Nasze profile w mediach społecznościowych

Fascynacje

Audi Grandsphere Concept – prywatny odrzutowiec na kołach

W dniach poprzedzających przeniesione z Frankfurtu do Monachium targi IAA Mobility 2021 Audi zaprezentowało drugi z planowanej trójki elektrycznych prototypów. Po zmieniającym długość roadsterze, tym razem padło na sedana, zwiastującego nadejście rywala dla Mercedesa EQS. Oto jak prezentuje się Audi Grandsphere Concept.

Opublikowano

w dniu

Audi Grandsphere Concept
Fot. Audi

Po przedstawionym podczas imprezy w Pebble Beach koncepcie Skysphere, Audi postanowiło pójść za ciosem i pokazać drugi, równie niezwykły pojazd. Audi Grandsphere Concept stanowi wizję luksusowego, autonomicznego auta niedalekiej przyszłości. Autonomia jest tutaj słowem-kluczem – całe trio prototypów Audi (w przyszłym roku dołączy do nich Urbansphere) obraca się właśnie wokół tego pojęcia.

Audi Gransphere Concept

Fot. Audi

Projektanci Audi Grandsphere Concept postanowili przedstawić nam, jak można podróżować po asfalcie w komforcie znanym tylko z prywatnych odrzutowców. Sami tak właśnie określają ten model – stąd tytuł artykułu. Jak zatem zamierzają dotrzymać złożonej obietnicy? Rzut oka do wnętrza wyjaśnia nam wszystko.

Audi Grandsphere Concept

Jak widać na powyższej grafice, Grandsphere jest zdolny do autonomicznej jazdy poziomu 4. Czym jest ten poziom, możecie przeczytać np. tutaj. W dużym skrócie – tak zaawansowany pojazd może się poruszać bez udziału kierowcy. Stąd chowana w desce rozdzielczej kierownica i wywracające się do pozycji półleżącej fotele.

Audi Gransphere Concept

fot. Audi

Audi Grandsphere Concept – przyszłość wymieszana z teraźniejszością

Pozostałe elementy wnętrza również stanowią raczej wizję przyszłości niż pokaz dzisiejszej technologii. Przykładem może być chociażby ekran multimediów – zamiast niego mamy drewniany panel, na który obraz nakładany jest projekcyjnie. W tym całym nowoczesnym szaleństwie znalazła się jednak szczypta starej, dobrej, analogowej ergonomii. Chodzi oczywiście o sterowanie klimatyzacją – w narożnikach kabiny pasażerowie mają do dyspozycji mini-ekrany otoczone pokrętłem do sterowania.

wnętrze konceptu

fot. Audi

Co więcej możemy powiedzieć na temat tego przepięknego konceptu? Długość Audi Grandsphere Concept wynosi 535 cm, szerokość 200 cm a rozstaw osi dobija do 3,2 metra. Plasuje go zatem w okolicach Mercedesa EQS i jeśli model ten trafi do sprzedaży (w ugrzecznionej formie), to właśnie w nim musimy upatrywać głównego rywala. Osobiście ogromnie muszę pochwalić spójność linii tego modelu i fakt, że wygląda z zewnątrz niemal na gotowego do produkcji. Gołym okiem widać że proces tworzenia tego auta był mocno analogowy – linie są spójne, niemalże rzeźbione w metalu, a proporcje zgadzają się pod każdym kątem.

Audi Gransphere Concept

Fot. Audi

Audi Grandsphere Concept – Gran Turismo przyszłości?

Wiemy już, na co natkniemy się po otwarciu dwuskrzydłowych bocznych drzwi. Co zatem ukryte jest głębiej, pod maską i w podłodze? Audi Grandsphere Concept oparte jest na nowej platformie PPE (Premium Platform Electric). Baza ta wkrótce zadebiutuje na rynku wraz z Audi Q6, A6 E-Tron oraz z Porsche Macanem EV. Bateria ma pojemność 120 kWh i zasila dwa silniki montowane przy osiach samochodu. Łączna moc Grandsphere wynosi 710 koni mechanicznych, a moment obrotowy 960 Nm. Audi deklaruje przyspieszenie do setki w okolicach 4,2 sekundy. Szacowany zasięg to 750 kilometrów, a ponieważ planowana jest obsługa ładowarek o mocy do 270 kW, tankowanie trwające 10 minut ma wystarczyć na 300 km jazdy.

ZOBACZ TAKŻE
Audi A6 e-Tron Concept - niemiecką markę czeka "świetlana" przyszłość
Audi Gransphere Concept

fot. Audi

Czy ma szansę na produkcję?

Oczywiście na dzisiaj Audi Grandsphere Concept jest, jak sama nazwa wskazuje, konceptem. Ilość danych technicznych przedstawionych przez producenta sugeruje natomiast duży stopień zaawansowania projektu. Platforma jest gotowa, stylistyka również – z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy się zatem spodziewać za kilka lat elektrycznego brata dla modelu A8.

Oceń nasz artykuł!

The requested resource was not found on this server.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama