Nasze profile w mediach społecznościowych

GT

Nowe rozdanie: BMW pokazało przyszłoroczne M4 GT3

Po wielu latach spędzonych z M6 GT3 przyszedł w BMW czas na zmianę. Nowe BMW M4 GT3 w 2022 roku rozpocznie oficjalnie swoje motorsportowe życie.

Opublikowano

w dniu

BMW M4 GT3
Fot. BMW Motorsport

BMW M4 jest pierwszym GT3 nadchodzącej generacji

W 2022 roku zmienią się przepisy klasy GT3, obecnej w wielu seriach sportscarowych na całym świecie. Podczas gdy większość producentów szykuje na tę okazję kolejne ewolucje dotychczasowych aut, BMW zdecydowało się całkowicie odnowić swoją ofertę. I tak, BMW M4 GT3 od przyszłego roku oficjalnie zastąpi wysłużony – i zasłużony – model M6.

ZOBACZ TAKŻE
Opóźnienie Huracana GT3 Evo2. Szef Lamborghini Motorsport wyjaśnia

Samochód jest oparty, zgodnie z wymaganiami przepisów GT3, o model M4 Competition. Rozwijano go w dziale M już od początku 2020 roku, z celem określonym na debiut w 2022 roku. W trakcie testów, o łącznym dystansie ponad czternastu tysięcy kilometrów, udało się skroić nowe GT3 na miarę potrzeb rynku.

BMW M4 GT3

Fot. BMW Motorsport

M4 ma być nie tylko bardziej wszechstronne, ale i lżejsze dla finansów zespołu niż M6

Według BMW, M4 GT3 jest lepsze od poprzednika w trzech sferach. Ma pewniej się prowadzić, oferować szersze okno BoP dzięki lepszemu traktowaniu opon, i być przystępniejszym samochodem dla gentleman driverów. Ten ostatni punkt jest absolutnie kluczowy dla powodzenia programu. W myśl przepisów GT3 bowiem każdy samochód będzie musiał zostać sprzedany w liczbie dwudziestu egzemplarzy w ciągu dwóch lat od otrzymania homologacji.

Pod maską zadziała się niemała rewolucja. Prawie czteroipółlitrową V8-kę zastąpiła trzylitrowa rzędowa szóstka. Maksymalna moc, przed poprawką na BoP, wzrosła z 580 do około 590KM. Tymczasem w dalszej części układu napędowego znalazło się miejsce dla całkiem nowej, sześciostopniowej skrzyni biegów Xtraca ze sprzęgłem elektrohydraulicznym.

BMW M4 GT3

Fot. BMW Motorsport

Cena BMW M4 GT3 została ustalona na 415 tysięcy euro netto. To o 4 tysiące euro mniej od poprzednika, co w połączeniu ze zmniejszonymi kosztami utrzymania i naprawy samochodu powinno zaoszczędzić zespołom spore kwoty w rocznych budżetach. A jest o co walczyć, bo w obecnej formie koszty utrzymania programu GT3 rosną z roku na rok. To zresztą kolejny problem tej klasy, któremu ma zaradzić nowa generacja samochodów.

ZOBACZ TAKŻE
Co z Corvette Racing w IMSA po sezonie 2021? Są możliwe rozwiązania

Zależnie od potrzeb, M4 GT3 można dostosować do wyścigów sprinterskich lub długodystansowych. Wybranie tej drugiej opcji wiąże się z zakupem pakietu Competition, ale i otwiera nowe drzwi. Już od 2022 roku bowiem samochody GT3, w tym nowe BMW, mają całkowicie zastąpić w IMSA Sportscar Championship odchodzące z tej serii auta GTE.

Debiut nowego modelu odbędzie się jeszcze w tym roku, podczas czwartej rundy NLS pod koniec czerwca.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama