Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Testy samochodów używanych

TEST | Ford Focus CC – całoroczne cabrio

Czy kabriolet może nadawać się do całorocznej eksploatacji? Jak duże wyrzeczenia niesie ze sobą użytkowanie cabrio? W naszym teście pokażemy także, jak opisywany Focus CC zniósł próbę czasu.

Ford Focus CC (2004)
2 z 2Następna

Silnik i właściwości jezdne

Kompaktowy Ford od zawsze wyznaczał standardy w dziedzinie właściwości jezdnych. Dotyczy to także Focusa CC. Pomimo wysokiej masy (1,6 t) wynikającej z zastosowania sztywnego dachu samochód prowadzi się bardzo dobrze, deklasując konkurencję pod kątem połączenia komfortu jazdy z dobrym trzymaniem w zakrętach. Warto dodać, że tylne zawieszenie zapożyczono ze sportowej wersji ST. W wykorzystaniu potencjału podwozia pomagają bezpośredni układ kierowniczy, niezłe hamulce i dynamiczny silnik diesla. Przeszkadzać może nieco przewrażliwiony układ ESP, który włącza się zbyt szybko podczas dynamicznej jazdy.

Jest to dobrze znana jednostka koncernu PSA o pojemności 2 l, rozwijająca 136 KM i 320 Nm. Połączono go z 6-biegową skrzynią manualną, przekazującą moc na przednią oś. Według producenta samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,3 s i rozpędza się do 205 km/h. Subiektywnie Focus CC wydaje się jednak szybszy, na co mają wpływ łatwo wchodząca na obroty turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek i precyzyjny mechanizm zmiany biegów z dosyć krótkimi przełożeniami.

Silnik pracuje kulturalnie i jest elastyczny oraz oszczędny. Średnie spalanie wynosi 6,5 l/100 km. Podczas spokojnej jazdy drogami krajowymi spada do ok. 5,5 l, na autostradzie rzadko przekracza 7 l (chyba że przekroczymy 160 km/h), a w mieście rośnie do ok. 8 l. Zbiornik paliwa ma 50 l pojemności.

Awaryjność/usterki

Pod względem usterkowości Focus CC niewiele różni się od pozostałych odmian kompaktowego Forda. Większość części ma niewygórowane ceny, a ich podaż jest spora. Zawieszenie uchodzi za trwałe. Jedną z najpoważniejszych usterek Focusów Mk2 jest uszkodzenie pompy elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego. Na szczęście w opisywanym egzemplarzu działa ona jak należy.

Zawodna bywa elektronika. Szczególnie w CC zdarzają się problemy z otwieraniem szyb. W testowanym Focusie na szczęście niemal wszystkie szyby działają jak należy za wyjątkiem lewej tylnej, która otwiera się tylko za pomocą przycisku od strony tylnego pasażera. Na szczęście przełącznik znajduje się w zasięgu ręki kierowcy. Posłuszeństwa odmówiły także tylne czujniki parkowania.

Focus CC

Fot. Paweł Bartocha

W kabrioletach szczególnie ważne jest sprawdzanie stanu uszczelek i mechanizmu składania dachu. Na szczęście niektóre groźnie wyglądające wycieki okazują się być łatwe do opanowania i można je zlikwidować samemu. Dla przykładu jakiś czas temu w bagażniku zaczęła się pojawiać woda w niewielkich ilościach. Przyczyna okazała się prozaiczna – wystarczyło odetkać gumowe wężyki odprowadzające wodę z bagażnika, w których nagromadziło się nieco błota.

Czasami jednak zdarzają się trudniejsze do zdiagnozowania wycieki lub usterki. Podczas długotrwałych i mocnych opadów deszczu potrafiła delikatnie kapać woda do kabiny z uszczelki łączącej przednią szybę z dachem. Na szczęście problem ten od jakiegoś czasu już nie występuje.

Niedawno posłuszeństwa odmówiły także teleskopy ciężkiej klapy bagażnika. Na szczęście ich wymiana była bardzo prosta, a same części łatwo dostępne i tanie (68 zł za komplet firmy Magneti Marelli).

Jednostka napędowa należy do trwałych, jednak po blisko 200 tys. przebiegu pewne elementy osprzętu także mogą wymagać już wymiany bądź regeneracji. Problemy potrafił sprawiać m.in. filtr DPF, przez który silnik wpadał w tryb awaryjny. Wymiany wymagał termostat, a obecnie także koło dwumasowe. Są to jednak typowe przypadłości każdego turbodiesla z tym przebiegiem. Na szczęście turbosprężarka wciąż jest sprawna.

Największym wrogiem Focusów jest korozja. Nie oszczędziła ona także omawianego egzemplarza. Obejmuje ona podwozie, błotniki, wewnętrzną stronę klapy bagażnika oraz maskę, na której pojawiają się rdzawe odpryski. W najbliższym czasie trzeba się będzie liczyć z gruntowną konserwacją.

Focus CC – Podsumowanie/sytuacja rynkowa

W Polsce podaż Focusów CC jest niezbyt duża, a ich ceny oscylują w granicach 14-18 tys. zł. Wiele z nich ma przebiegi powyżej 200 000 km. Dosyć popularny jest 2-litrowy diesel lub podstawowy silnik benzynowy 1,6 o mocy 100 KM. Wersje wysokoprężne są z reguły lepiej wyposażone. Większy wybór aut znajdziemy na rynku niemieckim.

Ford Focus CC to jeden z najlepiej jeżdżących kompaktowych kabrioletów na rynku. W odmianie wysokoprężnej zapewnia naprawdę dobre osiągi połączone z niskim zużyciem paliwa i potrafi dawać frajdę z jazdy. Jest przy tym relatywnie tani w eksploatacji i w zakupie. Idealnie nadaje się zarówno do dynamicznej jazdy, jak i spokojnego cruisingu. Denerwować mogą jedynie drobne usterki elektroniki oraz podatność na korozję. Biorąc jednak pod uwagę całokształt, można stwierdzić, że jest to jedno z najlepszych kompaktowych CC.

4.6/5 (liczba głosów: 19)
2 z 2Następna
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama