Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

WRC

ACI Monza Rally: Sébastien Ogier z 7. MŚ, pech Elfyna Evansa | Analiza

Sébastien Ogier wygrał bardzo trudny i nieprzewidywalny Rajd Monzy. Francuz wykorzystał błąd Elfyna Evansa, który wypadł z trasy. Dzięki temu odrobił straty i zdobył swój siódmy tytuł w karierze. Drugie miejsce zajął ustępujący mistrz Ott Tänak, a podium uzupełnił Dani Sordo. Kajetan Kajetanowicz zakończył mistrzostwa WRC 3 na podium w klasyfikacji generalnej.

Sébastien Ogier ACI Monza Rally WRC 2020
Fot. Toyota Gazoo Racing

Najlepszy kierowca: Sébastien Ogier

W tym rajdzie Sébastien Ogier pokazał kunszt prawdziwego mistrza. Pomimo bardzo wymagających tras i zdradliwych warunków pogodowych Francuz zachował zimną krew i nie popełniał większych błędów. Kluczowy w tym okazał się drugi dzień rajdu, kiedy kierowcy rywalizowali na górskich trasach miejscami posypanych śniegiem. To tam rozegrała się walka o tytuł, z której zwycięsko wyszedł francuski czempion. Siódmy tytuł mistrzowski w karierze dodatkowo zdobyty z trzecim producentem. Czy można chcieć czegoś więcej? Sébastien Ogier to absolutna legenda. Tytuł znów wrócił do Francji.

Najlepszy zespół: Hyundai Motorsport

Pomimo braku zwycięstwa drugie miejsce Tänaka oraz trzecie Sordo zapewniły koreańskiemu producentowi drugi tytuł mistrza świata konstruktorów z rzędu. Walka z Toyotą była bardzo wyrównana przez cały sezon i do końca nie było wiadomo, kto wyjdzie z niej zwycięsko. Ostatecznie Hyundai wygrał z przewagą zaledwie 5 punktów. Rotacja zawodników w wystawianych autach po raz kolejny się opłaciła.

ZOBACZ TAKŻE
WRC: Samochody hybrydowe od 2022 roku

Największe zaskoczenie: Trasy rajdowe na Monzie oraz warunki pogodowe

Tak ciężkiej przeprawy chyba nikt się nie spodziewał. Po pierwsze rajd był bardzo trudny technicznie. Dzień 1 i 3 były rozgrywane na legendarnym torze F1 i były to bardzo techniczne odcinki z dużą ilością nawrotów i szykan. Dzień 2 rozgrywany był na górskich serpentynach, które również za sprawą pogody bardzo przypominały Monte Carlo.

Pogoda w ten weekend była okropna. Było dużo mgły i deszczu oraz śniegu co zaowocowało mokrymi, błotnistymi oraz ośnieżonymi trasami. Wybór odpowiednich opon był bardzo ciężki. Kierowcy popełniali dużo błędów a cały rajd był nieprzewidywalny. Według mnie ta runda była największym zaskoczeniem i spełniła swoje oczekiwania. Byłoby fajnie jakby jeszcze kiedyś zagościła w kalendarzu WRC.

Największe rozczarowanie: Elfyn Evans i Thierry Neuville

Co do Elfyna Evansa to był bardziej pech niż rozczarowanie. Brytyjczyk robił wszystko tak jak trzeba, był na 4. miejscu w klasyfikacji rajdu co gwarantowało mu tytuł. Niestety drugiego dnia niewielki błąd przekreślił wszystko. Uślizg w wolnej partii zakrętów i ześlizgnięcie się z drogi. Evans jechał w tym miejscu ostrożnie, jednak po złapaniu poślizgu został już tylko pasażerem w swoim aucie. Pomimo utraty szans na tytuł ostrzegł swojego rywala Ogiera, aby nie wypadł z trasy w tym samym miejscu. To tylko potwierdza, że kierowcy WRC to goście z klasą.

Thierry Neuville miał matematyczne szanse na mistrzostwo przed tym rajdem. Początek rajdu był dla niego dobry jeśli chodzi o tempo, ale niestety po raz kolejny pojawiły się błędy. Pierwszy podczas przejazdu przez bramę, gdzie Belg się zaplątał w ogrodzeniu i stracił tam dużo czasu (w tym samym miejscu Ogier uderzył w słomianą bale, ale nie było to dla niego tak kosztowne czasowo). Kolejny błąd podczas przejazdu przez szykanę gdzie poważnie uszkodził swojego i20 Coupe WRC. Na koniec wjazd w kałużę i zakończenie rywalizacji już pierwszego dnia. Neuville ma prędkość i potrafi wygrywać rajdy, niestety nie potrafi utrzymać równej formy przez cały czas (nawet pomimo krótszego sezonu) przez co ciężko mu wywalczyć tytuł.

ZOBACZ TAKŻE
Rajd Sardynii: Zwycięstwo Sordo, Evans wciąż liderem MŚ | Analiza

Klasyfikacje generalne: Sébastien Ogier powraca na szczyt

Ogier wygrał mistrzostwa z przewagą 8 punktów nad Evansem, który został wicemistrzem. Podium uzupełnił ubiegłoroczny mistrz Ott Tänak. Estończykowi przesiadka z Toyoty na Hyundaia nie wyszła jeszcze na dobre, ale być może w kolejnych sezonach będzie lepiej.  W klasyfikacji producentów wygrał Hyundai. Koreańczycy uplasowali się przed Toyotą i M-Sportem. Klasyfikacje generalne znajdziecie tutaj.

Inne klasy i starty Polaków

W klasie WRC 3 zwycięstwo w rajdzie odniósł Andreas Mikkelsen, wyprzedzając Oliviera Solberga. Trzecie miejsce zajął Jari Huttunen, który dzięki temu wynikowi wyprzedził dotychczasowego lidera Marco Bulacię i zdobył tytuł w klasie WRC 3. Kajetan Kajetanowicz ukończył rajd na 5. miejscu, a w klasyfikacji generalnej ukończył mistrzostwa na 3. miejscu. W WRC 2 najlepszy okazał się Mads Østberg, który tym samym zwyciężył także w klasyfikacji generalnej.

Pełne wyniki rajdu znajdziecie tutaj.

Podsumowanie: Tam gdzie liczy się regularność wygrywa… Sébastien Ogier

Tegoroczny sezon był bardzo wyjątkowy ze względu na mocno skrócony kalendarz oraz bardzo zaciętą rywalizację o tytuł, która trwała do ostatniej rundy. Pomimo mniejszej ilości rund poziom emocji pozostał na takim samym wysokim poziomie i wszyscy mogliśmy podziwiać naprawdę bardzo emocjonujący sezon z wieloma nieoczekiwanymi zwrotami akcji. Sezon 2020 już za nami, ale na pewno pozostanie nam na długo w pamięci. WRC jednak nie da nam o sobie na długo zapomnieć, ponieważ już w styczniu rusza sezon 2021, który tradycyjnie rozpocznie się Rajdem Monte Carlo. Nie pozostaje nam nic innego jak czekać na rozpoczęcie kolejnej emocjonującej sagi WRC.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama