Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

GT

Electric GT: FIA ogłosiła przepisy nowej platformy. Jest ciekawie

FIA ogłosiła przepisy nowej kategorii – Electric GT. Zdaniem federacji mają to być pojazdy o osiągach zbliżonych do obecnych aut GT3.

Electric GT: FIA ogłosiła przepisy
Fot. FIA

Międzynarodowa federacja sporów motorowych ogłosiła przepisy nowej platformy – Electric GT. Będzie to seria oparta o konstrukcje GT3. Prace nad przepisami tej kategorii rozpoczęły się blisko dwa lata temu. Natomiast teraz FIA podała do wiadomości regulacje, które będą w niej obowiązywać.

Electric GT: główne założenia

Jednym z głównych założeń jest oparcie konstrukcji w znacznym stopniu o konstrukcje GT3 w celu minimalizacji kosztów. Dodatkowo celem jest to, aby Electric GT było osiągami zbliżone do wspomnianych pojazdów GT3. Warto też zwrócić uwagę na to, że przepisy mają dopuszczać bezpośrednie zaangażowanie zespołów fabrycznych, ale jednocześnie platforma ma być zbalansowana pod względem kosztów.

Ważną informacją jest też fakt, że FIA nie zamierza uzależniać dopuszczenia danego producenta do rywalizacji w Electric GT od doświadczenia danego producenta w branży elektromobilności.

Szczegóły techniczne

Masa pojazdu w zależności od masy drogowego modelu może się wahać pomiędzy 1490 a 1530 kilogramami. Dla porównania pojazdy klasy GT3, na których będą oparte te samochody są około 300 kg lżejsze.

Moc jaką mają osiągać te pojazdy ma oscylować w granicach 430 kilowatów. Dla porównania w Formule E jest to maksymalnie 250 kW. Natomiast prędkości maksymalne mają dochodzić do trzystu kilometrów na godzinę. Spalinowe samochody GT3 osiągają podobne prędkości.

Jeśli chodzi o kwestie napędu to FIA dopuszcza DO CZTERECH silników elektrycznych w pojeździe. Dodatkowo producenci będą mieli wybór pomiędzy napędem na cztery koła, lub tylną oś.

Jeśli chodzi o baterie to mają one być litowo–jonowe. Tutaj też należy wspomnieć, że w pojazdach ma się znajdować system odzyskiwania energii, który ma odzyskiwać do 700kw. Tutaj ponowne porównanie do Formuły E – bolidy tej serii odzyskują około 200kw w ciągu wyścigu. Oczywiście trzeba też pamiętać, że Formuła E znacznie się różni od tego co będzie obecne w Electric GT – zarówno w kwestiach technicznych jak i kwestii formatu zawodów.

Mówiąc o zawodach należy wspomnieć, że w wyścigach serii Electric GT mają być obecne pitstopy, podczas których samochody naładują się prądem o energii około 700 kW. Tutaj seria ma współpracować z takimi markami jak Total czy Saft.

Oprócz tego samochody mają też posiadać systemy, które będą odpowiadać za optymalizację momentu obrotowego w zależności od prędkości, trakcji, lub skrętu kierownicy.

ZOBACZ TAKŻE
Media coraz bardziej zainteresowane tematem elektromobilności w polskich miastach

Leena Gade: Stale rozmawialiśmy z producentami

Leena Gade – szefowa komisji GT w FIA – wypowiedziała się na temat nowych przepisów.

Rynek elektrycznych supersamochodów drogowych stale rośnie. Dlatego potrzebna była platforma umożliwiająca producentom rozwój i prezencję ich technologii. Stworzenie tych przepisów technicznych było kluczowym projektem dla Komisji FIA GT w ciągu ostatnich osiemnastu miesięcy. Prowadziliśmy regularne dyskusje z producentami GT za pośrednictwem naszych grup roboczych i jest zainteresowanie tą nową kategorią. Poszerza również portfolio GT w FIA, współistniejąc z GT3, które pozostanie na razie w centrum zainteresowania rynku wyścigów GT na całym świecie – powiedziała.

Co jeszcze warto wiedzieć o Electric GT?

Jeśli chodzi o sprawy komercyjne to na ten moment seria nie ma jeszcze wybranego promotora. Tak samo nie ogłoszono jeszcze oficjalnej nazwy serii – Electric GT jest obecnie nazwą roboczą. Tak samo nie ogłoszono jeszcze daty wyścigowego debiutu serii. Pierwotnie pojawiały się założenia, według których miałoby to nastąpić w 2023 roku.

Electric GT nie jest pierwsza próba elektryfikacji wyścigów GT. Sześć lat temu istniała podobna inicjatywa. Jednakże FIA jej nie poparła. W związku z tym nie  zainaugurowała ona z powodu braku zainteresowania producentów.

Oceń nasz artykuł!
1 Komentarz

1 Komentarz

  1. Marcinek

    22 kwietnia 2021 at 13:00

    Ciekaw jestem jak maja wygladac te pit stopy? Beda ładowac auto przez 2 godziny?

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama