艢wiat ow艂adni臋ty jest pandemi膮 koronawirusa. Najbardziej dotkni臋tym krajem s膮 Stany Zjednoczone, gdzie do tej pory zdiagnozowano milion sto sze艣膰dziesi膮t pi臋膰 tysi臋cy przypadk贸w zachorowa艅. Zmar艂o sze艣膰dziesi膮t siedem tysi臋cy os贸b. W kraju ca艂y czas panuj膮 surowe obostrzenia maj膮ce na celu ograniczenie szerzenia si臋 epidemii. W tych trudnych warunkach najwa偶niejsze serie wy艣cigowe w USA, m.in. NASCAR, dok艂adaj膮 wszelkich stara艅, by jak najszybciej powr贸ci膰 do rywalizacji zapewniaj膮c jednocze艣nie bezpiecze艅stwo wszystkim obecnym na torze osobom.
NASCAR wraca do 艣cigania!
Pod koniec miesi膮ca dziennikarze Autoweek dotarli do kalendarza serii NASCAR, jaki mia艂y otrzyma膰 ekipy rywalizuj膮ce w tej serii. 30 kwietnia National Association for Stock Car Auto Racing potwierdzi艂o wznowienie rywalizacji mimo szalej膮cej w Stanach Zjednoczonych pandemii. Zawody odb臋d膮 si臋 bez udzia艂u publiczno艣ci i z maksymalnie okrojon膮 liczb膮 os贸b na torze. Ka偶dy samoch贸d b臋dzie obs艂ugiwany przez maksymalnie 16 os贸b, wliczaj膮c w to kierowc臋 w艂a艣ciciela oraz za艂og臋 w pit stopie.
Ze wzgl臋d贸w bezpiecze艅stwa ka偶da osoba b臋dzie musia艂a mie膰 ochronny ubi贸r. Ka偶da osoba wchodz膮ca i wychodz膮ca z toru b臋dzie badana. Uczestnicy b臋d膮 musieli przestrzega膰 zasad dystansu spo艂ecznego. Aby to umo偶liwi膰, wprowadzone zostan膮 modyfikacje w pomieszczeniach przeznaczonych na gara偶e dla zespo艂贸w. B臋d膮 obowi膮zywa艂y tak偶e 艣cis艂e limity maksymalnej liczby os贸b, jaka mo偶e przebywa膰 na torze. Ceremonia przed wy艣cigiem b臋dzie przeprowadzana zdalnie.
Nowe do艣wiadczenie w艂adz serii
– NASCAR oraz jego zespo艂y ch臋tni i podekscytowani powrotem do 艣cigania i z wielkim szacunkiem podchodz膮 do odpowiedzialno艣ci zwi膮zanej z powrotem do rywalizacji. NASCAR powr贸ci w 艣rodowisku, kt贸re zapewni bezpiecze艅stwo naszym uczestnikom, oficjelom oraz wszystkim cz艂onkom naszej spo艂eczno艣ci – zakomunikowa艂 wiceprezes NASCAR, Steve O鈥橠onnell.
– Dzi臋kujemy lokalnym, stanowym oraz federalnym urz臋dnikom oraz ekspertom medycznym, a tak偶e wszystkim przedstawicielom bran偶y, kt贸rzy zapewnili nam bezprecedensowe wsparcie w powrocie do 艣cigania, i czekamy na do艂膮czenie naszych pe艂nych pasji fan贸w, chc膮cych ogl膮da膰 powr贸t samochod贸w na tor – doda艂 Amerykanin.
Kalendarz u艂o偶ono tak, aby ekipy mia艂y mo偶liwie najbli偶ej ze swoich baz zlokalizowanych w Karolinie P贸艂nocnej. Zrezygnowano ze wszystkich trening贸w, a kwalifikacje odb臋d膮 si臋 jedynie przed zawodami Coca-Cola 600. Dzi臋ki jednodniowym formatom zawod贸w ekipy unikn膮 nocowania w hotelach.
Wy艣cigi b臋d膮 odbywa膰 si臋 w niedziel臋 oraz 艣rody. 17 maja oraz 20 maja zawodnicy zmierz膮 si臋 na torze w Darlington. 24 maja, zgodnie z pierwotnym harmonogramem ustalonym przed startem sezonu, odb臋dzie si臋 najd艂u偶szy wy艣cig mistrzostw – Coca-Cola 600. Trzy dni p贸藕niej zawodnicy ponownie zmierz膮 si臋 na owalu w Charlotte, tym razem dystans zawod贸w b臋dzie znacznie kr贸tszy – zamiast 600 mil (965 km) „jedynie” 500 km. Do 艣cigania powracaj膮 tak偶e juniorska seria NASCAR xFinity Series (19 i 25 maja) oraz Truck Series (26 maja).
Nowy kalendarz IMSA
30 kwietnia nowy harmonogram przedstawi艂a seria IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Zgodnie z nim zawodnicy maj膮 powr贸ci膰 do rywalizacji 28 czerwca podczas 6-godzinnego wy艣cigu na torze Watkins Glen. Nowy kalendarz liczy 10 rund, a swoje miejsce utraci艂y rundy na ulicznych torach w Long Beach i Detroit. Spowodowane jest to konieczno艣ci膮 wielotygodniowych przygotowa艅 do organizacji wy艣cigu, na co promotorzy tych rund nie mog膮 sobie pozwoli膰 wobec wci膮偶 niepewnej sytuacji zwi膮zanej z pandemi膮 koronawirusa. Tegoroczne zmagania maj膮 zako艅czy膰 si臋 14 listopada trwaj膮c膮 12 godzin rywalizacj膮 na torze Sebring.
Wirtualne IndyCar
W艂adze serii IndyCar postanowi艂y znale藕膰 zast臋pstwo dla odwo艂anych wy艣cig贸w i stworzy艂y mistrzostwa e-sportowe na symulatorze iRacing. Zaplanowano 6 wy艣cig贸w, kt贸re odbywa艂y si臋 w soboty co tydzie艅 poczynaj膮c od 28 kwietnia. Zawody zyska艂y du偶膮 popularno艣膰 przyci膮gaj膮c na start niemal偶e pe艂n膮 stawk臋 kierowc贸w. W poszczeg贸lnych wy艣cigach towarzystwa dotrzymywali im tak偶e zawodnicy znani z innych serii wy艣cigowych.
Swoich si艂 pr贸bowali kierowcy m.in. znani z Formu艂y 1 – Lando Norris i Scott Speed, zawodnicy NASCAR – Jimmie Johnson, Dale Earnhard Jr. i Kurt Bush, oraz uczestnicy Supercars – Scott McLaughin oraz Chaz Mostert. W stawce pojawi艂 si臋 tak偶e Robert Wickens, kt贸ry wci膮偶 przechodzi przez rehabilitacj臋 po wypadku na torze Pocono w 2018 roku. Kanadyjczyk dozna艂 powa偶nego urazu kr臋gos艂upa. Zawodnik musia艂 odpu艣ci膰 pierwsze zawody, poniewa偶 specjalny kontroler z gazem i hamulcem sterowanym za pomoc膮 r膮k dotar艂 do niego z op贸藕nieniem.
Dobra organizacja – mega plus!
Organizatorzy zawod贸w zadbali o odpowiedni膮 opraw臋 wirtualnych wy艣cig贸w. Przed ka偶dymi zawodami (z wyj膮tkiem rundy w Motegi) specjalny go艣膰 艣piewa艂 hymn Stan贸w Zjednoczonych. Nie zabrak艂o tak偶e tradycyjnej komendy „Gentelmens, start your engines” oraz s艂贸w otuchy od kapelana IndyCar. Zadbano tak偶e o odpowiednie grafiki, a 艣ledzenie rywalizacji u艂atwiali tak偶e etatowi komentatorzy serii, kt贸rzy tym razem wykonywali swoj膮 prac臋 w swoich domach.
Pierwsze zawody rozegrano na torze wybranym przez kibic贸w. Najwi臋cej g艂os贸w otrzyma艂 tor Watkins Glen i to on zainaugurowa艂 wirtualne zmagania. Impreza odby艂a si臋 pod patronatem ameryka艅skiego Czerwonego Krzy偶a. Rywalizacj臋 wygra艂 Sage Karam, do艣wiadczony simracer, kt贸ry odni贸s艂 165. zwyci臋stwo w iRacing. Zawody 艣ledzi艂o a偶 433 000 widz贸w.
Druga runda odby艂a si臋 na torze Barber Motorsport Park, a jej zwyci臋zc膮 zosta艂 Scott McLaughin. Australijczyk tak偶e mo偶e pochwali膰 si臋 sporym do艣wiadczeniem w wirtualnej rywalizacji. Wyb贸r toru goszcz膮cego trzeci膮 rund臋 pozostawiono kierowcom. Ci wybrali 2-milowy owal Michigan International Speedway. Triumfatorem tej rundy zosta艂 mistrz IndyCar, Simon Pagenaud. Francuz triumfowa艂 tak偶e w kolejnej rundzie rozegranej na Twin Ring Motegi.
W nast臋pnym wy艣cigu, rozgrywanym na torze COTA, zwyci臋偶y艂 debiutuj膮cy w wirtualnym IndyCar Lando Norris. Sezon mia艂 zako艅czy膰 si臋 „wy艣cigiem marze艅” na torze spoza kalendarza. Jednak偶e po kolejnych zmianach w kalendarzu serii i przesuni臋ciu Indianapolis 500 postanowiono zako艅czy膰 sezon na tym w艂a艣nie torze. Po dramatycznym, pe艂nym wypadk贸w finiszu zwyci臋偶y艂 Scott McLaughin.
Mo偶na by艂o oczekiwa膰 wi臋cej?
Niekt贸rzy zapewne liczyli, 偶e zmagania na iRacing pozwol膮 na dok艂adniejsze por贸wnanie etatowych zawodnik贸w z tymi startuj膮cymi go艣cinnie. W praktyce okaza艂o si臋, 偶e zachowanie bolid贸w nie odpowiada rzeczywistej charakterystyce prawdziwych maszyn. Najlepiej radzili sobie natomiast Ci kierowcy, kt贸rzy mieli ju偶 du偶e do艣wiadczenie w wirtualnych wy艣cigach.
Mimo to zawody dostarczy艂y wielu emocji zar贸wno kierowcom, jak i kibicom. W 艣wiecie ow艂adni臋tym pandemi膮 koronawirusa da艂y fanom motosportu namiastk臋 wy艣cig贸w samochodowych. W艂adze IndyCar planuj膮 powr贸t do prawdziwego 艣cigania 6 czerwca podczas wy艣cigu na Texas Motor Speedway. Sytuacja jednak wci膮偶 jest bardzo dynamiczna i mo偶liwe s膮 kolejne zmiany w kalendarzu.