Najbliższy weekend zapowiada się bardzo intensywnie w motorsporcie. Formuła 1 i MotoGP rozpoczynają europejską część sezonu. Natomiast sezon otwierają też dwie ważne europejskie serie sportscarowe. Pierwsza z nich to ELMS, które otworzy sezon pod Barceloną. Natomiast druga seria to GT World Challenge Europe Endurance, które razem z seriami towarzyszącymi otworzy sezon na Monzy. We wspomnianych seriach towarzyszących będą także rywalizować Polacy.
Silna obsada na jubileuszową edycję 3 Hours of Monza po roku przerwy
44 samochody zostały zgłoszone do tegorocznej edycji 3 Hours of Monza, czyli otwierającej rundy GT World Challenge Europe Endurance. Wśród nich mamy dziewięciu producentów – w tym Bentleya, który po 2020 roku zakończył fabryczne wsparcie programu. Ten producent będzie reprezentowany przez jedną załogę ekipy #107 CMR w klasie Pro-Am.
Z brytyjskich producentów zobaczymy też Astona Martina, którego dwa samochody wystawi Garage 59. Będzie to #159 w Silver Cup, a w Pro-Am #188, która też będzie bronić tytułu. Trzecim producentem z wysp jest McLaren. Jedną sztukę wystawi Inception Racing w Pro-Am, a drugą JOTA, która wraca do wyścigów GT po kilkuletniej przerwie. Ten samochód zobaczymy w najwyższej klasie.
Dominacja trójramiennej gwiazdy
Dokładnie jedna czwarta zgłoszonych samochodów to Mercedesy. Wśród nich zobaczymy takie ekipy jak Haupt Racing, które wystawi #5 w Silver Cup. Dodatkowo wystawią też #4 w najwyższej klasie, która jest obsadzona przez fabrycznych kierowców i jest jedną z najważniejszych załóg Mercedesa. Warto też wspomnieć, że HRT pojawi się w tym roku w DTM. Z innych liczących się ekip należy wymienić też AKKA ASP. To jest jeden z flagowych zespołów Mercedesa, który zakończył zeszły sezon jako wicemistrzowie całego cyklu GT World Challenge Europe. Drugim z kilku niemieckich producentów jest BMW. Monachijski producent wchodzi w ostatni sezon homologacji M6 GT3, które pojawi się w liczbie sztuk trzech. Jeden z nich to #10 Boutsen Ginion w Pro-Am. Dwa pozostałe wystawi Walkenhorst Motorsport, który wystawi #34 i #35 – w obydwu samochodach pojawią się fabryczni kierowcy BMW.
Domowi faworyci
Oprócz niemieckich i brytyjskich samochodów w stawce są także włoskie maszyny – Ferrari 488 GT3 i Lamborghini Hurracan GT3 evo. Producenta z Maranello będzie reprezentować siedem załóg – tyle samo co Lamborghini.
Wśród Ferrari zobaczymy takie zespoły jak AF Corse, Iron Lynx, czy Kessel Racing. Wspomniane Kessel Racing pojawi się z jednym samochodem z numerem #11 w Pro-Am. Z kolei Iron Lynx i AF Corse wystawią po dwa samochody. Oba samochody zespołu Amato Ferrariego wystartują w klasie Pro-Am, a oba auta zespołu Iron Lynx zobaczymy w najwyższej klasie. Z czego w jednym z nich zobaczymy załogę złożoną z członków Ferrari Driver Academy. Co ciekawe – wszystkie trzy ekipy korzystające z samochodów Ferrari łączą program w GT World Challenge Europe ze startami w ELMS w klasie GTE.
Natomiast wśród Lamborghini najwięcej aut wystawi szwajcarska ekipa Emil Frey, bo aż trzy. Jeden z Silver Cup, a dwa pozostałe w klasie najwyższej. Z Lamborghini warto jeszcze wspomnieć o dwóch samochodach Orange 1 FFF, które wystawi po jednym samochodzie w najwyższej klasie i w Pro-Am. Co ciekawe Barwell Motorsports – które w zeszłym roku zdobyło tytuł w klasie Silver – w tym roku pojawi się w Pro-Am. Natomiast w Silver Cup Lamborghini będzie reprezentowane przez Grasser Racing.
Koncern VAG w natarciu
Dwaj ostatni producenci, których zobaczymy na Monzy to Audi i Porsche, które ostatnio poinformowało o tym, że pracują nad samochodem GT3 na 2023 rok.
Audi będzie reprezentowane przez sześć samochodów z czego trzy z nich to samochody obrońców tytułu w całym cyklu GT World Challenge Europe – WRT. #32 pojawi się w najwyższej klasie, a #30 i #31 w Silver Cup. Oprócz tego na Monzy pojawią się także dwa samochody Attempto Racing, które wystawi po jednym samochodzie w Silver Cup i głównej klasie.
Porsche wystawi cztery samochody z czego trzy z nich pojawią się w głównej klasie i w nich zobaczymy fabrycznych kierowców. Dwa z nich to Dinamic Motorsport, a trzeci to GPX Racing. Warto wspomnieć, że oba zespoły zakończyły zeszły sezon w serii Endurance w pierwszej trójce klasyfikacji zespołów. Uwagę zwraca także nowe malowanie GPX, którego sponsorem w tym roku jest Martini. Dodatkowo przed sezonem zespół dokonał też zmiany w aspekcie technicznym – od tego roku obsługuje ich ART Grand Prix.
Polacy obecni także na Monzy
Oprócz GT World Challenge Europe na Monzy odbędzie się także pierwsza runda europejskiego cyklu Lamborghini Super Trofeo. Zobaczymy tam Karola Basza i Andrzeja Lewandowskiego, którzy wystartują w ekipie byłego kierowcy F1 – Vincenzo Sospiriego. Polacy zawodnicy będą bronić tytułu w klasie Pro-Am. Dodatkowo na Monzy zobaczymy także inaugurację sezonu GT4 European Championship. Tam w stawce znaleźli się inni dwaj Polacy – Piotr Chodzeń i jego syn – Antoni. Obaj zawodnicy poprowadzą Toyotę Suprę #33 SVC Sport Management. Warto też wspomnieć, że w tej serii pojawi się znane z prototypów United Autosports. Ten zespół w tym roku rozpoczyna przygodę z wyścigami GT.
Ważnym wydarzeniem podczas tego weekendu będzie też debiut mistrzostw GT2 European Series. Tam podczas tego weekendu zobaczymy szefa SRO, czyli Stefena Ratela, a także legendę sportscarów – Hansa Joachima Stucka.
Warto też wspomnieć o innym polaku, który wystartuje w wyścigu długodystansowym w ten weekend. Mowa o Jakubie Giermaziaku, który pojawi się podczas drugiej rundy NLS na Nordschleife.
Lista startowa przed wyścigiem 3 Hours of Monza w seriiFanatec GT World Challenge Europe Endurance powered by AWS jest dostępna tutaj.