Tytuł w LMP2 już rozstrzygnięty, ale walka o drugie miejsce nadal trwa
W najwyższej klasie ELMS cały rok stoi pod znakiem United Autosports. Dominacja brytyjskiego zespołu jest nieporównywalna nawet z czasami fabrycznych programów LMP1 – Oreki #22 i #32 wygrały wszystkie cztery dotychczasowe wyścigi. Mało tego, jeśli #22 w Portugalii dojedzie na P1 lub P2, pobije rekord 110 punktów zgromadzonych w jednym sezonie. Obecny rekord pochodzi z sezonu 2017, w którym mieliśmy sześć, a nie pięć wyścigów!
Za plecami koronowanych już mistrzów serii toczy się walka o drugie z zaproszeń na Le Mans 2021 – za drugie miejsce w klasie. W grze są cztery Oreki 07 – United #32 (57 pkt), Graff #39 (37 pkt), Panis #31 (37 pkt) i G-Drive #26 (36 pkt). Trzeba pamiętać, że ELMS przyznaje jeden punkt za pole position we wszystkich klasach. Sobotnie kwalifikacje będą zatem kluczowe dla goniących #32 załóg. Drugi samochód United musi dojechać do mety w ELMS 4h Portimão nie niżej niż na P7, aby utrzymać drugie miejsce w klasyfikacji. Nawet jeśli pretendentom uda się wyrównać ilość punktów z #32, wicemistrzostwo powędruje do United dzięki wygranej na Paul Ricard.
W Portimão swój ostatni start w Ligierze JSP217 zaliczy Inter Europol Competition. Polski zespół od przyszłego sezonu skoncentruje się w seriach kontynentalnych na programach LMP3. Jednak IEC nie rezygnuje z klasy P2 – zespół oczekuje na dostawę nowej Oreki 07, która w sezonie 2021 wystawi z numerem 34 w World Endurance Championship.
Inter Europol ze sporymi szansami na mistrzostwo LMP3 w ELMS 4h Portimão
Niższa klasa prototypów wchodzi w ostatni wyścig sezonu ELMS z czterema pretendentami do tytułu. Na czele stawki stoi kolejny samochód United Autosports – załoga #2 prowadzi z 57 punktami dzięki trzem podiom, w tym dwóm wygranym. Jednak przewaga Brytyjczyków jest dużo mniejsza niż w P2. 58 punktów na koncie posiadają zeszłoroczni wicemistrzowie serii z Inter Europolu #13, a za nimi czają się jeszcze #8 Realteam (50 pkt) i #11 Eurointernational (47 pkt).
Jak nietrudno zauważyć, wszystkie te załogi korzystają z Ligierów. Nieco rozczarowująca frekwencja Duqueine w pierwszym sezonie istnienia producenta jest oczywiście zrozumiała. Jednak po wynikach zespołów jeżdżących Duqueine – zaledwie jedno drugie miejsce Nielsena #7 na Spa – wyraźnie widać skutki dodatkowego karnego balastu nałożonego na samochód przez ACO. W przyszłym sezonie możemy się jednak spodziewać przynajmniej częściowego odwrotu trendu pro-Ligier. Duqueine liczy na konkurencyjny występ swoich samochodów w Portugalii, który będzie można wykorzystać do zwiększenia bazy klientów. I istotnie, w pierwszym treningu oba Nielseny uzyskały całkiem przyzwoite czasy. Choć odbiegały one o około sekundę od lidera, to jeszcze jest czas i miejsce na poprawę.
4h Portimão w GTE: Dwaj pretendenci do tytułu, w stawce goście z WEC
GTE ma do rozdania dwa zaproszenia, o które toczą się dwie oddzielne bitwy. Szansę na pierwsze z nich – i tytuł mistrzowski – mają już tylko Kessel Ferrari #74 (81 pkt) i Dempsey-Proton Porsche #77 (74 pkt). W pierwszym z tych samochodów jednym z kierowców jest Polak, Michał Broniszewski. Choć Kessel ma siedem punktów przewagi, co nawet w układzie 1-2 na mecie na rzecz Protona daje im mistrzostwo, będzie musiał borykać się z balastem. Podczas gdy #77 wystartuje z 20kg balastu za dwa drugie miejsca, #74 powiezie aż 30kg – za dwa pierwsze miejsca na Spa i Monzy.
#77 walczy jednocześnie o P2 z dwoma Ferrari – Iron Lynx #83 (53 pkt) i Spirit of Race #55 (52 pkt). Tutaj także mamy do czynienia z balastem – odpowiednio 10 i 20kg. Dodatkowej pikanterii dodaje fakt, że Iron Dames bronią swojego tytułu z 2019 roku. Dla nich to także będzie ostatni występ w ELMS. Po sezonie załoga przenosi się do nowego programu Iron Lynx w WEC. Ich miejsce zajmie tymczasem całkowicie nowe trio pań.
Stawka GTE liczy w finale sezonu ELMS dziesięć samochodów. Tym razem do stałej ósemki dołączają dwa samochody z WEC. Gościnny występ zaliczają zatem AF Corse Ferrari #88 (#83 w WEC) i Gulf Porsche #86. Oba zespoły pojadą ze swoimi stałymi składami z mistrzostw świata. Wyścig ELMS jest dla nich rozgrzewką przed zaplanowanym na 14 listopada 8 Hours of Bahrain.
ELMS 2020 4h Portimão wystartuje w niedzielę 1 listopada o 12:00 CET. Lista startowa jest dostępna tutaj.