Connect with us

Rajd Katalonii: Ott Tänak nowym mistrzem świata. Thierry Neuville zwycięzcą 13. rundy [Podsumowanie]

Thierry Neuville z Hyundaia zwyciężył w Rajdzie Hiszpanii i awansował na pozycję wicelidera tabeli. Belgijski kierowca stracił jednak szanse na mistrzostwo, ponieważ drugie miejsce Otta Tänaka pozwoliło mu przypieczętował triumf w “generalce” na jedną rundę przed końcem sezonu. Podium uzupełnił ulubieniec lokalnych kibiców, czyli Dani Sordo z Hyundaia.

Opublikowano

w dniu

Tänak Ott Toyota Rajd Katalonii
Fot. Toyota / Ott Tänak podczas Rajdu Katalonii

Przebieg rywalizacji

Piątkowy szutrowy etap najlepiej rozpoczął Sébastien Ogier z Citroëna, który wygrał pierwszy odcinek specjalny Rajdu Hiszpanii. Niestety już na drugim odcinku w aucie Francuza awarii uległo wspomaganie kierownicze, przez co obrońca tytułu musiał zmagać się ze sporymi trudnościami w prowadzeniu swojej rajdówki i stracił dużo czasu, co przekreśliło jego szansę na zwycięstwo. Co gorsza oznaczało to, że stracił także szansę na obronę tytułu.

Ott Tänak miał w tym momencie łatwiejsze zadanie. Estończyk ukończył pierwszy dzień rajdu na 5. miejscu z racji tego, że musiał “odkurzać” trasę, jadąc jako pierwszy. Hyundai rządził w rajdzie i całe podium należało do ich kierowców. Liderem był Sébastien Loeb, który wyszedł na prowadzenie na ostatnim odcinku etapu. Miał on 1,7 s przewagi nad Neuvillem i 7,6 s nad Sordo.

Thierry Neuville Hyundai Rajd Katalonii 2019

Fot. Hyundai Motorsport / Thierry Neuville podczas Rajdu Katalonii 2019

W sobotę kierowcy przenieśli się na asfaltowe odcinki, gdzie od razu zaatakował Thierry Neuville, który wygrał pierwsze dwa odcinki i awansował na pozycję lidera. Tänak także zaczął łapać wiatr w żagle i wygrał kolejny odcinek. Estończyk awansował na czwarte miejsce po tym jak na OS8 wypadek miał jego kolega z zespołu Kris Meeke (Toyota). Na kolejnej pętli Ott wygrał trzy odcinki i awansował na trzecie miejsce przed Loeba. Ostatni odcinek dnia wygrał Neuville i to on był na prowadzeniu w rajdzie – 21,5 s przewagi nad Sordo i 24,6 s nad Tänakiem.

Niedziela stała pod znakiem 4 odcinków specjalnych, w tym Power Stage. Pierwsza trójka była bardzo blisko siebie na wszystkich oesach. Na PS Tänak pojechał znacznie szybciej wygrywając go i poza dodatkowymi pięcioma punktami wyprzedził Daniego Sordo, awansując na drugie miejsce w klasyfikacji. Rajd Katalonii wygrał Thierry Neuville. Kolejne punkty za Power Stage zdobyli: Elfyn Evans (4), Thierry Neuville (3), Dani Sordo (2) i Sébastien Ogier (1).

Wyniki Rajdu Katalonii

Podsumowanie

Rajd Hiszpanii przyniósł nam kluczowe rozstrzygnięcie tego sezonu. Katalonia wyłoniła nam nowego mistrza świata. Ott Tänak przerwał passę 15 lat tytułów mistrzowskich dla francuskich kierowców (najpierw era Loeba potem Ogiera). Jednocześnie został pierwszym Estończykiem w historii, który zdobył tytuł mistrza świata. Tänak po prostu był najszybszy i najbardziej skuteczny w tym roku – wygrał sześć eliminacji i został mistrzem jedną rundę przed końcem.

Gdyby nie awaryjność Toyoty, która pod tym względem nie była idealna to losy tytułu mogły rozstrzygnąć się nawet wcześniej. Wielkie gratulacje dla Estończyka, którego ścieżka kariery miała różne wzloty i upadki, lecz pomimo tego dzięki ciężkiej pracy i dużej determinacji udało mu się osiągnąć swój życiowy cel.

Rajd Katalonii podium 2019 Hyundai

Fot. Hyundai Motorsport

Jeśli chodzi o innych kierowców, to Neuville wygrał rajd i awansował na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej i ma 10 punktów przewagi nad Ogierem. Oznacza to, że obaj w Australii powalczą ze sobą o tytuł wicemistrza. Podium uzupełnił jak zwykle niezawodny Dani Sordo, dzięki czemu Hyundai zdobył sporo cennych punktów do walki w klasyfikacji producentów z Toyotą. Obecnie koreańska marka ma 18 punktów przewagi nad japońskim producentem i wciąż jeszcze wszystko może się zdarzyć.

Tuż za podium Rajd Katalonii zakończył Sébastien Loeb. Francuski weteran prowadził po pierwszym dniu rajdu w czym na pewno pomogła mu dobra pozycja startowa, jednak na asfalcie musiał uznać wyższość swoich rywali. Pomimo tego, był to bardzo udany rajd w wykonaniu 9-krotnego mistrza świata, który miał sporą przerwę od startów. Piąte miejsce przypadło Jari-Matti Latvala. Fin, który ostatnimi czasy ma sporo problemów także w życiu prywatnym bezpiecznie dowiózł cenne punkty do mety, które bardzo przydadzą się w walce z Hyundaiem.

Szóste i siódme miejsca zajęli zawodnicy M-Sportu, czyli Elfyn Evans i Teemu Suninen. W tym rajdzie nie mieli wystarczającego tempa na walkę o podium, więc skupili się na zdobyciu dobrych punktów. 

Dopiero ósmy z dużą stratą rundę zakończył Ogier, który w tym roku nie obronił tytułu mistrza świata. Francuz jest niewątpliwie bardzo szybkim kierowcą, lecz w tym roku duży wpływ na jego porażkę miał słaby sprzęt, którym dysponował w postaci Citroëna C3 WRC. Niestety jego auto mocno odstawało pod względem tempa, a także przytrafiały się awarie tak jak w tym rajdzie. Ciężkie prowadzenie auta przyczyniło się też do kilku błędów ze strony kierowcy. Podsumowując, Citroën i Ogier to nie jest tak dobrze zgrany pakiet jak Toyota i Tänak.

Dziewiąty w Katalonii był Mads Østberg, który wygrał klasyfikację WRC 2 Pro. Top 10 zamknął Eric Camilli, wygrywając w klasie WRC 2.

Kajetan Kajetanowicz zajął trzecie miejsce w klasie WRC 2 i awansował w niej na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Był to jego ostatni start w tym sezonie i musimy poczekać na rozstrzygnięcia z Australii, lecz Polak ma bardzo duże szanse na zakończenie tego sezonu na podium, co byłoby dużym sukcesem. Niestety naszego rodaka na starcie w Antypodach nie zobaczymy.

Klasyfikacja generalna kierowców

Klasyfikacja generalna producentów

Ostatnia runda

Ostatnim przystankiem w kalendarzu będzie Rajd Australii, który zostanie rozegrany w dniach 14-17 listopada. W zeszłym roku najlepszy był Jari-Matti Latvala za sterami Toyoty Yaris WRC. Fin zalicza jednak rozczarowujący sezon i raczej nie będzie faworytem, choć kto wie, czy nie odczaruje złej passy. Z obecnej stawki dobre występy na koncie mają też Thierry Neuville, Sébastien Ogier i Andreas Mikkelsen. Triumfem nie może pochwalić się póki co Ott Tänak, który może spróbować zakończyć świetny sezon dobrym akcentem. Jego zwycięstwo bardzo przydałoby się Toyocie, której marzy się MŚ wśród producentów.

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama