Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

IndyCar

IndyCar: Dominacja Hondy, Takuma Sato triumfatorem wyścigu w Alabamie

Takuma Sato sięgnął po swoje czwarte w karierze zwycięstwo w IndyCar. Świetny występ w Alabamie pozwolił Japończykowi przesunąć się na trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. Na czele tabeli niezmiennie pozostaje Josef Newgarden, który w miniony weekend samotnie bronił honoru Chevroleta.

Fot. Honda Racing / HPD

Trzecia runda tegorocznego sezonu IndyCar została rozegrana na torze Barber Motorsports Park. Obiekt o długości 3 830 m liczy 17 zakrętów i znajduje się w pobliżu miasta Birmingham w Alabamie. Pierwszy wyścig rozegrano na tym obiekcie w 2010 roku.

Kwalifikacje

Ekipa Rahal Letterman Lanigan Racing najlepiej poradziła sobie z przygotowaniem bolidów do kwalifikacji, dzięki czemu ich kierowcy zajęli dwie pierwsze pozycje. Zespołowy pojedynek wygrał triumfator Indianapolis 500 z 2017 roku, Takuma Sato. Dla Japończyka było to pierwsze pole position od rundy w Pocono sprzed dwóch lat. Drugą lokatę zajął pochodzący z miasta Columbus w Ohio, Graham Rahal. Trzeci był Scott Dixon, trzeci zawodnik klasyfikacji generalnej. Obok niego ustawił się James Hinchcliffe, a piąty rezultat ustanowił Sébastien Bourdais. Czasówka została zdominowana przez zawodników korzystających z silników Hondy, a najwyżej sklasyfikowany bolid z jednostką Chevroleta znalazł się na szóstym miejscu za sprawą Spencera Pigota.

Z siódmej pozycji wyścig rozpoczął Will Power, najwyżej sklasyfikowany kierowca zespołu Penske. Jego kolega zespołowy, a zarazem lider klasyfikacji generalnej, Josef Newgarden zajął w kwalifikacjach 16 miejsce. Drugi w punktacji Colton Herta był natomiast dziewiąty. Pewną niespodzianką była także odległa, 17. pozycja Felixa Rosenqvista, który podczas dwóch pierwszych rund awansował do sesji Top Six.

Wyniki kwalifikacji

Wyścig

Na starcie wyścigu Takuma Sato utrzymał prowadzenie. Ed Jones awansował na czwarte miejsce, spowodowane to było falstartem, za który otrzymał karę przejazdu przez aleję serwisową i spadł na koniec stawki. Ze względu na dużą degradację opon większość zawodników postanowiła przejechać wyścig na trzy pit stopy, jednakże niewielka grupa kierowców, której przewodził Sebastien Bourdais próbowała pokonać dystans wyścigu, odwiedzając swoich mechaników zaledwie dwukrotnie.

Jako jeden z pierwszych do alei zjechał Josef Newgarden. 9 okrążeń później swój zjazd wykonał Takuma Sato. Mimo powolnego postoju zdołał on utrzymać swoją pozycję. Zajmujący drugie miejsce Graham Rahal związku z problemami technicznymi nie mógł ruszyć z miejsca i znalazł się w środku stawki. Dixon awansował zatem o jedną pozycję, natomiast jadący na dwa pit stopy Sebastian Bourdais objął prowadzenie.

Problemy z bolidem dopadły wkrótce drugiego w klasyfikacji generalnej Coltona Hertę, który najpierw spadł na koniec stawki wyraźnie odstępując rywalom na prostej, a później zdecydował się wycofać się z rywalizacji. Kolejnym pechowcem był Graham Rahal. Jego bolid zatrzymał się na środku toru – i to w czasie, gdy kierowcy zjeżdżali na swoje trzecie pit stopy. W wyniku zamieszania doszło do kolizji przy zjeździe do alei serwisowej, kiedy to Tony Kannan zderzył się z Maxem Chiltonem, a bolid Brytyjczyka uderzył w barierę. Mimo to dyrekcja wyścigu postanowiła wstrzymać się z neutralizacją do momentu, aż wszyscy kierowcy wykonają swoje pit stopy, w związku z czym niemal cała stawka zjechała do alei serwisowej na 57. okrążeniu.

Po ostatniej turze pit stopów liderem został Takuma Sato, za nim podążali Dixon i Bourdais. Japończyk utrzymał swoją pozycję podczas restartu i zaczął się oddalać od Dixona. Josef Newgarden tymczasem przebijał się do przodu, kończąc ostatecznie wyścig na czwartym miejscu. Pod sam koniec wyścigu Sato wypadł z toru, a spod podłogi bolidu odpadł jeden z elementów, mimo to Japończyk cały czas był w stanie podążać tempem lepszym od Scotta Dixona. Bourdais próbował mu dotrzymać tempa, lecz mimo wykonanych z miękkiej mieszanki „czerwonych” opon nie był w stanie zaatakować Nowozelandczyka. Piąte miejsce na mecie zajął Alexander Rossi, szóste James Hinchcliffe,  a siódme znany z Formuły 1 – Marcus Ericcson.

Fot. Honda HPD / Podium wyścigu w GP Alabamy 2019

Nie był to zbyt udany wyścig dla Willa Powera, który stracił kilka pozycji po piruecie i ostatecznie zajął odległe 11. miejsce. Felix Rosenqvist, jego kolega zespołowy, ukończył zmagania o jedną pozycję przed Powerem. Zawody w Alabamie zostały zdominowane przez bolidy wyposażone w silniki Hondy. Japoński dostawca jednostek napędowych zapewnił sobie całe podium. Najwyżej sklasyfikowanym zawodnikiem z jednostką napędową Chevroleta był czwarty na mecie Josef Newgarden, lecz był on jednym z zaledwie dwóch przedstawicieli amerykańskiego koncernu w czołowej dziesiątce.

Wyniki wyścigu

„Generalka”

W klasyfikacji generalnej zdecydowanym liderem jest Josef Newgarden z dorobkiem 125 punktów. Drugie miejsce zajmuje Scott Dixon (98 pkt.), a na trzecie wskoczył Takuma Sato (91 pkt.). Wśród producentów Honda zgromadziła do tej pory 258 punktów – aż o 48 więcej od Chevroleta.

Kolejny wyścig IndyCar już za tydzień na ulicznym torze w Long Beach. Start wyścigu zaplanowano na niedzielę 14 kwietnia o godz. 22:30 czasu polskiego. Poniżej możecie zobaczyć najciekawsze wydarzenia z Grand Prix Alabamy:

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama