Nasze profile w mediach społecznościowych

NASCAR

Daytona 500, czyli uczta NASCAR. Oto wszystko, co powinieneś wiedzieć

Pod koniec stycznia odbyła się 24-godzinna rywalizacja na Daytonie, ale to nie koniec emocji związanych z tym obiektem. W tym tygodniu czeka nas 500-milowy wyścig na owalnej pętli tego toru. Zawody na Florydzie uważane są dziś nie tylko za najważniejszy wyścig w długim i zróżnicowanym kalendarzu NASCAR, ale także jedne z najbardziej prestiżowych zawodów na amerykańskiej ziemi. Już w nadchodzącą niedzielę, 14 lutego, rozpocznie się 63. edycja Daytony 500.

Opublikowano

w dniu

Daytona 500 NASCAR przewodnik Twitter gdzie oglądać nascar
Fot. Daytona International Speedway / Twitter

O amerykańskiej serii NASCAR słyszał prawie każdy fan motorsportu. Ostatnimi czasy zyskuje ona swoją popularność m.in. w Europie. W związku z pojawieniem się światowej pandemii koronawirusa w zeszłym roku wspomniany czempionat jako pierwszy ogłosił wznowienie rozgrywek. W ślad za nim poszł władze IndyCar, a dopiero później F1. Wielu było spragnionych rywalizacji kierowców na torze, więc zaczęto interesować się serią i odkrywać jej tajemnice. Niektórzy czynili to jeszcze wcześniej lub byli kibicami Kimiego Raikkonena, który próbował swoich sił na owalach w 2011 roku. Trudno, aby nie usłyszeć zatem nazwy „Daytona 500”, z którą wiąże się jedno z największych świąt w świecie amerykańskich wyścigów.

ZOBACZ TAKŻE
Kimi Räikkönen w NASCAR. Czy znacie ten epizod z życia Fina?

Daytona International Raceway

Historia wyścigów w Daytona Beach sięgają 20-lecia międzywojennego. Wówczas to Sig Haugdahl zorganizował pierwsze zawody w tym mieście. Trasa wyścigu prowadziła częściowo po plaży, a częściowo po idącej równolegle do niej autostradzie. Impreza przynosiła jednak straty, a jej organizację przejął kierowca wyścigowy, Bill France Sr.

Po II wojnie światowej reaktywował on zawody w Daytona Beach. Założył także stowarzyszenie stojące na czele wyścigów samochodów seryjnych – NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing), która miała chronić rywalizujących w niej zawodników przed nieuczciwymi promotorami. Organizowane przez France’a zawody zyskały ogromną popularność.

Daytona 500 1959 finisz

Zdjęcie archiwalne / Fotografia, która pomogła rozstrzygnąć finisz pierwszej w historii Daytony 500. Lee Petty (po środku) został uznany zwycięzcą, a Johnny Beauchamp (na dole) zajął drugie miejsce. Na górze dublowany zawodnik.

Wraz z rosnącą liczbą uczestników oraz postępującą urbanizacją Daytony rywalizacja na plaży u stóp miasta stawała się coraz bardziej kłopotliwa. France Sr. postanowił wówczas stworzyć zupełnie nowy tor, który stałby się jednocześnie najszybszym i najlepszym torem w kalendarzu.

ZOBACZ TAKŻE
Daytona International Speedway: Poznaj bliżej historię toru

Tor Daytona International Raceway otwarto w 1959 roku. Wówczas też odbyła się pierwsza edycja Daytony 500. Zawody zakończyły się niezwykle ciasnym finiszem z udziałem Lee Petty’ego i Johnny’ego Beauchampa. Rozstrzygnięcie, kto wjechał pierwszy na metę zajęło aż trzy dni. Ostatecznie to Petty został pierwszym triumfatorem Daytony 500.

Wyścig okazał się sporym sukcesem i od tego czasu rozgrywany jest nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Jedynym zagrożeniem dla zawodów był kryzys paliwowy. Wyścigi NASCAR skrócono wówczas o 10%, a przybyli na Daytonę kierowcy mieli do pokonania „zaledwie” 450 mil.

Daytona 500: Samochody

Wyścig Daytona 500 stanowi inauguracyjną rundę pucharowej serii NASCAR, zatem na starcie ujrzymy rywalizujące w tych zawodach samochody – Chevroleta Camaro, Forda Mustanga i Toyotę Camry. Jednakże, mimo znajomych nazw, samochody te znacznie różnią się od ich odpowiedników jeżdżących po publicznych drogach.

Pojazdy NASCAR zbudowane są według bardzo restrykcyjnego regulaminu, a producenci mają wpływ jedynie na detale, które mają upodobnić ich maszyny do fabrycznych modeli. W NASCAR brak jest fabrycznych zespołów, a każdy z samochodów przygotowywany jest do startu przez prywatne ekipy.

ZOBACZ TAKŻE
NASCAR - wszystko, co powinieneś wiedzieć o amerykańskiej serii

Do napędu samochodów NASCAR służą ogromne, wolnossące jednostki V8 o pojemności 5,86 L. Jako paliwo wykorzystują one benzynę z 15% dodatkiem etanolu. Skrzynia biegów posiada zaledwie 4 biegi (plus bieg wsteczny) przekazując ogromną moc 800 KM na tylne koła. Samochody NASCAR, mimo swej sporej wagi (minimalna masa bez paliwa i kierowcy wynosi 1451 kg, z paliwem i kierowcą 1542 kg), osiągają prędkości przekraczające 300 km/h.

Daytona 500: Kierowcy

Wyścigi NASCAR cechuje wyjątkowa charakterystyka. Zarówno zachowanie się samochodów, opony, jak i tor Daytona jest czymś, czego nie doświadczają kierowcy rywalizujący w innych seriach wyścigowych. Aby odnosić sukcesy w NASCAR, potrzebny jest nie tylko talent, ale i ogromne doświadczenia. Natomiast, by zostać dopuszczonym do startu w Daytonie, należy wcześniej udowodnić swoje umiejętności podczas innych wyścigów NASCAR. Dlatego też Daytona 500 jest praktycznie zamknięta dla zawodników z zewnątrz, a na starcie stają jedynie etatowi kierowcy NASCAR.

sprint nascar cup Daytona 500

Fot. Daytona International Speedway / Twitter

Lista startowa jest jednak wyjątkowo okazała. W tym roku znalazło się na niej 44 nazwiska. Wśród nich jest aż ośmiu triumfatorów Daytony 500. Na szczególną uwagę zasługuje Derrike Cope, który wygrał ten wyścig w 1990 roku! Kierowca ma obecnie 62 lata, lecz póki co nie zamierza chować wyścigowego kombinezonu do szafy.

Z obecnej stawki najwięcej zwycięstw w tym wyścigu wywalczył Denny Hamlin. Kierowca wygrał podczas dwóch ostatnich edycji, a także w wyścigu z 2016 roku. Pozostali triumfatorzy Daytony obecni w tegorocznej stawce (Kurt Busch, Austin Dillon, Kevin Harvick, Ryan Newman, Derrike Cope, Joey Logano i Jammie McMurray) tylko raz wjeżdżali na Victory Line.

W stawce znajduje się aż siedmiu mistrzów NASCAR. Najbardziej utytułowanym wśród nich jest Kyle Busch, który dwukrotnie triumfował w klasyfikacji generalnej. Jego brat, Kurt, a także Brad Keselowski, Kevin Harvick, Martin Truex Jr., Joey Logano i Chase Elliot mają póki co po jednym tytule w swoim dorobku.

ZOBACZ TAKŻE
Mistrzostwa NHRA, czyli amerykański świat wyścigów równoległych

Na starcie ujrzymy dwóch debiutantów. Jednym z nich jest Chase Briscoe, który ukończył zeszłoroczne zmagania juniorskiej serii Xfinity na czwartym miejscu w tabeli. Drugim jest 21-letni Amerykanin, Anthony Alfredo, który także spędził ostatni sezon na rywalizacji w Xfinity Series.

Wyścigi NASCAR zdominowane są przez Amerykanów i w historii tej serii jedynie okazjonalnie startowali kierowcy z innych krajów. W tym roku mamy jednego zagranicznego kierowcę – Daniela Suareza. Meksykanin rozpoczynał swoją karierę od kartingu, a po sześciu latach startów w Meskykańskich zawodach NASCAR wyjechał do USA, gdzie po kilku latach w seriach juniorskich trafił do serii pucharowej.

Lista startowa Daytona 500 2021

Bush Clash

Tradycyjnie już wyścig Daytona 500 poprzedzony jest niezaliczanymi do klasyfikacji generalnej zawodami Bush Clash. Wyścig odbywa się od 1979 roku, a udział w nim biorą zaproszeni kierowcy, wybierani na podstawie odpowiedniego klucza. Wśród nich są zdobywcy pole position, zwycięzcy wyścigów i etapów z poprzedniego sezonu, a także triumfatorzy Daytony 500 i poprzednich edycji Bush Clash, którzy uczestniczyli w pełnym sezonie zmagań.

W tym roku wyścig po raz pierwszy odbył się na pętli drogowej toru Daytona. Zawody rozegrano na dystansie 200 km. W końcówce zmagań doszło do pasjonującego pojedynku pomiędzy Ryanem Blaney i Chasem Elliottem. Elliot zaatakował Blaney’a w ostatniej szykanie, co skończyło się kolizją pomiędzy dwoma zawodnikami. Sytuację wykorzystał Kyle Bush odnosząc zwycięstwo w wyścigu.

 

Kwalifikacje i Bluegreen Vacations Duels

W nocy ze środy na czwartek, o godzinie 1:00 czasu polskiego na torze Daytona International Speedway odbędą się kwalifikacje. Czasówka zadecyduje jednak jedynie o dwóch pierwszych polach startowych. Kolejne pozycje rozstrzygnięte zostaną na podstawie wyścigów kwalifikacyjnych Bluegreen Vacations Duels, które odbędą się w dzień później, również o 1:00 w nocy. Niestety żadna z polskich telewizji nie transmituje tych zawodów. Osoby zainteresowane przebiegiem rywalizacji mogą skorzystać z rozpiski transmisji w zagranicznych stacjach – tutaj.

Na podstawie wyników kwalifikacji, zawodnicy podzieleni zostaną na dwie grupy. Ci, którzy zajęli pozycje parzyste, wystartują w jednym wyścigu, a Ci z miejsc nieparzystym w drugim. Wyniki pierwszego wyścigu decydują o pozycjach w wewnętrznym rzędzie na starcie, a wynik drugiego o zewnętrznym rzędzie.

Wyścigi kwalifikacyjne to nie tylko walka o jak najlepszą pozycję startową. Dla zespołów, które nie mają zagwarantowanego udziału w wyścigu to także walka o zakwalifikowanie się do Daytony 500. Limit uczestników wynosi 40 samochodów, a to oznacza, że czterech kierowców z listy startowej nie ujrzymy na starcie niedzielnego wyścigu.

Daytona 500: Kiedy na dobre się to zacznie?

Daytona 500 rozpocznie się w niedzielę, 14 lutego, o 20:30 czasu polskiego. Dystans wyścigu wynosi 500 mil (800 km). Zawodnicy będą mieli zatem do pokonania 200 okrążeń toru. Dystans ten może być dodatkowo wydłużony, jeśli finisz miałby odbyć się pod żółtymi flagami. Zgodnie z zasadami NASCAR w takim przypadku dodawane są okrążenia, aby zawodnicy mogli zakończyć zmagania dwoma kółkami pod zieloną flagą (tzw. green-white-checkered). W razie kolejnych wypadków procedura jest powtarzana. Zawody nie będą jednak przeciągane w nieskończoność – zasady NASCAR przewidują trzy dogrywki. W pzypadku kolejnej neutralizacji rywalizacja kończy się za samochodem bezpieczeństwa.

Wyścig podzielony jest na trzy etapy. Po dwóch pierwszych, liczących 65 okrążeń, zarządzana jest neutralizacja. Po ostatnim, liczącym 70 okrążeń (lub więcej, w przypadku procedury green-white-checkered) wywieszana jest flaga w czarno-białą szachownicę. Wyniki etapów nie mają żadnego wpływu na rezultat końcowy wyścigu. Kierowcy walczą jednak podczas nich o dodatkowe punkty do klasyfikacji generalnej.

Technika jazdy

Ze względu na charakterystykę toru Daytona sam wyścig stawia przed kierowcami niezwykłe wyzwania. Całe okrążenie pokonywane jest z gazem w podłodze, więc umiejętności jak najpóźniejszego hamowania, przejeżdżania zakrętów optymalną linią z największą możliwą prędkością i jak najszybszego wychodzenia z zakrętów na niewiele się tutaj zdadzą. Kluczową rolę na Daytonie odgrywa taktyka jazdy.

Samochody NASCAR stawiają spory opór aerodynamiczny, który ma znaczący wpływ na osiągi przy prędkości 300 km/h. Za pojazdem tworzy się obszar niskiego ciśnienia, który stara się zassać samochód spowalniając go. Oby pojazd pojechał szybciej, coś musi wypełnić ten obszar. W wyścigach NASCAR jest to zazwyczaj inny samochód. Gdy rywal z tyłu zbliża się do zderzaka, pojazd jest w stanie pojechać szybciej. Kierowca z tyłu także na tym zyskuje, gdyż jego samochód jedzie w obszarze niższego ciśnienia i stawia mniejszy opór aerodynamiczny.

Dlatego też podczas wyścigu samochody jadą w zwartej grupie. Oderwanie się od peletonu skutkuje pokaźnymi stratami na każdym okrążeniu. Kierowcy jadą zatem w dwóch lub trzech rzędach przez 500 mil, próbując znaleźć się w jak najlepszym położeniu na finisz wyścigu. Niektórzy trzymają się swojej grupy, inni próbują zmienić rząd, a jeszcze inni chcą utworzyć nowy. Ten, kto najlepiej rozegra taktycznie zawody, wygra wyścig.

Jadąc w tak dużym tłoku, nie ma miejsca na najmniejszy błąd. A te zdarzają się nawet najlepszym. Jednym z charakterystycznych elementów Daytony 500 są duże karambole, w których uczestniczy czasem nawet kilkanaście samochodów. Przechodzimy zatem do kolejnej istotnej kwestii w tym wyścigu. Czasem po prostu trzeba mieć też szczęście.

Neutralizacje

Każdy taki wypadek skutkuje wypuszczeniem na tor samochodu bezpieczeństwa. Neutralizacje wprowadzane są z resztą nie tylko po sporych karambolach, ale również z powodu zanieczyszczeń na torze, czy opadów deszczu, a także po zakończeniu dwóch pierwszych etapów. Dla kierowców jest to okazja do odwiedzenia mechaników, dokonanie napraw, wymianę opon i dotankowanie. Początkowo aleja serwisowa jest jednak. zamykana, Gdy samochody uformują już szyk, początkowo mogę zjechać jedynie kierowcy znajdujący się na okrążeniu lidera. Reszta zawodników może odwiedzić swoich mechaników dopiero na kolejnym okrążeniu. Ma to zapewnić porządek i przegrupować stawkę podczas neutralizacji.

Wyjazd samochodu bezpieczeństwa jest tym, o czym najbardziej marzą zawodnicy znajdujący się na końcu stawki. Podczas każdej neutralizacji najwyżej sklasyfikowany zdublowany kierowca ma szansę odzyskać stracone okrążenie. Umożliwia to przepis znany jako „Lucky dog”.

Restart wyścigu następuje, identycznie z resztą, jak start wyścigu, w dwóch rzędach. Gdy nad torem ponownie powiewa zielona flaga, zawodnicy zaczynają przyśpieszać. Muszą jednak pozostać w szyku aż do linii startu-mety. Wyścig zaczyna się właściwie od nowa, a czterdziestu kierowców ponownie przystępuje do walki o triumf w najważniejszym wyścigu sezonu. 

Legendy Daytony

Najbardziej utytułowanym zawodnikiem w historii Daytony 500 jest Richard Petty. Pochodzący z Północnej Karoliny kierowca siedmiokrotnie triumfował w tym wyścigu. Amerykanin jest także wielką legendą wyścigów NASCAR. Wraz z Dale’m Earnhardtem i Jimmy’m Johsonem dzierży rekord siedmiu tytułów pucharowej serii.

ZOBACZ TAKŻE
IndyCar: Poznaj bliżej świat amerykańskiej formuły

Cztery triumfy w Daytonie ma Cale Yarborough. Amerykanin również należy do grona najlepszych zawodników w historii NASCAR z trzema tytułami mistrzowskimi na koncie wywalczonymi w latach 70′.

W statystykach Daytony 500 może go w tym roku dogonić Denny Hamlin. Amerykanin, podobnie, jak Bobby Alisson, Dale Jarret i Jeff Gordon, ma trzy zwycięstwa na koncie, ale jako jedyny z tej czwórki uczestniczy jeszcze czynnie w wyścigach.

start NASCAR Daytona 500

Fot. Daytona International Speedway / Twitter

Słynny wyścig w Daytonie cieszył się w latach 60. i 70. sporym zainteresowaniem kierowców IndyCar. Ówczesne pojazdy nie były tak specyficzne w prowadzeniu, jak ma to miejsce obecnie, a sam przebieg rywalizacji nie różnił się zbytnio od zawodów IndyCar, co pozwalało walczyć o czołowe lokaty mimo niewielkiego doświadczenia w NASCAR. Z okazji tej skorzystali wówczas przyszły kierowca Formuły 1, Mario Andretti, a także legenda Indianapolis 500, A.J. Foyt. Obydwaj kierowcy mają po jednym zwycięstwie na Daytonie.

ZOBACZ TAKŻE
A.J. Foyt - mistrz wszechstronnej jazdy | Legendy motosportu

Daytona 500. Czy warto obejrzeć ten wyścig?

Wyścig w Daytonie z pewnością nie każdemu przypadnie do gustu. Zawody trwają kilka godzin, a w tym czasie kierowcy jadą w dwóch zwartych rzędach, co przypomina wyścig liczących blisko 20 wagonów pociągów. Rywalizacja przerywana jest także licznymi neutralizacjami, które dodatkowo wydłużają zmagania. Kwestia zwycięstwa rozstrzyga się zwykle na ostatnich okrążeniach i wydarzenia z pierwszej części wyścigu nie mają dużego wpływu na końcowy wynik (o ile ktoś nie odpadnie z rywalizacji lub nie uszkodzi mocno swojej maszyny).

Jeśli jednak jesteście fanami NASCAR na pewno znacie Daytonę 500 i z niecierpliwością czekacie na kolejną jej edycję. Wyścig powinny obejrzeć także osoby szeroko zainteresowane motosportem. Daytona 500 to jeden z najważniejszych i najbardziej znanych wyścigów na świecie i warto poświęcić niedzielny wieczór, by zobaczyć, jak wyglądają te zawody.

5/5 (liczba głosów: 6)

The requested resource was not found on this server.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama