Connect with us

Czego szukasz?

WRC

Rajd Monte Carlo: Sébastien Ogier po raz 8. najlepszy w klasyku | Analiza

Sébastien Ogier po raz ósmy w karierze wygrał w Monte Carlo. Francuz miał małe problemy, zwłaszcza na początku zmagań, ale później złapał rytm. Nieco ponad pół minuty za 7-krotnym mistrzem świata WRC dojechał jego kolega z Toyoty – Elfyn Evans. Podium uzupełnił  Thierry Neuville z Hyundaia. Największym pechowcem został Ott Tänak, który nie ukończył zawodów.

Ogier 8 triumf Monte Carlo 2021 WRC
Fot. Toyota Gazoo Racing WRT / Twitter

Najlepszy kierowca: Sébastien Ogier

Francuz jest mistrzem klasyka. Po raz pierwszy Ogier wygrał go w 2009 roku, kiedy to „Monte” było rundą IRC. W tym roku odniósł w nim swoje ósme zwycięstwo i tym samym wyrównał rekord wygranych w tym rajdzie należący do jego rodaka Sébastiena Loeba. Rajd Monte Carlo jednak nie układał się dla mistrza zbyt dobrze od samego początku. W czwartek Seb narzekał na hamulce w swoim Yarisie, przez co po pierwszych oesach znajdował się poza Top 3.

W piątek, gdy problem został zażegnany Ogier zaatakował i objął prowadzenie po pierwszej pętli. Niestety w drugiej połowie dnia przebił oponę co kosztowało go sporą stratę czasową i zakończenie dnia na drugim miejscu z 18-sekundową stratą do Evansa. W sobotę Ogier ponownie narzucił bardzo szybkie tempo i powrócił na prowadzenie, którego już nie oddał do końca rajdu. Dodatkowo wygrał Power Stage, dzięki czemu zdobył dodatkowe 5 punktów i jest zdecydowanym liderem z dorobkiem 30 punktów w klasyfikacji generalnej. Udany początek sezonu i forma godna wielkiego, aktualnego mistrza.

Najlepszy zespół: Toyota Gazoo Racing WRT

W Toyocie w tym roku nastąpiła spora zmiana i nowym szefem zespołu został były kierowca WRC, który jeździł m.in. dla Toyoty czyli Jari-Matti Latvala, który zastąpił Tommiego Mäkinena. Debiut w nowej roli może uznać za bardzo udany. Przez moment nawet wydawało się, że kierowcy Yarisów WRC zgarną całe podium w Monte Carlo, jednak ostatniego dnia Thierry Neuville pokonał Rovanperę w walce o trzecie miejsce. Pomimo tego zespół wywalczył dublet za sprawą Ogiera i Evansa, co jest naprawdę dużym sukcesem i bardzo dobrym startem w walce o koronę dla najlepszego producenta w sezonei 2021.

Największe zaskoczenie: Pierre-Louis Loubet

Młody Francuz po raz pierwszy w swojej karierze zasiadł za kierownica auta WRC i od razu zaczął notować dobre wyniki. Niestety błąd popełniony na ostatnim piątkowym oesie zmusił go do wycofania się z etapu. Do czasu tego zdarzenia znajdował się w Top 10. Na szczęście Hyundai odbudował mu auto na kolejny dzień i Pierre mógł dalej rywalizować. Pomimo że już nie liczył się w walce w klasyfikacji generalnej to notował bardzo dobre czasy na odcinkach. OS 10 ukończył z drugim czasem co jak na debiutanta w tak trudnym rajdzie to bardzo wysokie osiągnięcie. Trzeba mieć oko na tego zawodnika, ponieważ w przyszłości może stać się poważnym graczem w stawce WRC.

Największe rozczarowania: Ott Tänak oraz M-Sport

Rok temu Tänak nie ukończył rajdu z powodu bardzo poważnego wypadku. W tym roku obyło się bez takich dramatów, jednak ponownie nie zobaczyliśmy Estończyka na mecie. Na początku wszystko wyglądało dobrze. Dwa wygrane oesy w czwartek i prowadzenie w rajdzie. Po piątku był na trzecim miejscu w klasyfikacji, więc nadal było dobrze. Niestety dwa przebicia opon w sobotę wyeliminowały czempiona z 2019 roku z walki o wysokie pozycje i po tym dniu musiał się wycofać z rajdu. Kolejny trudny początek sezonu dla Tänaka i oznacza konieczność odrabiania dużych strat już od samego początku.

Kolejnym rozczarowaniem jest zespół M-Sport, który Monte Carlo opuszcza na tarczy. Teemu Suninen zakończył rywalizację w rajdzie już na pierwszym odcinku, gdzie wypadł z trasy i uderzył w drzewa. Klatka bezpieczeństwa w jego Fieście tego nie wytrzymała, przez co rajd dla niego dobiegł końca. Załodze na szczęście nic się nie stało.

W takich okolicznościach honoru zespołu musiał bronić drugi kierowca zespołu, czyli Gus Greensmith, któremu niestety nie wyszło to najlepiej. Brytyjczyk znacznie odstawał tempem od czołówki i popełniał sporo błędów. Kierowca nie czuł się pewnie na odcinkach tego rajdu i było to widać. Ostatecznie ósme miejsce z dużą stratą za Mikkelsenem, który jechał słabszą Fabią R5. Nie tego się spodziewaliśmy po tym zespole.

Klasyfikacje generalne: Sébastien Ogier zdecydowanym liderem

Ogier prowadzi z 30 punktami. Drugi jest Evans, który ma ich 21, a trzeci Neuville z dorobkiem 17 „oczek”. W klasyfikacji producentów na czele znajduje się Toyota przed Hyundaiem i M-Sportem.

ZOBACZ TAKŻE
Klasyfikacja generalna WRC 2021. Sprawdź, jak obecnie wygląda

Inne klasy

W klasyfikacji WRC 2 pewne zwycięstwo odniósł Andreas Mikkelsen w Škodzie Fabii R5. Norweg po drodze wyprzedził też zawodnika M-Sportu z głównej klasy WRC. Drugi był Adrien Fourmaux w Fieście R5 z M-Sportu, a trzeci Eric Camilli w Citroënie. W WRC 3 wygrał Yohan Rossel w Citroenie C3 R5. Niestety zabrakło polskich akcentów.

Wyniki Rajdu Monte Carlo znajdziecie tutaj.

 

Co dalej? Ogier i spółka udadzą się do… Finlandii

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz WRC 2021. Poznaj pełen rozkład jazdy Rajdowych MŚ

Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu WRC będzie Arctic Rally Finland Powered by Capitalbox. Finlandia powinna dostarczyć nam dość ciekawej rywalizacji w trudnych warunkach. Runda ta zastępuje odwołany Rajd Szwecji i odbędzie się w dniach 26-28 lutego.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama