodzi kierowcy są bardzo obiecujący. Czy na przykład Ritomo Miyata może liczyć na twoje wskazówki, które pomogą mu się rozwijać?

Rozmawiałem ogólnie o WEC z Miyatą w ramach pogawędki podczas kolacji. Nie miałbym nic przeciwko udzielaniu rad komukolwiek, gdyby o to poprosili.

ZOBACZ TAKŻE
"Marzę o F1". Ritomo Miyata o kulisach debiutu w SF | WYWIAD

Kazuki Nakajima o WEC

Jak wspomniałem, rywalizujesz także w WEC. Czy spodziewasz się problemów z wyprzedzaniem i dublowaniem LMP2 w szczególności po sytuacji z Bahrajnu 2019?

Nie spodziewam się problemów podobnych do Bahrajnu. Sposób dostarczania mocy będzie u nas podobny do LMP2, ale samej mocy będzie więcej. Myślę, że zarządzanie „trafikiem” [miejscem, położeniem na torze – przyp. red.] przyjdzie nam dzięki temu łatwiej, bo różnica tempa pomiędzy klasami będzie wyraźna.

ZOBACZ TAKŻE
Co czeka WEC? Waldemar Bakuniak omawia przepisy LMH | WYWIAD

Jak widzisz przyszłość najwyższej klasy po dołączeniu do LMDh i jak nastawiasz się do walki z Glickenhausem?

Jestem zadowolony z przyszłości WEC, ponieważ wygląda obiecująco. Także w niedalekiej przyszłości pojawi się wiele producentów. Nasze podejście nie zmienił się wiele. Po prostu chcemy konkurować w wyścigu z innymi. Powinniśmy skupić się na naszej pracy i szanować rywali na torze.

Jaka jest twoja opinia na temat obecności BoP w najwyższej klasie. Na początku, czy ty i reszta z was może mieć problemy z przejściem z klasy zrównoważonej przez EoT?

Szczerze mówiąc, nie mam jeszcze wyrobionej opinii na temat BoP. Trzymałbym się ustalonych przez nich zasad i byłbym zadowolony, jeżeli byłoby to sprawiedliwe dla wszystkich. Ostatecznie naszym zadaniem jest jak najszybsze dostosowanie się do tego.

ZOBACZ TAKŻE
Balance of Performance: Szatan czy zbawca świata sportscarów?

Obiecuję, to moje ostatnie pytanie dotyczące WEC. Tom Kristensen wygrał 6 wyścigów w Le Mans z rzędu. To absolutny rekord. W tej chwili ty i Toyota wygraliście 3 wyścigi z rzędu. Czy spróbujesz pobić rekord legendarnego Duńczyka?

Cóż, mój cel jest ustalany co roku, a aktualnym celem jest wygranie Le Mans 2021 i mistrzostwo. Zawsze fajnie jest pobić rekord, lecz to tylko wynik po dobrej pracy i szczęściu, szczególnie w Le Mans. Zobaczmy, kiedy wyczerpiemy limit szczęścia. 

Jak Kazuki Nakajima wspomina występy w F1?

Nico Rosberg był twoim kolegą z zespołu w F1. Jak wspominasz pracę z Niemcem?

Nie jestem pewien, czy był typowym Niemcem, ponieważ miał zupełnie inną przeszłość niż ja. Jednak tamten okres w mojej karierze był dobry. Cieszę się, że go doświadczyłem i rzuciłem wyzwanie tak wielu nowym rzeczom, które pomogły mi w ostateczności bardzo się poprawić, mimo że wynik nie był ostatecznie idealny.

Jako polski redaktor muszę o to zapytać. W 2008 roku podczas GP Australii, zderzyłeś się z Robertem Kubicą. Co dokładnie się tam wydarzyło, ponieważ kamery pokazywały sytuację ze złej perspektywy? Rozmawiałeś o tym później z Kubicą?

To był po prostu mój błąd, że źle oceniłem różnicę prędkości między mną a nim w okresie SC, podczas gdy wszyscy starali się utrzymać temperaturę opon i hamulców. Po wszystkim podszedłem do niego i go przeprosiłem. 

Który wyścig w F1 uważasz za najlepszy i dlaczego właśnie ten?

GP Turcji 2009 był prawdopodobnie moim najlepszym wyścigiem, jeżeli chodzi o to. Czułem się wtedy tak dobrze jak nigdy w tym bolidzie! Jednak straciłem wynik z powodu problemu podczas pit stopu.

Jak to jest być synem znanego kierowcy wyścigowego? 

Chciałbym zapytać o jeszcze jedną kwestię. Czy jako syn znakomitego kierowcy wyścigowego, którego uwielbiała Japonia, miałeś łatwiej czy trudniej w karierze? Z jednej strony na pewno wszyscy od razu oczekiwali od Ciebie cudów, a z drugiej strony miałeś świetnego mentora. Pan Satoru znany jest ze swojego świetnego podejścia do juniorów (np. Tora Takagi wygrał od niego samochód – Hondę NSX po tym, jak świetnie spisał się w Formule Nippon). Pytam głównie, bo jak zapewne wiesz, syn legendarnego Michaela Schumachera zadebiutował w tym roku w F1.

Przede wszystkim nie można porównywać mojego ojca i Michaela Schumachera, gdyż  to zupełnie inny poziom pod wieloma względami. Jednak prawdą jest, że posiadanie krewnego jako kierowcy wyścigowego pomaga, ponieważ przynajmniej masz większe szanse na zaangażowanie się w wyścigi samochodowe. Lecz żeby zrobić karierę w wyścigach samochodowych, w końcu musisz polegać tylko na sobie.

ZOBACZ TAKŻE
Jak Satoru Nakajima stracił swoją Hondę NSX? Poszło o zakład z juniorem

Na koniec poproszę cię o skierowanie kilku słów do kibiców z Polski.

Pozdrawiam wszystkich fanów wyścigów z Polski! Miło było usłyszeć, iż ktoś z Polski zadał mi pytania, częściowo dlatego, że mój były inżynier wyścigowy w WEC jest Polakiem! Mam nadzieję, iż moje odpowiedzi jak i cały wywiad spodobają się wam. Proszę śledźcie WEC, a także  wszystkie wyścigi w Japonii. Zrobię co w mojej mocy w każdym wyścigu, aby dać show i mam nadzieję, że wkrótce zobaczymy się na torze! Dzięki!

Nakajima na inaugurację sezonu 2021 w Super Formule zajął 11. miejsce. W wyścigu na torze Suzuka zastąpi go Giuliano Alesi, dla którego będzie to debiut w tej serii.

5/5 (liczba głosów: 3)
Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama