Petronas SRT kończy przygodę z mistrzostwami świata
W czwartek przed GP Wielkiej Brytanii zespół Petronas SRT ogłosił, że zakończy działalność po sezonie 2021 we wszystkich trzech klasach. Zespół wydał oświadczenie, w którym poinformował, że po tym sezonie zakończy wszelkie aktywności związane z rywalizacją w motocyklowych mistrzostwach świata i ze wspieraniem malezyjskich talentów wyścigowych.
Na szczęście w klasie królewskiej nie ubędzie zespołów
To oznacza, że znika nam po jednym zespole w klasach Moto2 i Moto3. Natomiast w MotoGP Razlan Razali i Johan Stigefelt mają wystawić nowy zespół w samej klasie królewskiej. Miałby on być niezależny od SRT i Petronasa. Jeśli chodzi o motocykle to te również miałaby dostarczać Yamaha. Jednakże tu w grę mają wchodzić inne warunki, niż te, które pierwotnie zakładano po ogłoszeniu odejścia Petronasa z roli sponsora tytularnego zespołu. Wówczas mówiło się, że zespół SRT miałby w sezonie 2022 wystawić dwa motocykle w specyfikacji 2021. Natomiast jednym z zawodników miałby zostać Darryn Binder. Teraz pojawiają się informacje o tym, że drugim zawodnikiem nowego zespołu miałby być Andrea Dovizioso. Dodatkowo Włoch miałby otrzymać motocykl w specyfikacji fabrycznej tak jak ma to obecnie miejsce w przypadku Valentino Rossiego.
Musimy jeszcze poczekać na kolejne szczegóły
Dalsze losy nowego zespołu mamy poznać za cztery tygodnie przy okazji GP San Marino na torze Misano. Spornym punktem może być chociażby prywatna umowa sponsorska Andrei Dovizioso z Red Bullem. Włoch jest od lat związany z tą marką. W razie, gdyby nowy zespół nawiązał współpracę z Monster Energy to wówczas mógłby wystąpić konflikt. Obecnie zespół Petronas SRT nie jest oficjalnie związany z żadną marką z branży napojów energetycznych, ale z kolei fabryczny zespół Yamahy jest od kilku lat sponsorowany przez wspomnianego Monstera.
Co z Wilco Zeelenbergiem?
Wilco Zeelenberg – który obecnie jest menedżerem zespołu SRT – miałby zakończyć współpracę z Razalim i Stigefeltem. Holender, który w przeszłości pracował dla Yamahy jest typowany do objęcia funkcji menedżera zespołu Suzuki w MotoGP. Ta posada jest nieobsadzona od momentu odejścia Davide Brivio do zespołu Alpine w F1 ostatniej zimy.
Shinichi Sahara – lider projektu – przyznał, że Suzuki na sezon 2022 będzie „szukać osoby, która przejmie wolny wakat”.
Jak przebiegały piątkowe treningi na Silverstone?
W porannych treningach najszybsze czasy uzyskali zawodnicy Repsol Hondy. Pierwszy czas uzyskał Marc Marquez (2:00.94), który pod koniec sesji zaliczył groźny upadek po uślizgu przodu na wejściu do zakrętu Maggots. Ta wywrotka wywołała czerwoną flagę. Pol Espargaro zajął czwarte miejsce za swoim bratem, Aleixem Espargaro, i Fabio Quartararo. Zawodnicy LCR Hondy uzyskali szósty i dziesiąty rezultat na koniec sesji. Natomiast w czołowej dziesiątce znaleźli się też zawodnicy fabrycznego zespołu Ducati, a także Johann Zarco i Alex Rins. Tuż za pierwszą dziesiątką znaleźli się Danilo Petrucci i Cal Crutchlow, który po raz pierwszy zasiadł na motocyklu fabrycznego zespołu Yamahy w trakcie oficjalnej sesji treningowej. Natomiast Jake Dixon – który w ten weekend przejął obowiązki zastępcy Franco Morbidellego – uzyskał przedostatni rezultat. W trakcie pierwszych treningów wszystkich kategorii doszło do kilku wywrotek w lewych zakrętach.
A druga sesja?
Popołudniu na czele znalazł się Fabio Quartararo z czasem 1:59.31. Francuz na początku sesji zaliczył groźny upadek w szykanie Vale. Francuz przy okazji mógł sobie nadwyrężyć kostkę przy lewej stopie. Jednakże to nie zagroziło jego dalszemu udziałowi w sesji. Tu należy zaznaczyć, że większość wywrotek w trakcie wszystkich dzisiejszych treningów wszystkich klas miała miejsce w lewych zakrętach. Tu należy przywołać wywrotki Marka i Alexa Marquezów kolejno w drugim zakręcie na koniec pierwszej sesji i w czwartym zakręcie w trakcie drugiego treningu.
Rano wywrócił się także Jorge Martin – też w lewym zakręcie, ale tym razem w dwunastym. Godzinę wcześniej w tym samym miejscu swój motocykl przewrócił John McPhee w sesji klasie Moto3. W drugim treningu MotoGP za Quartararo znaleźli się Jack Miller, wspomniany Jorge Martin i obaj zawodnicy Repsol Hondy. Kolejne pozycje zajęli Francesco Bagnaia, Aleix Espargaro, Brad Binder, Alex Rins i Valentino Rossi, który uzyskał dziesiąty czas w tej sesji. Na ten moment ci zawodnicy bezpośrednio kwalifikują się do drugiego segmentu jutrzejszych kwalifikacji. Oczywiście przed nami nadal trzeci trening, po którym skład w tej dziesiątce może ulec zmianie.
Jeśli chodzi o Cala Crutchlowa to Brytyjczyk w drugiej sesji uzyskał szesnasty czas ze stratą 1.5 sekundy do najszybszego Quartararo. Natomiast Jake Dixon stracił dwie sekundy do Francuza i uzyskał przedostatni czas, przed Lorenzo Savadorim.
Znamy prowizoryczne daty testów przed sezonem 2022
W przerwie między treningami Dorna podała prowizoryczne daty testów przed sezonem 2022. W klasie królewskiej „pre-season” rozpocznie się od trzydniowego „shakedownu” na torze Sepang w dniach 31 stycznia – 2 lutego 2022 r. Tradycyjnie to będzie test, w którym udział mogą wziąć tylko zawodnicy testowi. Zawodników wyścigowych zobaczymy na torze Sepang piątego i szóstego lutego. Druga tura testów ma się odbyć na nowym torze Mandalika w Indonezji w dniach 11 – 13 lutego. W dalszej części sezonu 2022 ten tor zadebiutuje w kalendarzu mistrzostw świata jako Grand Prix Indonezji. Jeśli chodzi o klasy Moto2 i Moto3 to zawodnicy w tych klasach będą testować na torze Jerez w od 22 do 24 lutego 2022 roku. Dorna informuje, że prowizoryczny termin GP Kataru 2022 to czwarty, piąty i szósty marca. Oczywiście należy mieć na uwadze fakt, że terminy i lokalizacje poszczególnych sesji mogą jeszcze ulec zmianom.