Mitsubishi Eclipse Cross – stylistyka
Mitsubishi Eclipse Cross jest SUV-em o kompaktowych rozmiarach z agresywnymi liniami nadwozia. Z przodu widzimy duży szeroki grill oraz bardzo skośne reflektory. Takiego frontu nie powstydziłoby się nawet nowe EVO – gdyby tylko wyszło. Boczna sylwetka jest już bardziej kanciasta z mocno opadającym tyłem nadwozia. Po bokach nadwozia da się zauważyć dwa bardzo wyraziste wytłoczenia.
Fot. Michał Nowak
Tył natomiast zaskakuje najbardziej, głównie z powodu dziwnie podzielonej tylnej szyby (niezbyt praktyczne rozwiązanie). Pionowe reflektory wyprofilowane na kształt karoserii łączy poziomy pas idący właśnie w miescu przedzielenia szyby. Auto prezentuje się dość agresywnie, w czym pomaga także masywna sylwetka, w tym m.in. duże zderzaki. Wygląd jest w tym przypadku kwestią gustu. Jedni powiedzą, że im się podoba, zaś drudzy, że jest przesadzony, ale cóż gusta są różne.
Układ napędowy
W modelu oferowana jest tylko jedna jednostka. Jest to turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1.5 l, który generuje moc 163 KM oraz maksymalny moment obrotowy 250Nm. Możemy sobie wybrać za to rodzaj przekładni pomiedzy manualną sześciobiegową a ośmiostopniową przekładnią CVT. W naszym egzemplarzu była ta druga opcja i spisywała się naprawdę dobrze. Wybór jest także w napędzie między 2WD a 4WD. Napęd na cztery koła, a raczej cały jego mechanizm, który jest w Eclipse, podobno pochodzi wprost z Lancera Evo.
Fot. Michał Nowak
Mitsubishi Eclipse Cross – wrażenia z jazdy
Dynamiczna jezda nie jest zbyt mocną stroną kompaktowego SUV-a Mitsubishi. W zakrętach poza wychylaniem się auta czuć dość sporą podsterowność, także ze sportem znajdziemy tu tylko wspólną część nazwy modelu. Lepiej natomiast jest na autostradzie, gdzie Eclipse zapewnia całkiem wysoki poziom komfortu. Co do silnika, to nie jest zły pod kątem dynamiki, lecz nie ma łatwego życia przy sporej masie tego auta (powyżej 1500kg)n co dodatkowo odbija się na spalaniu.
Dobrze zachowuje się za to skrzynia CVT, która nie „wyje” tak jak moglibyśmy się tego po niej spodziewać. Jak na ten rodzaj przekładni cechuje się bardzo dobrą kulturą pracy oraz ma dobry czas reakcji i zmienia przełożenia w odpowiednich momentach. Co do jazdy miejskiej, to także Mitsubishi daje sobie radę. Zapewnia odpowiednią dynamikę i jest w stanie zaparkować w wielu miejscach.
Wnętrze
Stylistyka naprawdę może się podobać. Wiele osób narzeka na srebrne wstawki w środkowej konsoli, jednak jak dla mnie wyglądają przyzwoicie i dobrze się komponują z masywną konsolą. Jakość plastików nie zachwyca, ale też nie jest zła. Bardzo dobre jest za to spasowanie. Kolejny plus za wygodne fotele, w których naprawdę można długo podróżować. Miejsca z tyłu także jest pod dostatkiem, zarówno na nogi jak i głowę.
Fot. Michał Nowak
Tylna kanapa jest również przesuwana dzięki czemu możemy zrobić więcej miejsca w bagażniku. Szkoda tylko, że podłoga nie jest wtedy równa i po wsuniętych siedzeniach zostaje dziura. Co do bagażnika, to nie jest on zbyt wielki (374 l). Do tego jest płytki i ma wysoki próg załadunku.
Przejdźmy jeszcze do nasłabszego punktu wnętrza, czyli multimediów. Największym minusem jest brak nawigacji, co w aucie tej klasy powinno być już standardem. System jest także dość przestarzały i reaguje wolno. W tunelu środkowym umieszczono gładzik do sterowania multimediami. Jest on kompletnie nieintuicyjny i lepiej jest już przesuwać palcem po ekranie lub ewentualnie obsługiwać przyciskami z kierownicy, co jest najwygodniejszym rozwiązaniem.
Spalanie
Tak jak wcześniej wspomniałem, auto sporo waży co odbija się na spalaniu. Do tego dochodzi większy opór aerodynamiczny ze względu na sylwetke SUV-a. W trasie przy prędkościach autostradowych Eclipse potrafi spalić na spokojnie 10 l/100km, a więc dość sporo. Wiadomo, im szybciej się jedzie, tym wynik szybuje coraz bardziej w górę. Co do miasta, to nie będzie lepiej i 12 l/100km japoński SUV spali bez problemu. Najlepiej wychodzi autu spokojna trasa, tam faktycznie można osiągnąć wynik rzędu 8 l/100km, jednak to nadal sporo na tle konkurencji.
Fot. Michał Nowak
Cena
Ceny modelu startują od 89 990zł. Nasz testowy egzeplarz był najwyższą wersją wyposażenia. Obecnie w salonach są rabaty (14 000zł upustu), dzięki czemu taki model możemy dostać za 135 990zł ze skrzynią CVT i napedem 4WD, co jest stosunkowo atrakcyjną ofertą w tym segmencie.
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 163 CVT 4WD – podsumowanie
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 163 CVT 4WD
-
Wygląd zewnętrzny
-
Wnętrze
-
Przyjemność z jazdy
-
Multimedia
-
Wyposażenie
-
Jakość materiałów
-
Zawieszenie
-
Silnik
-
Spalanie
-
Cena w stosunku do jakości
Podsumowanie
Mitsubishi Eclipse to udany model i pomimo swoich wad, jak spalanie czy brak nawigacji, jest dobrym autem do jazdy na co dzień. Zapewnia wysoki komfort oraz sporą przestrzeń w kabinie, dzięki czemu jest dobry w długie trasy a także poradzi sobie w mieście. Oferuje bogate wyposażenie i ma dobrą skrzynię biegów oraz wystarczającą dynamikę do zwykłej jazdy. Jeśli przymkniemy oko na jego niektóre niedoskonałości, to przy obecnych rabatach jest to atrakcyjna propozycja. W następnym roku do sprzedaży ma trafić wersja po liftingu. Miejmy nadzieję, że Mitsubishi wyciągnie wnioski i poprawi słabsze punkty tego modelu.