Connect with us

Czego szukasz?

Motorsport

S5000: John Martin zwycięzcą drugiego wyścigu serii na The Bend Motorsport Park

Drugi wyścig w historii Formuły S5000 odbył się na torze The Bend Motorsport Park. Jako pierwszy linię mety przekroczył Anton de Pasquale, lecz kary za falstart i spowodowanie kolizji zepchnęły go na 4. miejsce. Na podium stanęli zatem John Martin, Thomas Randle i Will Brown.

S5000 John Martin The Band Motorsport Park
Fot. S5000 / John Martin świętuje swoje pierwsze zwycięstwo

Po emocjonujących zawodach inaugurujących nowo powstałe mistrzostwa Formuły S5000 na Samdown Raceway zawodnicy ponownie zmierzyli się ze sobą na torze The Band Motorsport Park.

The Bend Motorsport

The Bend Motorsport Park został otwarty 13 stycznia 2018 roku. Właśnie w zeszłym roku zadebiutowała na nim seria Supercars. W ostatni weekend na torze po raz pierwszy zagościła S5000 oraz australijska seria TCR. Obiekt posiada cztery konfiguracje, a najdłuższa z nich mierzy 7,7 km i ma 34 zakręty. Zawodnicy Formuły S5000 musieli się zmagać z krótszym, lecz nie mniej wymagającym układem składającym się z 18 zakrętów i liczącym 4 945 m.

The Bend Motorsport Park

Fot. southaustralia.com

Lista startowa

Lista uczestników drugiej rundy S5000 była nieco krótsza, niż podczas pierwszej rundy. Na torze pojawiło się tym razem zaledwie 10 zawodników. Zabrakło gwiazdy zawodów na Sandown, Rubensa Barichello, który w tym samym czasie pełnił rolę dziennikarza podczas Grand Prix Brazylii. Nie pojawili się także Matthew Brabham i Alex Davison.

Swoich sił za sterami bolidu Formuły S5000 postanowił spróbować Anton de Pasquale, który w zeszłym sezonie zadebiutował w Supercars, a w tym roku dwukrotnie stawał na podium. 24-letni Australijczyk na torze Bend musiał zmierzyć się m.in. z Thomasem Randle, jego rywalem z Supercars, który w tym roku zadebiutował w mistrzostwach, zaliczając kilka pojedynczych startów.

Polscy fani mogą kojarzyć kolejnego uczestnika zmagań, Jamesa Winslowa. Brytyjczyk dwukrotnie triumfował w mistrzostwach Australijskiej Formule 3, potem próbował swoich sił w A1 GP i Indy Lights, zaliczył także 4 starty w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. W tym roku reprezentował polską ekipę Inter Europol Competition, która zakończyła rywalizację na 16. miejscu w klasie LMP2. 

Kwalifikacje

Pole position zdobyte zostało przez Antona de Pasquale. W samej końcówce sesji zdołał on wykręcić rezultat o 0,058 sekundy lepszy od Thomasa Randle’a. W drugim rzędzie znaleźli się John Martin i Will Brown. Piąty wynik należał do Jamesa Goldinga, a szósty był Ricky Capo, tracąc sekundę do zwycięzcy sesji kwalifikacyjnej. Czołową dziesiątkę uzupełnili Timothy Macrow, James Winslow, Michael Gibson i Braydan Willmington, który stracił jednak aż 5,5 sekundy do Pasquale.

Pierwszy wyścig kwalifikacyjny

Zgodnie z przepisami formuły S5000 zawodnicy sami wybierają pozycje startowe do pierwszego wyścigu, pamiętając jednak o tym że w drugim 3/4 miejsc startowych zostaje odwróconych. Mimo to, wszyscy kierowcy zdecydowali się na start z pozycji wywalczonych w kwalifikacjach. Gdy tylko zgasły czerwone światła, Randle zaliczył doskonały start i objął prowadzenie. Pasquale spadł na drugie miejsce, a Martin utrzymał trzecią lokatę. Golding wykorzystał poślizg Browna na pierwszym okrążeniu i awansował na czwarte miejsce.

S5000 Thomas Randle The Bend Motorsport Park 2019

Fot. S5000 / Thomas Randle – zwycięzca pierwszego wyścigu kwalifikacyjnego

Brown musiał uważać natomiast z tyłu na ataki Macrowa, ten jednak wypadł z toru na trzecim okrążeniu i spadł na koniec stawki. Zawodnik jednak szybko zaczął się przebijać do przodu, kończąc zmagania na ósmym miejscu. W czołówce nie doszło już do żadnych zmian i Randle odniósł zwycięstwo z dużą przewagą nad de Pascquale i Martinem.

Drugi wyścig kwalifikacyjny

Po odwróceniu kolejności startowej z pierwszego wyścigu pierwsze pola startowe zajęli Winslow, Macrow, Capo, Golding, Brown, Randle i de Pasquale.

Na starcie Macrow wyszedł na prowadzenie, a Winslow spadł na 3 miejsce wyprzedzony także za Goldinga. Wkrótce na trzecią lokatę awansował Martin, a na trzecim okrążeniu Winslow wypadł z toru spadając na koniec stawki. Na czwartym miejscu znalazł się wówczas Brown, a za nim podążali de Pasquale i toczący ze sobą pojedynek Capo i Randle.

Na piątym kółku Anton de Pasquale uszkodził przednie skrzydło i wkrótce stracił dwie pozycje. Wyścig wygrał Macrow, drugi był Golding, a trzeci Martin.

Wyścig główny

Po przyznaniu punktów za wyścigi kwalifikacyjne w pierwszej linii w wyścigu głównym znaleźli się Randle i de Pasquale, w drugiej Martin i Golding, a w trzeciej Brown i Macrow. Na starcie de Pasquale popełnił falstart, po czym przyhamował swój bolid, dzięki czemu na prowadzeniu znalazł się Randle. Kilka zakrętów później Pasquale wjechał w tył bolidu Randle’a, wypychając go nieco z toru i obejmując prowadzenie. Randle spadł na szóstą lokatę, przed nim znaleźli się Macrow, Golding, Martin i Brown.

S5000 The Band Motorsport Park start 2019

Fot. S5000

Macrow nie cieszył się jednak długo drugą pozycją, gdyż już na kolejnym kółku zaatakował go Golding. Na wejściu w zakręt uślizgnął się tył w bolidzie Australijczyka, który uderzył w bolid Macrowa. Z powodu uszkodzeń zawieszenia obydwaj zawodnicy zakończyli swój udział w rywalizacji, a na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa.

Po restarcie Randle naciskał na Browna, aż w końcu wyprzedził go na 3 okrążenia przed metą. Następnie ruszył w pogoń za Martinem, co przy ciążącej na de Pesquale karze za falstart oznaczało walkę o zwycięstwo.

John Martin jednak zdołał obronić swoją drugą pozycję. Jako pierwszy linię mety minął Anton de Pasquale, lecz otrzymał karę doliczenia 5 s za falstart i 10 s za kolizję z Randlem.

Zwycięzcą zawodów został zatem John Martin, a podium uzupełnili Thomas Randle i Will Brown.

Następny wyścig

Tegoroczny sezon Formuły S5000 dobiegł końca. Rozegrane w tym roku dwa wyścigi miały za zadanie pomóc organizatorom w dobrym przygotowaniu się do pierwszego oficjalnego pełnego sezonu. W przyszłym roku zawodników czeka 6 wyścigów, a pierwszy z nich odbędzie się w dniach 12-15 marca na torze Albert Park jako runda towarzysząca Grand Prix Australii.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama