Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

Honda S2000 – jedyna w swoim rodzaju (1999-2009) | Klasyka gatunku

Pod koniec lat 90-tych japoński producent postanowił wykorzystać swoje doświadczenie w produkowaniu sportowych modeli i zaprojektować roadstera, który z miejsca będzie bardzo wyjątkowym modelem i wyznaczy nowe standardy. I tak właśnie powstała S2000, która do dziś jest jednym z najbardziej kultowych modeli Hondy.

Opublikowano

w dniu

Honda S2000 główne
Fot. Honda / Honda S2000

Początki

Wszystko zaczęło się już w 1995 roku, kiedy na targach motoryzacyjnych w Tokio zaprezentowano koncepcyjny model SSM. Pierwsza wersja produkcyjna samochodu pod szyldem Honda S2000 AP1 pojawiła się w 1999 roku. Nazwa auta wiąże się z pojemnością wysokoobrotowego silnika benzynowego – S2000 od silnika 2.0, kontynuując tradycję związaną z modelami S500, S600 oraz S800 – roadsterów z lat 60-tych.  

z tyłu s2000

Fot. Inside Classics / Twitter

Był to lekki roadster z napędem na tył. Posiadał długą maskę oraz bardzo krótki tył, a także miał bardzo dynamiczną linię nadwozia, która do dziś wygląda ponadczasowo. Wnętrze było bardzo proste żeby nie powiedzieć ascetyczne. Wszystkie niezbędne przyciski i pokrętła, których i tak nie było za wiele, znajdowały się w zasięgu kierowcy.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Honda Civic 5D 1.5 VTEC CVT (182 KM) Hatchback - spokojny Japończyk!

Najważniejsze jednak i tak kryło się pod maską. Był to 2-litrowy motor o kodowym oznaczeniu F22C o mocy 240 KM oraz 207 Nm przy 7500 tys. obr./min, które osiągał beż doładowania co daje nam 120 KM z litra pojemności. Ten wynik do dziś budzi spory podziw. Oczywiście Honda posiadała system VTEC oraz bardzo wysokoobrotową naturę (odcięcie przy ponad 9000 tys./obr).

dynamizm hondy

Fot. HONDA HISTORY@M.J / Twitter

Hardkorowy roadster

S2000 to bardzo surowe w odczuciach auto, które wymaga od kierowcy nie lada umiejętności aby je opanować. Auto posiadało minimum elektroniki. Układ kierowniczy był bardzo bezpośredni, skrzynia biegów krótka i precyzyjna a ostra charakterystyka silnika powodowała że auto było bardzo narwane. Wiele egzemplarzy zostało rozbitych przez kierowców, którzy nie potrafili sobie z tym poradzić. Nie było tam żadnych współcześnie zaawansowanych systemów, które pomagają kierowcy na każdym kroku.

Jedynie od osoby kierującej zależało wszystko, co się dzieje z autem. W 2003 roku wyszła wersja po liftingu AP2. Małe modyfikacje dotknęły designu zewnętrznego. Zmieniono przedni zderzak czy tylne lampy. Silnik zwiększył pojemność z 2.0 do 2.2 litra, ale moc pozostała ta sama. Pomimo tego silnik stał się trochę bardziej łagodniejszy co było celem tej zmiany.

W 2006 roku przepustnica została zmieniona z mechanicznej na elektroniczną, co także przełożyło się na inna reakcję na gaz. Zmianie uległy wtedy także przełożenia skrzyni biegów. Wszystkie te zabiegi nieco „ugrzeczniły” narowisty charakter sportowej Hondy. Produkcję zakończono w 2009 roku. W ciągu 10 lat z taśmy produkcyjnej zjechało ponad 110 tys. egzemplarzy. Model nie doczekał się następcy.

Wersje specjalne

Mugen S2000

Fot. HONDA HISTORY@M.J / Twitter

Jedną z bardziej wyjątkowych wersji tego modelu był Mugen. Auto miało zmodyfikowany silnik kolektor wydechowy oraz zawieszenie. Posiadał zmienioną aerodynamikę i karbonową maskę i inne fotele. Rozpędzał się od 0-100 km/h w 5.4 s czyli o 0.4 s szybciej niż zwykła wersja. W 2012 roku już po zakończeniu produkcji Honda zaprezentowała koncept o nazwie Modulo Climax. Była to S2000 ze zmienionym bodykitem i bardzo charakterystycznym chromowanym pasem w przednim zderzaku.

ZOBACZ TAKŻE
Historia GT-R: Klasyka gatunku w natarciu | CZĘŚĆ I

Podobny zabieg został zrobiony w 2020 roku, kiedy to na targach motoryzacyjnych w Tokio zaprezentowano wersję 20th Anniversary Edition ze zmienionymi zderzakami.  Jedną z najbardziej wyjątkowych wersji była odmiana CR, czyli wersja bez koła zapasowego, sprzętu audio i klimatyzacji; za to z dodatkami aerodynamicznymi, utwardzonym zawieszeniem oraz szerszymi tylnymi oponami. Było to bardziej torowe wcielenie Hondy. Poza tym była także wersja Type-S oraz pożegnalna wersja Ultimate Edition, która występowała tylko w białym lakierze Championship White połączonym z czerwonym wnętrzem. W Wielkiej Brytanii była to wersja GT Edition 100.

Sporty motorowe

Oczywiście Honda wystawiała wyścigową wersję swojego modelu z dopiskiem Cup. Honda S2000 rywalizowała m.in. w 24 Hours Nurburgring, gdzie dominowała przez kilka lat (2001, 2003, 2004, 2008, 2010, 2011) swoją klasę. Auto rywalizuje też m.in. w takich seriach jak: BFGoodrich Langstreckenmeisterschaft Nürburgring, Super Taikyu, Sports Car Club of America. Ze względu na swoje sportowe aspekty S2000 można spotkać na niezliczonej ilości amatorskich imprez.

ZOBACZ TAKŻE
Nissan GT-R kilka kroków przed konkurencją | CZ. III

Podsumowanie

Honda S2000

Fot. Bring a Trailer / Twitter

Honda S2000 to wyjątkowy model, który jest jednym z najbardziej kultowych aut tej marki i jest marzeniem wielu fanów motoryzacji. Już w tym momencie można zauważyć, że od pewnego czasu na rynku wtórnym cena tego modelu idzie w górę. Zawdzięcza to głównie swojej oryginalności oraz braku następcy. Wersje specjalne już obecnie są białymi krukami, więc jeśli ktoś chce spełnić marzenie posiadania tego modelu powinien się spieszyć bo niedługo ceny poszybują jeszcze bardziej w górę.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama