AlphaTauri AT02: Pole do poprawy
AlphaTauri poprzedni sezon zakończyła na siódmym miejscu w klasyfikacji konstruktorów. Ich bolid okazał się bardzo solidny i regularny, ale w tym sporcie to za mało. Sensacyjne zwycięstwo Pierre’a Gasly’ego w GP Włoch tylko rozbudziło nadzieje i ambicje zespołu, który w 2021 roku liczy na znaczący krok naprzód. Aby tak się stało AlphaTauri AT02 musi być lepszy od swojego poprzednika w kilku kluczowych kwestiach.
please welcome the newest addition to the AlphaTauri family, the AT02! 🔥
did we bring the heat? pic.twitter.com/hW6jNYImkG
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) February 19, 2021
Prawdopodobnie jednym z największych wyzwań przed jakim stanęli inżynierowie AlphaTauri było znalezienie większej przyczepności mechanicznej bolidu (wynikającej z pracy opon). Zeszłorocznej konstrukcji było w tym aspekcie daleko do perfekcji. Mogliśmy to zaobserwować choćby w GP Turcji, którą obaj kierowcy zespołu ukończyli poza punktowaną dziesiątką.
Nieznacznej zmianie uległo malowanie tegorocznego bolidu. Cały przód AlphaTauri AT02 został pomalowany na granatowo, w odróżnieniu do zastosowanej w zeszłym roku bieli. Uwagę należy zwrócić na większą ekspozycję Hondy. Japoński koncern zajął w tym roku niemal całe tylne skrzydło (zarówno od frontu, jak i z tyłu bolidu). Ma to związek z zakontraktowaniem Yukiego Tsunody, który jest wspierany przez rodzimego producenta.
Ogromne nadzieje kierowców
Ekscytacji nowym bolidem i sezonem nie kryją tegoroczni kierowcy zespołu: Pierre Gasly i Yuki Tsunoda.
– W zeszłym roku, samochód był całkiem niezły. Tam gdzie jesteśmy, czyli w środku stawki, wszystkie zespoły poczyniły duże postępy, a różnice są bardzo małe. W mistrzostwach zajęliśmy siódme miejsce, ale były chwile, kiedy rywalizowaliśmy o czwarte lub piąte miejsce w wyścigu. Walczyliśmy z bardzo dobrymi zespołami, które mają ogromne budżety i doświadczenie (…). W tym roku mam nadzieję, że uda nam się zrobić krok naprzód, który pozwoli być jeszcze bliżej czołówki — podsumował Pierre Gasly.
– AlphaTauri to bardzo przyjazny zespół i jestem pewien, że będę z nimi dobrze współpracować. Podoba mi się ich pasja i sposób, w jaki przygotowują się do wyścigów. To była dobra relacja od samego początku, a powinna się jeszcze poprawić, gdy dowiemy się więcej o sobie w trakcie sezonu. Miałem również szczęście spędzić trochę czasu z zespołem przed sezonem. Wiele już się od nich nauczyłem i nadal rozwijamy to co jest między nami — powiedział Yuki Tsunoda.
Franz Tost nie kryje zachwytu
Głos zabrał także szef zespołu – Franz Tost, który wydaje się być zachwycony swoimi kierowcami.
– W tym sezonie mamy interesującą parę kierowców – doświadczonego zawodnika i debiutanta. Myślę, że Pierre jest obecnie jednym z najlepszych kierowców F1. Dobra znajomość zagadnień technicznych pozwala Pierre’owi wydobyć z samochodu to, co najlepsze. Jest w zespole już od jakiegoś czasu, więc dobrze zna wszystkie procedury i nasz sposób pracy. Będzie dobrym liderem, pomagającym Yuki w jego rozwoju. Wie, jak wygrać wyścig – jak udowodnił w zeszłym roku na Monzie – i jeśli zapewnimy mu konkurencyjny samochód, spodziewam się, że odniesie w tym sezonie duże sukcesy — powiedział szef AlphaTauri.
– Yuki natomiast, wykonał fantastyczną robotę w F2, wygrywając wyścigi i wykonując wiele imponujących manewrów wyprzedzania. Przeszedł już z nami kilka testów w bolidzie F1 i jestem przekonany, że będzie miał udany start kariery w F1, dzięki jego naturalnej szybkości i talentowi (…). Filozofia AlphaTauri wciąż polega na tym, aby dać utalentowanym młodym kierowcom z naszego programu juniorskiego możliwość awansu do F1 – dlatego Yuki ma teraz swoją szansę — tak Austriak skomentował dotychczasowe osiągnięcia Japończyka.
– Myślę, że nasza para jest na najlepszej drodze do osiągnięcia obu naszych celów i jestem przekonany, że będzie to udany sezon — zakończył Tost.
AlphaTauri AT02: Analiza bolidu
Każdy zespół w 2021 ma do dyspozycji dwa „tokeny”, które mogą być użyte w celu poprawy kluczowych stref bolidu. Zgodnie z zapowiedziami, AlphaTauri skupiło się przede wszystkim na poprawie przedniego skrzydła bolidu, które w zeszłym sezonie było jednym z gorszych elementów AT01 i odnosiło się do nieco już przestarzałych rozwiązań.
Nos AlphaTauri AT02 uległ zwężeniu, co powoli staje się cechą charakterystyczną większości bolidów, które nawiązują w ten sposób do święcącego triumfy rozwiązania Mercedesa. Uwagę zwracają również dodatkowe „tacki” umieszczone w tylnej strukturze skrzydła, które mają odpowiadać za lepsze kierowanie strug powietrza pod spód bolidu, a co za tym idzie, odpowiadającego za docisk tylnej osi dyfuzora. Takie rozwiązanie, również możemy zaobserwować w większości bolidów przodu stawki.
Comparaciones AT02 y AT01. Nuevo plano principal y cambios en punta morro y canales soportes ala delantera. También en ángulo inicio capa
Some comparisons between AT02 and AT01. New front wing main plane profile with reviewed pylons chanels and nose tip. Different cape angle pic.twitter.com/CwWc5yhgk8
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) February 19, 2021
AlphaTauri w swojej nowej konstrukcji podąża podobną ścieżką jak McLaren. Ze względu na wymuszone nowym regulaminem uproszczenie podłogi, stajnia z Faenzy znacznie rozbudowała boczne struktury bolidu, które mają zminimalizować stratę docisku. W oczy rzuca się charakterystyczny „bumerang” i cały rząd łopatek, które będą nakierowywać strugi powietrza na boki bolidu i w inne elementy aerodynamiczne.
Warto pamiętać jednak, że z pewnością dzisiaj nie ujrzeliśmy wszystkiego co pojawi się w bolidzie choćby na testach w Bahrajnie. W trakcie prezentacji, zespoły skrupulatnie ukrywają bardziej zaawansowane elementy nie chcąc zdradzać zbyt dużo konkurentom.
Kiedy następna prezentacja?
Już w najbliższy poniedziałek, 22 lutego o godz. 12, swój bolid odsłoni zespół Alfa Romeo Racing ORLEN. Szwajcarski zespół zaprezentuje swój tegoroczny samochód w Warszawie. Będzie to pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce. W planie są także wywiady z m.in.: Kimim Raikkonenem, Antonio Giovinazzi, Robertem Kubicą, Fredericiem Vasseurem i prezesem PKN Orlen – Danielem Obajtkiem. Prezentację będzie można obejrzeć na kanałach YouTube PKN ORLEN i ORLEN Team. W telewizji transmisję przeprowadzą: Polsat Sport, TVP Sport oraz Eleven Sports 1.