Nadwozie i wygląd
To już czwarta generacja kompaktowego modelu Renault i jest on oferowany na rynku od 2015 r. Mimo to sylwetka nadal wygląda świeżo. Z przodu mamy masywny grill z dużym znaczkiem marki oraz mocno rozbudowane przednie reflektory. Z tyłu lampy poniekąd łączą się cienkim pasem, który przedziela jedynie logo. Do tego nadwozie Megane GrandCoupé ma bardzo elegancką linię boczną i tył auta jest ładnie wkomponowany, dając nam dobre proporcje auta. W tej wersji nadwozia Megane bardzo przypomina swojego większego brata czyli model Talisman. Całości dopełniają 17-calowe felgi oraz bardzo ładny lakier (Szary Titanium).
Właściwości jezdne
Renault ma komfortowo zestrojone zawieszenie, które bardzo dobrze wybiera nierówności. W związku z tym w trasie jest wygodne i nie męczy kierowcy. Jeśli chcemy natomiast wejść szybciej w zakręt, to auto pokonuje go pewnie bez większych przechyleń. To jest właśnie przewaga pojazdu typu kompakt/sedan nad wysokimi SUV-ami. Samochód jest niższy, przez co jego środek ciężkości także przekłada się na lepsze właściwości jezdne. Wspomaganie sprawia, że kierownica chodzi bardzo lekko i nie daje zbyt wiele informacji zwrotnych do kierowcy. Jednak w takim aucie to nie problem, bo to nie pojazd sportowy. Wydaje się, że od takich rzeczy jest model R.S. Ogólnie prowadzenie Megane Grandtour to duży plus i podróżuje się nim bardzo przyjemnie zarówno na długich trasach jak i po mieście.
Napęd
Jednostka, którą znajdziemy pod maską to 4-cylindrowe 1.3 TCe o mocy 140 KM i 240 Nm momentu obrotowego. Moment jest już dostępny od niskiego zakresu obrotów, dzięki czemu auto całkiem dobrze się zbiera. Jednostka jest także elastyczna i dobrze reaguje na dodawanie gazu. W testowanym egzemplarzu był on połączony z manualną sześciobiegową skrzynią. Dla kierowcy najważniejsze jest, że działała ona bez zastrzeżeń. Biegi wchodziły więc precyzyjnie i przyjemnie, bez żadnych problemów. Dodajmy do tego, że auto jak na swoje rozmiary niewątpliwie ma małą masę (mniej niż 1400 kg), także przy tej jednostce zapewnia wystarczające osiągi do jazdy na co dzień.
Wnętrze
Jest wykonane z dobrej jakości materiałów i nie wszystkie są twarde. Ergonomia stoi więc na wysokim poziomie. Wszystko obsługuje się intuicyjnie, dzięki czemu bardzo łatwo jest się w nim odnaleźć. Fotele są dobrze wyprofilowane i zapewniają niezłe trzymanie w zakrętach. Są częściowo wykonane z welurowego materiału, który jest niestety bardzo podatny na zabrudzenia i ciężko będzie je utrzymać w idealnej czystości. To prawdopodobnie jeden z większych minusów, choć dla chcącego nic trudnego, a utrzymanie samochodu w czystości nie jest oczywiście jednym z większych wyzwań ludzkości.
Na pochwałę zasługuje z pewnością ilość miejsca. Z przodu jest dużo miejsca, do tego szeroki zakres regulacji fotela gwarantuje, że nawet wysoka osoba znajdzie dla siebie wygodną pozycję. Z tyłu także jest bardzo dobrze. Jest sporo miejsca na nogi oraz na głowę, jeśli ma się mniej niż 185 cm wzrostu. Kanapa oraz środkowy tunel są tak wyprofilowane, że osobie siedzącej na środku nie będzie zbyt wygodnie. Za to w 4 osoby można podróżować naprawdę komfortowo. Całości dopełnia także duży bagażnik (550 l), który jest głęboki i ma regularne kształty. Co prawda, otwór załadunku nie jest zbyt duży, ale to typowe dla nadwozia sedan.
Multimedia
Przede wszystkim panel dotykowy działa sprawnie. Wszystkie opcje są łatwe do znalezienia a dzięki kafelkowemu menu łatwo trafić palcem w odpowiednią ikonę. Jedynie sterowanie klimatyzacją powinno mieć trochę większy symbol, aby łatwiej go było wysunąć w menu. Kamera cofania mogłaby być lepsza. Jeśli są dobre warunki, to nie ma problemu, jednak w nocy jej obraz jest mało wyraźny i bardzo ziarnisty.
Nasz testowany egzemplarz posiadał także system Multi Sense, dzięki któremu można było zmieniać tryby auta pomiędzy 4 trybami: Normal, Comfort, Eco i Sport. Była też piąta opcja gdzie sami mogliśmy sobie spersonalizować tryb pod własne upodobania. Można zmieniać takie opcje jak tryb układu kierowniczego czy silnika, choć nie są to zbyt mocno wyczuwalne zmiany. Największą różnicę widać we wnętrzu, ponieważ każdy tryb ma swój własny kolor, który zmienia się na zegarach oraz ambientowych podświetleniach na drzwiach (także tylnych) oraz tunelu środkowym. Jest to oczywiście miły gadżet dla oka.
Spalanie
To bardzo pozytywne zaskoczenie. Nawet przy dynamicznej jeździe Megane pali relatywnie mało. W rezultacie podróż autostradą przy większych prędkościach oznacza rezultat nieco ponad 7 l/100 km. Miasto to ponad 8 l, a spokojna trasa przy mniejszych prędkościach to wyniki poniżej 6 litrów. Ogólnie przez cały test średnie spalaniem jakie udało mi się osiągnąć to 6,5 l/100 km i to bez specjalnego oszczędzania. Jest to oczywiście bardzo dobry wynik.
Wyposażenie i ceny
Ceny Megane GrandCoupé zaczynają się już od 69 900 zł. Są 3 wersje wyposażenia – Life, Limited oraz Intens. My do testów otrzymaliśmy tą ostatnią i jej ceny startują od 80 900 zł. W tej opcji otrzymujemy m.in. System Multi Sense, Zespół zegarów i wskaźników z kolorowym, 7 calowym ekranem TFT czy tapicerkę welurową połączoną z elementami skóry ekologicznej. Oczywiście istnieje jeszcze wiele opcji, które możemy mieć za dodatkową opłatą.
Lista opcji w naszym egzemplarzu to: pakiet Easy Parking (2500 zł), pakiet Look 17” zawierający felgi o tym rozmiarze (2500 zł), pakiet Multimedia 8,7” z rozszerzoną wersją mapy Europy (3500 zł), pakiet Komfort czyli podgrzewana kierownica i fotele przednie (1000 zł), pakiet Techno, w którym zawiera się system kontroli pasa ruchu, odczytywanie znaków drogowych czy światła LED Pure Vision (3950). Lakier szary Titanium to dodatkowe 2300 zł. Jest jeszcze dopłata do silnika o TCe o mocy 140km połączonego z „manualem” (3 000 zł). Ogólny koszt wynosi 98 650, co patrząc na stopień wyposażenia i wersji silnikowej jest naprawdę dobrą ofertą.
Renault Megane GrandCoupe 1.3 TCe 140 KM
-
Wygląd zewnętrzny
-
Wnętrze
-
Przyjemność z jazdy
-
Multimedia
-
Wyposażenie
-
Jakość materiałów
-
Zawieszenie
-
Silnik
-
Spalanie
-
Cena w stosunku do jakości
Podsumowanie
Nowe Renault Megane GrandCoupé to bardzo dobre auto, które idealnie nadaje się jako podstawowe auto w małej rodzinie. Ma przestronne wnętrze, spory bagażnik, dynamiczny oraz ekonomiczny silnik a jego design i sylwetka jest ładna i elegancka. Do tego jest dobrze wyposażone. Cena na model tej klasy także nie jest wygórowana, dzięki czemu każdy powinien znaleźć konfigurację na własną kieszeń. W dobie ery SUV-ów sedan od Renault stanowi bardzo dobrą alternatywę, która moim zdaniem w ogólnym rozrachunku może okazać się nawet lepszym wyborem.