Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

ELMS i AsLMS

United i Iron Lynx na czele swoich klas przed ELMS 4h Portimão

Ostatnia sesja kwalifikacyjna tegorocznego ELMS była niezwykle emocjonująca. Jej wyniki, choć podobne do reszty sezonu, mogą się okazać kluczowe w walce o tytuły mistrzowskie.

ELMS 4h Portimão
Fot. European Le Mans Series/Twitter

LMP2 ponownie padło łupem United Autosports

Stało się. United Autosports wygrało wszystkie sesje kwalifikacyjne sezonu 2020 w LMP2. Przed ELMS 4h Portimão jednak ciąg PP w wykonaniu załogi #22 został przerwany. Na czele klasy wystartują ich koledzy z #32, walczący o drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Jednak zdobycie dodatkowego punktu za pole position nie przyszło łatwo. Wszystkie cztery znajdujące się w zasięgu drugiej pozycji samochody włączyły się do walki.

Pierwszym liderem sesji został Nyck de Vries w G-Drive Aurusie #26, z czasem 1:30.768. W ciągu zaledwie jednej minuty spadł jednak na P4, bo jego czas poprawiły aż trzy samochody. Najlepsze czasy notowały kolejno Oreki: Graff #39, Panis #31, i United #32. Job van Uitert ustabilizował czasem 1:29.287 czoło klasy; choć pretendenci próbowali przebić się na P1 raz za razem, nikomu się to nie udawało. Na trzy minuty przed końcem większość z czternastu P2 zjechało po nowe opony; na tym etapie pretendentom pozostawało jedno okrążenie wyjazdowe i jedno pomiarowe. Dodatkowe zamieszanie wprowadził Nicolas Lapierre w Cool #37 atakujący pierwszy rząd w ostatnich sekundach sesji. Ostatecznie United #32 rzutem na taśmę odebrał prowadzenie z rąk Panisa #31 z czasem 1:28.627.

ZOBACZ TAKŻE
ELMS 4h Portimão 2020: Polacy w grze o dwa tytuły | Zapowiedź

Dodatkowy punkt na koncie United #32 zwiększa przewagę załogi nad #39 i #31 do 21 punktów, oraz do 22 punktów nad #26. Oznacza to, że aby stracić drugie miejsce, którykolwiek z pretendentów musi wygrać wyścig, a #32 nie może dojechać wyżej niż na P9 w klasie.

United zwiększa przewagę nad rywalami w LMP3

Sesja niższej klasy prototypów pozwoliła Duqueine pokazać pazury. To właśnie Graff Duqueine #5 został pierwszym liderem w czwartej minucie. Choć zaraz potem przebiły go dwa Ligiery z BHK Motorsport i RLR MSport, a sam #5 ostatecznie wylądował pomiędzy samochodami GTE, to już pozostałe Duqueine trzymały tempo. Ze szczególne dobrej strony pokazał się Laurens Hörr w DKR Duqueine #4, do ostatnich sekund sesji walcząc o prowadzenie z United Ligierem #2. Do szczęścia zabrakło 0.112 sekundy, i to prowadzący klasyfikację LMP3 #2 zgarnął punkt za PP. Słabą sesję zaliczył za to Inter Europol – Dino Lunardi nie był w stanie przebić się do pierwszej połowy stawki, i zakończył sesję na P10 ze stratą 1.086 sekundy.

Permutacji punktowych jest zbyt wiele, żeby je wszystkie opisywać. Zamieszczamy zatem tylko te, które zakładają zwycięstwo danego pretendenta w wyścigu, dające mu mistrzostwo i zaproszenie do Le Mans.

  • #2 United Autosports Ligier: lider klasyfikacji, 69 punktów; P1 daje tytuł
  • #13 Inter Europol Ligier: P2 w klasyfikacji, 59 punktów; tytuł daje P1 ORAZ #2 na P4 lub niżej
  • #8 Realteam Ligier: P3 w klasyfikacji, 50 punktów; tytuł daje P1 ORAZ #2 na P8 lub niżej ORAZ #13 na P3 lub niżej
  • #11 Eurointernational Ligier: P4 w klasyfikacji, 47 punktów; tytuł daje P1 ORAZ #2 na P9 lub niżej ORAZ #13 na P4 lub niżej ORAZ #8 na P2 lub niżej

Iron Lynx poprowadzi GTE w ELMS 4h Portimão, pretendenci do tytułu bez punktów

Dziesięć minut GTE przebiegło bez większych fajerwerków. Liderem przez decydowaną większość sesji, i zdobywcą PP, zostało Iron Lynx Ferrari #60 – dziełem Andrei Picciniego, z czasem 1:38.769. Jedyną rękawicę rzucili goście z AF Corse Ferrari #88 w czwartej minucie, prowadząc przez mniej więcej 90 sekund.

Wynik kwalifikacji oznacza, że walka o dwa zaproszenia do Le Mans nabiera rumieńców. Walka o tytuł mistrzowski i P1 w klasie sprowadza się do prostego równania. Prowadzi Kessel Ferrari #74 z 81 punktami, a goni je Dempsey-Proton Porsche #77 z 74 punktami. Aby zdobyć tytuł, #77 musi zarobić osiem punktów więcej od rywala. Przykładowo, przy układzie 1-2 na rzecz #77 tytuł trafia do #74 – punktowo seria kończy się remisem po 99 punktów, ale #74 ma na koncie dwie wygrane przeciwko jednej wygranej #77.

ZOBACZ TAKŻE
ELMS Portimao 2020 - gdzie obejrzeć? [transmisja, online, stream]

Walka o P2 jest nieco bardziej skomplikowana. Brak dodatkowego punktu oznacza, że teoretycznie miejsce #77 jest niezagrożone, pod warunkiem dojechania do mety. Oto podstawowe permutacje na tych samych założeniach co w LMP3:

  • #77 Dempsey-Proton Porsche: P2 w klasyfikacji, 74 punkty; P1 na mecie daje P2
  • #83 Iron Lynx Ferrari: P3 w klasyfikacji, 50 punktów; P2 daje P1 ORAZ #77 DNF
  • #55 Spirit of Race Ferrari: P4 w klasyfikacji, 47 punktów; P2 daje P1 ORAZ #77 DNF ORAZ #83 na P2 lub niżej

Wyniki kwalifikacji są dostępne tutaj. Powtórka całej sesji jest dostępna poniżej. ELMS 2020 4 Hours of Portimão wystartuje jutro o 12:00 CET.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama