Czego szukasz?

F1 Boost GP Wielkiej Brytanii 2022

FIA WEC

24h Le Mans 2021: Jak Polacy z Inter Europolu i WRT podsumowują test?

Test przed 24h Le Mans 2021 pokazał formę, jaką prezentują Polacy przed weekendem wyścigowym. Przyjrzyjmy się, co Polacy myślą o postępach poczynionych w niedzielę.

Polacy w Le Mans 2021
Fot. Inter Europol Competition

Team WRT trzyma się mocno i celuje wysoko

WRT zabłysnęło wysoką formą w obu sesjach testowych. Samochody belgijskiej ekipy jechały swoim tempem i sprawnie pracowały nad ustawieniami. Szybciej w odpowiednie okno wstrzelił się samochód #41, czyli sponsorowana przez Orlen załoga z ELMS. P3 w klasie w obu sesjach trio Deletraz/Kubica/Ye może zawdzięczać dobrym hotlapom Yifeia Ye oraz Louisa Deletraza. Także na pełnym stincie WRT pokazało pazury, zachowując stosunkowo równe tempo.

ZOBACZ TAKŻE
Test przed 24h Le Mans 2021: Sesja 1. Toyota z przodu, ale bez przewagi

Louis Deletraz wyczekuje sobotniego startu z niecierpliwością. – Nie mogę się doczekać wyścigu. Co prawda nie liczymy się w walce o punkty i sami nie walczymy o pozycje w ELMS, ale i tak chcemy pokazać się jak najlepiej. La Sarthe to bardzo szybki i wymagający tor. Przez to nasza strategia musi być bliska ideałowi, do czego dążyliśmy w trakcie zbierania danych w niedzielę. Teraz przed nami bardzo długi tydzień, wiec musimy zachować pokorę i współpracować ze sobą jak najlepiej.

Le Mans 2021 będzie pierwszym startem WRT w tym wyścigu

Sezon 2021 to pierwszy pełny rok Belgów w prototypach, po latach spędzonych na czele światowej stawki GT3. Vincent Vosse, szef zespołu, nastawia się na poznanie toru od podszewki i przygotowanie jeszcze mocniejszego ataku w kolejnych latach, jeśli nadarzy się okazja.

– Le Mans jest największą tego rodzaju imprezą na świecie, i jednym z najważniejszych torów motorsportu – wspominał po zakończeniu testów Robert Kubica, który będzie jednym z czterech debiutantów w składach WRT. – Cieszy mnie możliwość wystartowania w wyścigu i jestem pewny, że spotkamy po drodze z zespołem wiele nowych przeszkód do pokonania. Szanujemy to, czym jest Le Mans, staramy się unikać błędów i pracujemy nad prędkością. Oczywiście pojawią się problemy, ale chcemy ich za wszelką cenę uniknąć. Wyścig będzie stresujący i wyciśnie z nas sporo energii, ale i tak mam nadzieję na ukończenie go po poprzednich niepowodzeniach – dodał.

Polacy w Le Mans 2021

Fot. Brecht Decancq/ Obie załogi WRT w Le Mans 2021 – #31 z WEC na pierwszym planie, #41 z ELMS na drugim planie

ZOBACZ TAKŻE
WRT wygrało ELMS 4h Barcelona 2021. Inter Europol na podium | Analiza

Inter Europol nieco niżej, ale z ambicjami i doświadczeniem w garści

Dla piekarzy z Inter Europolu dzień testowy nie przyniósł zbyt wielu fajerwerków, jeśli chodzi o czyste tempo. Najlepszy czas dnia, uzyskane w popołudniowej sesji 3:33.941, dało załodze #34 P17 w LMP2 ze sporą stratą do lidera. Jednak, znając podejście zespołu z ich poprzednich startów w Le Mans i nie tylko, nie należy się tym przejmować.

– Zebraliśmy większość danych potrzebnych nam do ustawienia samochodu na wyścig. Jesteśmy usatysfakcjonowani naszym tempem, a jeszcze zdążymy poprawić niektóre szczegóły – powiedział Fassbender.

Te słowa wypowiedziane przez Saschę Fassbendera wskazują jednoznacznie, że Inter Europol nie boi się „słabszych” sesji. I rzeczywiście, w poprzednich latach było podobnie – zespół poświęcał nawet pozycję startową, aby skoncentrować się  na dopracowywaniu samochodu na sam wyścig. W dniu testowym wszyscy trzej kierowcy zielono-żółtej Oreki pokazali się z dobrej strony, wykonując długie stinty – kluczowe w pracy nad setupem.

ZOBACZ TAKŻE
Test przed 24h Le Mans: Sesja 2. Petarda Glickenhausa na koniec dnia

– To był dla nas bardzo dobry dzień – tak podsumował niedzielne jazdy Renger van der Zande, który wykręcił jeden z najszybszych czasów trzydziestki czwórki. – Przejechaliśmy sporo kilometrów, i uważam, że jesteśmy świetnie przygotowani. Czuć różnicę nawet pomiędzy początkiem sezonu na Spa, gdy pierwszy raz pojechaliśmy Orecą, a miejscem w którym jesteśmy teraz. Udało nam się wejść na nowy poziom, a może nawet o dwa czy trzy w górę. Myślę, że jesteśmy silni na długim dystansie, a samochód jest szybki – dodał.

Jedynym zastrzeżeniem co do potencjalnej formy Inter Europolu mogą być problemy z szybkością postojów. W dotychczasowych rundach WEC zespół plasował się co najwyżej w połowie stawki, jeśli chodzi o czas spędzony w boksach. W dwudziestoczterogodzinnym wyścigu, w klasie tak zwartej jak LMP2, dobra egzekucja strategii jest absolutnie kluczowa.

Co zatem mogą pokazać Polacy w tegorocznym 24h Le Mans?

Obie załogi z Polakami za kierownicą wyglądają na świetnie przygotowane do wyścigu. W Racing Team słynie z perfekcyjnej strategii, a tutaj ma okazję zmierzyć się z najlepszymi zespołami w tej dziedzinie – jak United Autosports. Jeśli dobre tempo z testów uda się przełożyć na równe tempo wyścigowe i brak problemów np. z trafikiem, bo takie wpadki się w ELMS już zdarzały – zwłaszcza Kubicy, ale także na mniejszą skalę Ye i Deletrazowi – to można liczyć na dobry finisz w wykonaniu prototypu #41.

ZOBACZ TAKŻE
Inter Europol Competition - zespół, który zawiesił polską flagę w Le Mans

Inter Europol ma tymczasem w garści cenne doświadczenie. Dwa starty w Le Mans z Ligierem JSP217, dwa pełne sezony ELMS i trzy ukończone wyścigi w tegorocznym WEC – nie można polskiej ekipie odmówić obycia ze sportem. Zespół podobnie jak w poprzednich latach jest pewny swojej formy i nie owija tego w bawełnę. Choć dwa pierwsze Le Mans nie poszły po ich myśli przez problemy techniczne, to czyste tempo nigdy nie było poniżej oczekiwań – przeciwnie.  

– Jestem zadowolony z dnia, nie mieliśmy żadnych problemów z samochodem – powiedział Kuba Śmiechowski. – Przejechałem sporo kółek i odświeżyłem sobie ten niesamowity tor w pamięci. Teraz czekam na treningi, i chcę jeszcze bardziej poprawić swoje tempo – dodał.

Kuba Śmiechowski czuje się pewnie. Co za tym idzie, my też powinniśmy. Dobry wynik jest w zasięgu ręki – ale ostatecznie o wszystkim i tak zadecyduje samo Le Mans.

ZOBACZ TAKŻE
Circuit de la Sarthe - ojczyzna motorsportu. Przewodnik po torze Le Mans

Końcowa klasyfikacja dnia testowego jest dostępna tutaj. 24 Heures du Mans 2021 wystartuje w sobotę 21 sierpnia o 16:00 CEST.

5/5 (liczba głosów: 3)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama