Lotus Emira GT4 jest jednym z filarów powrotu Lotusa do motorsportu
Lotus ma głęboko sięgające korzenie w sportscarach. Już pierwsze konstrukcje Colina Chapmana, budowane w latach 40. i 50., Brytyjczyk budował z myślą o motorsporcie. Jego głównym celem było budowanie samochodów szybkich dzięki lekkości – stąd jego słynne powiedzenie „Dodając moc, będziesz szybki na prostej. Odejmując wagę, będziesz szybki wszędzie.”
Drogowy Lotus Emira wydaje się przeczyć tej tezie – jego podstawowa wersja będzie ważyć ponad 1400 kg. Nowy samochód brytyjskiej marki, który ma docelowo zastąpić m.in. model Elise, stanowi jednak solidną podstawę do zbudowania samochodu wyścigowego. Dlatego, w ramach szeroko rozumianego powrotu do światowego motorsportu, to właśnie na bazie Emiry powstał nowy Lotus GT4.
Oficjalna prezentacja Emiry GT4 ma nadejść w nadchodzących tygodniach na torze testowym Lotusa w Hethel. Samochód będący następcą Evory GT4 ostał skonstruowany we współpracy z partnerem technologicznym marki, RML Group.
Simon Holloway, dyrektor marketingowy RML Group, podsumował dzisiejsze ogłoszenie w krótkim oświadczeniu. – Miło jest nam współpracować z Lotusem przy budowie całkowicie nowego GT4 w postaci Emiry. Obie nasze firmy mają na swoim koncie bogate doświadczenie w motorsporcie. Połączenie naszej wiedzy w tak ważnym dla Lotusa momencie jest dl nas w RML obiektem dumy i potwierdzenia naszych wizji i wartości.
Pod maską Emiry znajdzie się silnik Toyoty
Emirę GT4 napędzi 3,5-litrowa, doładowana jednostka V6 Toyoty 2GR-FE znana z drogowej wersji samochodu. Starsza wersja tego silnika ścigała się już w zeszłej dekadzie, napędzając Lotusa Evorę GTE. Do silnika będzie podpięta sześciostopniowa skrzynia biegów Xtraca, zaś cały układ napędowy ma dostarczać na koła moc równą około 400 bhp. Elementy zawieszenia dostarczy Öhlins. Cały samochód ma ważyć 1260 kilogramów – o aż 145 kg mniej niż drogowa Emira, zbliżając się do wartości charakterystycznych dla Lotusa. Moc samochodu, jego waga czy pojemność baku – nominalnie 96 litrów – podlegają regulacji w ramach BoP.
Pierwsze egzemplarze Lotusa Emiry GT4 mają pojawić się w seriach GT4 już w 2022 roku. Ich liczebność będzie jednak ograniczona, przed planowanym rozszerzeniem produkcji na sezon 2023. Główną serią, w której będzie można oglądać nowego Lotusa, zostanie zatem zapewne czołowa światowa seria – SRO GT4 European Series.
Lotus Emira GT4
Silnik | Toyota V6T 3.5 2GR-FE |
Moc silnika | 400 bhp (przed BoP) przy 7200 obr/min. |
Doładowanie | Harrop TVS 1900 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa przekładnia Xtrac z LSD i manetkami zmiany biegów |
Bak paliwa | 96-litrowy bak homologowany przez FIA |
Elektronika | Dedykowane oprogramowanie i osprzęt Motec |
Zawieszenie | Wielowahaczowe z kolumnami Öhlins i stabilizatorami poprzecznymi |
Układ hamulcowy | Hamulce tarczowe Alcon wspierane przez ABS Bosch Motorsport |
Opony | Pirelli GT4 265/645×18 (przód) and 305/680×18 (tył) |
Zabezpieczenia | Klatka bezpieczeństwa i systemy gaśnicze homologowane przez FIA |
Długość | 4410 mm |
Wysokość | 1290 mm |
Szerokość | 1664 mm |
Waga | 1260 kg (przed BoP) |